DOI QR코드

DOI QR Code

A Depth Interview on Qualification, Role, and Professionalism of Infant/Toddler Teachers

영아 보육교사의 자질 및 역할과 전문성에 관한 심층사례 연구

  • Ahn, Sun-Hee (Department of Child & Family Studies, Kyung Hee University) ;
  • Kim, Ji-Eun (Department of Early Childhood Education, Konkuk University)
  • Received : 2010.01.08
  • Accepted : 2010.02.18
  • Published : 2010.04.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the basic materials for enhancing the professionalism of 51 infant/toddler teachers through in-depth interview about the actual condition of child care centers. The results were as follows: First, the infant/toddler teachers got less credits of young child care and education subjects than day care teachers did. The current criteria for qualification of infant/toddler teachers was not appropriate for providing the child care services. An efficient and substantial curriculum must be designed to facilitate the day care services for infant/toddler teachers. Second, the infant/toddler teachers recognized that their roles were similar to child care teachers. The curriculum and practice must encourage and nurture the characters, beliefs, and dispositions of infant/toddler teachers. Third, it is necessary to review the various problems to enhance the professionalism of infant/toddler teachers. Several suggestions for enhancing the professionalism are discussed.

Keywords

References

  1. 김유진(2003). 영아 보육교사의 전문성 인식과 직무스트레스에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  2. 김정자(2000). 유아교육기관 교사의 직무만족도에 관한 연구. 배재대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  3. 김지은(2005). 미국 조기헤드스타트의 문헌고찰을 통한 한국의 영아보육에 관한 연구. 대한가정학회지, 43(12), 97-111.
  4. 김지은, 안선희(2007). 영아교사의 개인적 배경 및 근무여건과 사회적 지지가 소진에 미치는 영향. 아동학회지, 28(3), 149-162.
  5. 김지은, 안선희(2009). 영아교사의 전문성 인식에 영향을 미치는 관련 변인 연구. 열린유아교육연구, 14(2), 197-216.
  6. 김현경(1980). 서울시내 유치원 교직의 전문성에 관한 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  7. 김혜린(1993). 유치원 교사들의 교직전문성 인식과 역할수행. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  8. 박혜원(2000). 영아보육시설의 현황과 과제. 2000년도 한국아동학회 춘계학술대회 자료집, 27-53.
  9. 서문희, 이 옥, 백화종, 박지혜 (2005). 2004년도 전국 보육.교육 실태조사 총괄보고. 여성부.
  10. 손현희(2007). 영아반 보육교사의 교직에 대한 전문성 인식과 영아 보육프로그램의 질과의 관계. 계명대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  11. 신배식(2002). 영아보육의 실태와 발전방안에 관한 연구. 원광대학교 행정대학원 석사학위 청구논문.
  12. 안선희, 안효진, 문혁준(2008). 예비 및 현직 보육교사의 영아 발달에 관한 지식 실태. 아동학회지, 29(5), 271-283.
  13. 양옥승(1993). 영유아 보육의 질적 수준 진단과 개선방안 모색, 우리나라 영유아보육의 현실진단과 발전방안 모색. 영유아 보육발전을 위한 학술 심포지움, 우리 아이들을 걱정하는 모임, 삼성복지재단.
  14. 이명조(2007). 가정보육교사의 전문성 향상을 위한 현직교육프로그램의 현황과 과제. 미래유아교육학회지, 14(4), 1-27.
  15. 이미화(2007). 전문성 측면에서 본 유치원 교사와 보육교사의 과제. 육아정책포럼, 4, 22-33.
  16. 이수정(1999). 영유아 보육교사의 전문성 인식과 역할수행에 관한 연구. 국민대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  17. 이완희(2004). 영아반 초임교사의 정체성 형성과정. 중앙대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  18. 이진희, 임진형(2004). 영아전담 보육시설 교사의 어려움과 요구분석. 한국보육학회지, 4(2), 193-215.
  19. 이희선(2004). 보육교사의 교직 전문성에 대한 인식. 한국보육학회지, 4(2), 79-90.
  20. 장은실(2006). 보육교사의 유아발달에 관한 지식정도와 전문성 인식도간의 관계. 경희대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  21. 지성애(1998). 보육시설장과 보육교사의 전문성에 대한 질적 평가. 한국영유아보육학회 1998 추계학술대회자료집, 85-130.
  22. 홍혜경, 김영옥, 지성애(2004). 한국 영유아 교원양성대학의 교과과정 현황 및 과제. 유아교육학논집, 8(1), 5-32.
  23. Bloom, P. J., & Sheerer, M.(1992). The effect of leadership training on child care program quality. Early Childhood Research Quarterly, 7, 579-594. https://doi.org/10.1016/0885-2006(92)90112-C
  24. Bredekamp, S.(1989). Regulating child care quality: Evidence from NAEYC's accreditation system. Washington, DC: NAEYC.
  25. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G.(1985). Naturalisic inquiry. Newbury Park, CA: Sage.
  26. Ritzer, G.(1977). Working: Conflicts and change. England Cliffs, N.J.: Prentice Hall.
  27. Saracho, O. N., & Spodek, B.(1993). Professionalism and the preparation of early childhood education practitioners. Early Childhood Development and Care, 89, 1-17. https://doi.org/10.1080/0300443930890101
  28. Spodek, B.(1975). Early childhood education and teacher education: A search for consistency. Young Children, 30, 69-75.

Cited by

  1. 영아반 초임보육교사의 전문성지원 교사교육프로그램이 전문성 및 자아존중감과 교수효능감에 미치는 효과 vol.16, pp.1, 2010, https://doi.org/10.14698/jkcce.2020.16.01.051
  2. Content Analysis of Teachers’ Suggestions about Childcare Practicum vol.32, pp.2, 2010, https://doi.org/10.13000/jfmse.2020.4.32.2.441