DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Young Children and Their Mother's Variables on Peer Acceptance of the Children

유아의 또래수용도에 영향을 미치는 유아 및 어머니 변인 연구

  • Hwang, Young-Mi (Department of Child & Family Studies, The Catholic University of Korea) ;
  • Moon, Hyuk-Jun (Department of Child & Family Studies, The Catholic University of Korea)
  • Received : 2010.03.05
  • Accepted : 2010.04.26
  • Published : 2010.07.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of young children's temperament, emotional intelligence, social behavior and mother's personality traits, and management strategy of peer relations on peer acceptance. Subjects were 412 5-years-old children and their mothers in Busan. The children responded to the Peer Nomination Inventory to assess peer acceptance and their teachers completed the EAS(Emotionality, Activity, Sociability), to assess the emotional intelligence and social behavior of the children. Mothers completed Eysenck Personality Questionnaire for personality traits and the Parental Involvement Checklist. Data was analyzed with descriptive statistics, Pearson's correlation, and simple and multiple regression analyses. The results showed that emotional intelligence of young children had a relatively significant effect on peer acceptance, followed by personality traits of mother's extraversion, the temperament of activity, and the management strategy of mediation-supervision. In conclusion, young children and their mother's variables have a complex, rather than simple, effect on peer acceptance of the children.

Keywords

References

  1. 권명순(1999). 유아의 감성지능과 또래간 인기도와의 관계. 순천향대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  2. 김나임(1996). 유아의 또래 간 인기도에 따른 스트레스 행동연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  3. 김미자(1996). 영 유아기 탁아 경험이 사회 정서적 행동에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  4. 김성태(1984). 발달심리학. 서울: 법문사.
  5. 김정택, 심혜숙(1991). 나의 모습 나의 얼굴. 서울: 한국 심리검사연구소.
  6. 김춘경(2000). 부모의 과잉보호가 아동의 성격발달에 미치는 영향에 관한 개인 심리학적 분석. 놀이치료연구, 4(1), 35-40.
  7. 김효숙(2006). 어머니의 자녀 친구관계 관리 전략과의 유아 친구관계 간의 관계. 중앙대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  8. 김희진(1998). 어머니의 인지, 어머니의 지도 감독행동, 그리고 유아의 또래 간 유능성간의 관계. 아동학회지, 19(1), 43-53.
  9. 맹점주(1995). 유아의 인기도와 타인감정 추론과의 관계. 한양대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  10. 문혁준(2000). 또래수용도와 부모 양육태도: 인기아와 고립아를 중심으로. 대한가정학회지, 38(7), 39-52.
  11. 박경미(1997). 유아기 아동의 문제해결 능력과 정서적 안정과의 관계. 동덕여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  12. 박영희, 최영희, 박인전(1999). 어머니의 성격특성이 양육행동에 미치는 영향. 아동학회지,23(2), 71-88.
  13. 박주희(2000). 아동의 또래유능성에 관련된 어머니의 양육목표, 양육행동 및 또래 관계 관리전략. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  14. 박해연(2003). 양육환경과 유아의 사회적 행동 및 정서적 표현 행동의 관계. 충남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  15. 반신자(2000). 가정환경과 유아의 기질 및 또래수용도와의 관계 연구. 전남대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  16. 송 정(1999). 자녀의 또래관계에 대한 어머니의 인지, 개입 행동과 유아의 또래 유능성간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  17. 안영희(2008). 유아의 기질과 어머니의 성격 특성 및 부모의 양육태도가 어머니의 양육스트레스에 미치는 영향. 충북대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  18. 염미애, 문혁준(2008). 유아기에서 초등학교 전이에 따른 학교적응 및 학업성취에 관한 종단연구. 유아교육연구, 28(6). 91-118.
  19. 원영미(1990). 유아의 기질 및 그 관련 변수와 유치원 적응과의 관계. 이화여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  20. 위영희(2004). 유아의 정서능력과 또래유능성. 교육발전, 23(1), 137-158.
  21. 유숙현(2002). 자녀의 친구관계에 대한 어머니의 관리전략과 아동의 친구관계. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  22. 유효현(2006). 학업성취에 대한 관련변인의 예측력 분석. 홍익대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  23. 유희정(1987). 노인의 성격특성이 주관적 행복감에 미치는 영향. -외.내향성과 신경증적 경향을 중심으로. 한국심리학회지 임상, 6(1), 1-8.
  24. 윤정자, 김영회(1998), 주의력 결핍-과잉행동 아동의 범주화와 가족특성. 대한가정학회지, 36(8), 123-140.
  25. 이명숙(1997). 유아의 성, 기질 및 인기도에 따른 또래 간 요구 전략에 관한 연구. 성신여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  26. 이병래(1997). 부모의 심리적 자세와 유아의 정서지능과의 관계. 중앙대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  27. 이사임(1995). 유아의 또래 간 인기도에 따른 놀이 형태 및 놀이 행동. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  28. 이은희(2000). 유아의 성, 출생순위, 또래지위와 기질의 관계. 서원대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  29. 이주리(1994). 유아 및 아동의 가정환경 및 또래환경과 역량지각. 서울대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  30. 이주연(1993). 학급내의 인기아와 비인기아의 대인관계 지향성에 관한 연구. 연세대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  31. 이태영(2001). 유아를 위한 사회적 유능성 증진 프로그램의 구성 및 효과 검증. 서울여자대학교 대학원 박사학위청구논문.
  32. 이현수(1985). 이상행동의 심리학. 서울: 대왕사
  33. 이현순(1982). 부모의 양육태도가 아동의 공격성에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  34. 임미혜(2005). 만5세 유아의 사회적 능력및 정서지능에 따른 또래간 인기도. 중앙대학교 교육대학원 석사학위 청구 논문.
  35. 임연진(1992). 또래지위에 따른 아동의 자아지각. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  36. 전현진, 박성연(1999). 부모의 아동기 경험, 인성및 결혼만족도가 양육행동에 미치는 영향. 아동학회지, 20(3). 153-169.
  37. 천혜경(1998). 유아의 또래수용도와 친구관계 개념에 관한 연구. 인제대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  38. 최영희(1995). 유아의 기질과 어머니 심리적 안정성의 양육태도 설명력에 관한연구. 대한가정학회지, 33(1), 187-196.
  39. 한세영(1996). 아동과 어머니의 기질적 부조화에 따른 어머니의 일상적 양육스트레스. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  40. 황영미, 문혁준(2006). 또래수용도와 아동의 기질, 어머니의 양육 효능감, 아버지의 양육 참여도. 대한가정학회지, 44(2), 83-91.
  41. 황옥경(1990). 부모와 교사가 지각한 배척.소외아동의 행동상의 문제에 관한 연구. 아동학회지, 11(1), 72-86.
  42. 황의명, 박찬옥(1997). 유아를 위한 감성교육 프로그램. 서울: 양서원.
  43. Allport, D., & Fishbein, M.(1967). Readings in attitude theory and measurement. New York: John Wiley & Sons.
  44. Asher, S. R., Singleton, L. C., Tinsley, B. R., & Hymel, S.(1979). A reliable sociometric measure for preschool children. Developmental Psychology, 15, 443-444. https://doi.org/10.1037/0012-1649.15.4.443
  45. Black, B., & Logan, A.(1995). Links between communication patterns in mother-child, fatherchild and child-peer interactions and children's social status. Child Development, 66, 255-271. https://doi.org/10.2307/1131204
  46. Bullock, J. R.(1989). The relationship between parental management of peer interactions and children's social competence. Journal of Marriage and the Family, 57, 593-608.
  47. Buss, A., & Plomin. R.(1975). Temperament theory of personality development. New York: John Wiley.
  48. Buss, A., & Plomin. R.(1984). Temperament: Early developing personality traits. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  49. Cassidy, J., Parke, R. D., Butkovsky, M. L., & Braungart, J. M.(1992). Family-peer connection : The role of emotional expressiveness within the family and children's understanding of emotions. Child Development. 63, 603-618. https://doi.org/10.2307/1131349
  50. Cohen, J. S.(1989). Maternal involvement in children's peer relationships during middle childhood. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Waterloo.
  51. Cohen, J, S., & Woody, E.(1991). Maternal involvement in children's peer relationships: The contribution of mother's experiences, value, and beliefs. Paper presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development. Seattle, WA.
  52. Coie J. D., Dodge, K. A., & Kupersmidt, J. B.(1990). Peer group behavior and social status. In S. R. Asher & J. D. Coie(Eds.), Peer rejection in childhood. Cambridge, MA:
  53. Coie J. D., & Kupersmidt, J. B. A.(1983). A behavioral analysis of emerging social status in boy's groups. Child Development, 54, 1400-1416.
  54. Cummings, E. M., & Davies, P.(1994). Children and marital conflict. New York: The Guilford Press.
  55. Davies, P. T., & Cummings, E. M.(1994). Marital conflict and child adjustment: An emotional security hypotheses. Psychological Bulletin, 387-411.
  56. Davies, P. T., & Dumenci, L.(1999). The interplay between maternal depressive symptoms and marital distress in the prediction of adolescent adjustment. Journal of Marriage and the Family, 61, 238-254. https://doi.org/10.2307/353897
  57. Dodge, K. A., Coie, J. D., Pettit. G. R., & Pricem J.(1990). Peer status and aggression in boy groups : Developmental and contextual analyses. Child Development, 61, 1289-1309. https://doi.org/10.2307/1130743
  58. Dunsmore, J. C., & Karn, M. A.(2004). The influence of peer relationship and maternal socialization on kindergarten's developing emotional knowledge. Early Education & Development, 15(1), 39-56. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1501_3
  59. Eysenck, H., & Eysenck, S.(1975). The manual of the Eysenck personality questionnaire. London: Hodder & Stoughton.
  60. Eysenck, H. J.(1967). The biological basis of personality. Springfield, IL: Charles C. Thomas.
  61. Eysenck, H. J.(1973). Eysenck on extraversion. London: Crosby Lockwood Staples.
  62. Eysenck, H. J.(1982). Why do conditional responses show incrementation, while unconditional responses show habituation? Behavioral Psychotherapy, 10, 217-220. https://doi.org/10.1017/S0141347300007771
  63. Frankel, F.(2002). 우리 아이에게 좋은 친구를 찾아주 는 27가지 방법. 윤규상(역). 서울: 미래 M&B. (1996년 원저발간)
  64. Freud, S.(1952). New introductory lectures on psychoanalysis. New York: McGraw Hill.
  65. Galambos, N. L., Barker, E. T., & Almeida, D. M.(2003). Parents do matter: Trajectories of change in extermalizing and internalizing in early adolescence. Child Development, 74(2), 578-594. https://doi.org/10.1111/1467-8624.7402017
  66. Goleman, D.(1995). Emotional itelligences. New York : Bantam Books.
  67. Green, K. D., Beck, S. J., & Vosk, B.(1980). An assessment of the relationship among measures of children's social competence and children's academic achievement. Child development, 51, 1149-1156. https://doi.org/10.2307/1129556
  68. Hartup, W. W.(1983). Peer relationships. In P. H. Mussen, & E. M. Hetherington(Eds.), Handbook of child psychology(vol 4), Socialization, personality, and social development. New York: John Wiley & Sons.
  69. Hough, L. M., & Schneider, R. J.(1996). Personality constructs and the effect of response distortion on those validities. Journal of Applied Psychology, 75, 581-595.
  70. Hymel, S., Bowker. A., & Woody, E.(1993). Aggressive versus withdrawn unpopular children: Variation in peer and self-perceptions in multiple domains. Child Development, 64, 879-896. https://doi.org/10.2307/1131224
  71. Ladd, G. W.(1992). Themes and Theories: Perspectives on processes in family-peer relationships. In R. D. Parker & G. W. Ladd(Eds.), Family-peer relationship: Modes of linkage. 1-34. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  72. Ladd, G, W., & Coleman, C.(1993). Young children's peer relationships: Forms, features. In B. Spodek(Ed.), Handbook of research on the education of young children. Vol. 2, 57-76. New York: Macmillan.
  73. Ladd, G, W., & Golter, B. S.(1988). Parents' management of preschoolers' peer relations: Is it related to children's social competence? Developmental Psychology, 24, 109-117. https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.1.109
  74. Ladd, G. W., Le Sieur, K. D., & Profilet, S. M.(1993). Direct parental influences of young children's. In S. Duck(Ed.), Learning about relationships. London: Sage.
  75. Ladd, G. W., Profilet, S. M., & Hart, C, H.(1993). Parents' management of children's peer relations: Facilitation and supervising children's activities in the peer culture. In R. D. Parke & G. W. Ladd(Eds.), Family-peer relationships: Modes of Linkage. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  76. MacDonald, K., & Park, R. D.(1984). Bringing the gap: Parent-child play interaction and peer interactive competence. Child Development, 55, 1265-1277. https://doi.org/10.2307/1129996
  77. Miller, N., & Maruyama, G.(1976). Ordinal position and peer popularity. Journal of Personality and Social Psychology, 33, 123-131. https://doi.org/10.1037/0022-3514.33.2.123
  78. Parker-Cohen, N. Y., & Bell, R. Q.(1988). The relationship between temperament and social adjustment to peer. Early Childhood Research Quarterly, 3, 179-192. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90021-X
  79. Putallaz, M., & Heflin, A, H.(1990). Parent-child interaction. In S. R. Asher & J. D. Coie(Eds.), Peer rejection in childhood, 6. New York: Cambridge University Press.
  80. Richard, B. A., & Dodge, K. A.(1982). Social maladjustment and problem solving in schoolaged children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 50, 226-233. https://doi.org/10.1037/0022-006X.50.2.226
  81. Salovey, P., & Mayer, J. D.(1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 185-211.
  82. Salovey, P., & Mayer, J. D.(1996). What is Emotional intelligence? In Salovey, P, & Sluyter, D.(Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educator. New York: Basic Books.
  83. Salovey, P., & Mayer, J. D.(1997). What is emotional intelligence. In P. Salovey and D. J. Sluyter(Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books.
  84. Schwarz, M., Strickland, M. C., & Krolick, G.(1974), "Infant day care: Behavioral effects at preschool age" Developmental Psychology, 10, 502-506. https://doi.org/10.1037/h0036589
  85. Shaffer, D. R.(1988). Social and personality development. California: Brooks. Taylo, A. R., & Trickett, P. K.(1989). Teacher preference and children's sociometric status in the classroom. Merrill-Palmer Quarterly, 35, 343-361.
  86. Thomas, A., & Chess, S.(1977). Temperament individuality from Childhood to adolescence. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, 16, 218-226. https://doi.org/10.1016/S0002-7138(09)60038-8

Cited by

  1. The Effect of Peer Relationship, Depression, and Aggression on Bullying and Victim among Boys and Girls vol.52, pp.3, 2014, https://doi.org/10.6115/fer.2014.019
  2. The Study on Relation between Temperament, Emotional Intelligence and Peer Competence of Young Children vol.14, pp.1, 2013, https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.1.148
  3. The Role of Maternal Interpersonal Relation Satisfaction in the Relationship between Conflicted Teacher-Child Relationship and Negative Peer Interaction Quality in Young Children vol.15, pp.1, 2014, https://doi.org/10.6115/ijhe.2014.15.1.12
  4. The Effects of Mother-Child Interaction and Child's Social Behaviors on Child's Peer Acceptance vol.23, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5934/kjhe.2014.23.3.409
  5. 유아가 지각한 교사-유아관계의 친밀감이 또래수용에 미치는 영향 : 유아의 정서지능의 매개효과 vol.17, pp.1, 2010, https://doi.org/10.14698/jkcce.2021.17.01.065