A Study for cost of road traffic accident taken offender's PTSD in consideration

교통사고 가해자의 외상 후 스트레스 장애를 고려한 도로교통사고 비용 연구

  • Received : 2010.04.15
  • Accepted : 2010.08.28
  • Published : 2010.10.31

Abstract

The main objective of this study is to consider the necessity of introducing owner expenses in estimating the cost of traffic accidents, as is done in some advanced countries. It is known as "owner cost" in the U.S, "enterprise project price" in Japan, and "human cost" in the U.K. To achieve this, the seriousness and present state of post-traumatic stress disorder (PTSD) of traffic accident offenders, which is generally not observed when traffic accidents occur, are evaluated; countermeasures reflecting personal characteristics are prepared according to degree of affliction. The results could be summarized as follows. First, the present condition and seriousness of PTSD from traffic accidents that has been estimated only within the accidents offenders are evaluated through a survey. Second, a distinction analysis model is developed. 'Insomnia caused by accidents' and 'mental daunting in accident situations or similar ones during driving' are chosen as the variables of the discriminant. Third, as a result of the construction of an Ordered Probit Model to comprehend the seriousness of PTSD, the variables turns out in the order of 'seriousness of the most damaged victim, 'nightmare about the accident', 'insomnia experience', 'mental daunting during driving', 'gender', and 'major driving area'. Finally, the cures reflecting characteristics of gender and region are suggested, which are preferred for degree of seriousness of PTSD. The analysis shows that the method to minimize the damage, such as decline of work efficiency, by moving ahead the rehabilitation of the offenders would be suggested and this could minimize the direct and indirect damages that could happen to business owners for whom the drivers work.

본 연구는 도로교통사고 비용의 추계에 있어 미국, 일본, 영국 등 일부선진국에서 추계항목에 포함된 고용주 비용(미국의 고용주 비용, 일본의 사업주체의 비용, 영국의 인간적 비용)의 도입 필요성을 검토하고, 이를 저감시키기 위한 대책마련을 진행하였다. 이를 위해, 교통사고 발생 시 상대적으로 관심권 밖에 위치한 교통사고 가해자의 PTSD (Posttraumatic Stress Disorder) 심각성과 현황을 파악하고, 개인별 특성이 반영된 PTSD 심각도 수준별 대책을 마련하였다. 그 결과를 정리하면, 첫째, 교통사고 가해자를 대상으로 추정만 해 오던 교통사고 PTSD 현황과 심각성을 설문조사를 통해 파악할 수 있었다. 둘째, PTSD 특성별 유 무에 따른 판별분석모형을 구축하였는바, 판별식의 변수로는 '사고로 인한 불면증', '사고 상황 또는 유사 상황에서 운전 중 심리적 위축'이 변수로 선정되었다. 셋째, PTSD의 심각도를 추정할 수 있는 순서형 프로빗 모형 구축 결과, 주요변수는 '최대피해자 심각도', '사고 상황 악몽', '불면증 경험', '운전 중 위축', '성별', '주요 운전 지역'으로 나타났으며, 실제 추정치가 실제 응답치에 근접함을 확인할 수 있었다. 넷째, 성별, 지역별 특성이 반영된 PTSD 심각도별로 선호하는 치료방법을 제시할 수 있었다. 이렇게 분석된 결과를 통해 교통사고 가해자의 사회 업무 복귀를 앞당기고 작업능률의 저하와 같은 피해를 최소한으로 저감 시킬 수 있는 방법을 제시할 수 있었으며, 이는 결국 이들 운전자들이 몸담고 있는 직장의 고용주에게 발생할 수 있는 직 간접적인 피해를 최소한으로 줄일 수 있을 것이라 사료된다.

Keywords

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