A Preventive Intra-Path Load Balancing Based on the Probabilistic Characteristics of the Quality-of-service

서비스 품질의 확률적 특성에 기초한 예방적 경로 부하 밸런싱

  • 김태준 (공주대학교 정보통신공학부) ;
  • 서봉수 (공주대학교 정보통신공학부)
  • Received : 2009.07.17
  • Accepted : 2009.10.27
  • Published : 2010.02.28

Abstract

Unbalanced traffic load offered to the nodes making up a path in the network guaranteeing quality-of-service has been known as a main cause deteriorating the capability of the path in admitting traffic flows. Several path load balancing methods have been developed to resolve this problem which used a feedback control scheme that adjusts the delay budget of a flow allocated to each node according to the conditions of available resource in the path. Because of no consideration about the probabilistic characteristics of the service quality, it is impossible for them to prevent in advance a bottleneck on the path which leads to a native restriction in the improvement of the capability being deteriorated. This paper proposes a preventive intra-path load balancing method applicable to the RSVP system which is based on the probabilistic characteristics of the quality-of-service of the offered load. The results of the simulation of the proposed method on a simple evaluation network showed that it provides the gain of 4~22% compared to the legacy one in terms of the number of admitted flows.

서비스 품질을 보장하는 네트워크에서 경로를 구성하는 노드에 가해지는 부하의 불균형은 경로의 트래픽 흐름 수락 능력을 저해하는 주요 요인으로 알려져 있다. 이러한 문제를 해결하기 위해 다양한 경로 부하 밸런싱 방법이 개발되었으며, 이들은 모두 경로의 가용 자원 상황에 따라 각 노드에 할당되는 흐름의 지연한계를 재조정하는 피드백 부하 밸런싱 방법을 사용하였다. 이들 방법은 트래픽 부하의 서비스 품질의 확률적인 특성을 전혀 고려하지 않아 부하 불균형을 사전에 예방할 수 없으므로 수락 능력 저하를 개선하는데 있어 근본적인 한계가 있다. 본 연구에서는 트래픽 부하의 서비스 품질의 확률적 특성에 기초한 예방적 부하 밸런싱을 모색하고 RSVP에 적용할 수 있는 구체적 방법을 제안한다. 간단한 평가 네트워크를 대상으로 제안한 방법의 성능을 평가한 결과 기존 방식 대비 4~22% 정도 높은 흐름 수락 능력을 제공함을 확인하였다.

Keywords

References

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