DOI QR코드

DOI QR Code

Study on Educational Satisfaction of a College's Nursing Students According to PBL Strategies

일 대학 간호학생의 문제중심 학습전략이 교육만족도에 미치는 영향에 관한 연구

  • Received : 2010.04.05
  • Accepted : 2010.05.28
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to ascertain the degree of students' educational satisfaction according to their Problem-based learning strategy. Method: The subjects were 277 nursing students in C College. A questionnaire modified by researchers was used and analyzed by the SPSS WIN 12.0 program. Result: This study showed that there's a positive relationship between the level of students' educational satisfaction and their learning strategies, including collaborative, self-directed, self-expression and time management strategies. Those who were in the second year and those who have considered temporary absence from school and/or change of academic courses used the least learning strategies and showed the lowest level of educational satisfaction. The top three learning strategies influencing educational satisfaction were time management, collaborative strategies and self-directed strategies respectively. Self-expression strategy was not statistically significant as an influencing factor on educational satisfaction. Conclusion: The more learning strategies that are used, the higher the level of educational satisfaction as a whole. Further studies on how to increase student's educational satisfaction and a way to advance in learning strategies are recommended.

Keywords

References

  1. 강기선, 박미영, 이우숙 (2001). 기본간호학 PBL 모듈개발 및 적용의 일예. 기본간호학회지, 8(2), 244-258.
  2. 강인애 (1999). 구성주의의 또 다른 교수-학습 모형: PBL을 중심으로, 구성주의교육학. 서울: 교육과학사.
  3. 강인애, 이정석 (2007). PBL 수업에서 학습자로서의 자기인식 변화에 대한 사례연구. 열린교육연구, 5(1), 69-87.
  4. 권영숙, 이병숙, 박명화, 김향동, 구윤정, 김영아, 배수현 (2006). 일 간호대학의 문제중심학습 수업과정 및 학습성과 분석. 계명간호과학, 10(1), 109-120.
  5. 김영아 (2005). 중학교 사이버가정학습체제에서 학습자 배경 특성과 학습전략에 따른 교육만족도 분석. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문, 대구.
  6. 김희순, 고일선, 이원희, 배성연, 심정언 (2004). 간호학 문제 중심학습효과 평가. 일개 교과목을 중심으로. 아동간호학회지, 10(4), 395-405.
  7. 노정심 (2003). 문제중심학습이 학습자의 자기주도적 학습력에 따라 학업성취에 미치는 효과. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문, 충남.
  8. 박영태, 현정숙 (2006). 자기주도학습력의 이해. 부산: 동아대학교 출판부.
  9. 박재환, 김용태 (2009). 창업교육만족도 및 참여동기가 창업교육 효과에 미치는 영향. - 창업대학원 교육과정을 중심으로 -. 산업경제연구, 22(2), 959-977.
  10. 배영주(2005). 자기주도학습과 구성주의. 서울: 원미사.
  11. 백경선 (2009). 문제중심 학습방법 경험에 대한 간호학생의 인식유형 - 아동간호학 학습경험을 중심으로 -. 아동간호학회지, 15(1), 15-23.
  12. 변영계, 강태용 (2001). 대학생들의 학습 기술 훈련 방안 탐색. 고등교육연구, 12(2), 95-116
  13. 양복순 (2006). 간호학생들의 문제중심학습 적응과정에 관한 연구. 대한간호학회지, 36(1), 25-36.
  14. 이성은 (2003). 임상 사례중심 모성간호학 PBL(Problem-Based Learning) 모듈개발 및 시범적용. 한국간호교육학회지, 9(1), 81-93.
  15. 조계화 (2000). 간호학생의 문제중심학습에 관한 인식 유형: Q 방법론 적용. 한국간호교육학회지, 6(2), 359-375.
  16. 조연순, 우재경 (2003). 문제중심학습(PBL)의 이론적 기초: 지식관과 교육적 가치. 교육학연구, 41(3), 571-600.
  17. 채수진 (2005). 문제중심학습에서 학생평가에 대한 신뢰도 및 타당도 연구: A 의과대학 사례를 중심으로. 성신여자대학교 교육대학원 박사학위논문, 서울.
  18. 최성희, 이인경 (1999). 문제중심학습의 실천적 모형탐색: 사례연구. 교육학연구, 37(3), 247-277.
  19. 황선영 (2003). 문제중심학습(PBL)이 간호학생의 학업 성취도, 비판적 사고력, 학습태도 및 동기에 미치는 효과. 전남대학교 대학원 박사학위 논문, 광주.
  20. 황선영, 장금선 (2000). 폐암환자 사례를 바탕으로 한 PBL 모듈의 개발과 적용. 한국간호교육학회지, 6(2), 390-405.
  21. 황윤영, 주민선, 박창승 (2007). PBL통합교과과정에서 학습한 간호학생의 문제중심학습 효과. 한국간호교육학회지, 13(2), 155-161.
  22. Barrows, H. S. (1998). The essentials of problem-based learning. J Dent Edu, 62, 630-633.
  23. Biley, F. C., & Smith, K. L. (1998). Following the forsaken : A procedural description of a problem based learning program in a school of nursing studies. Nurs Health Sci, 1(2), 93-102.
  24. Cannon, C., & Shell, K. (2001). Problem-based learning : Preparing nurses for practice. In B. Duch, S. Groh, & D. Allen (Eds). The power of problem-based learning(pp. 165-178). Sterling, VI: Stylus Publishing, LLC.
  25. Haith-Cooper, M. (2000). Problem-based learning within health professional education. What is the role of the lecturer?: A review of the literature. Nurs Educ Today, 20, 267-272. https://doi.org/10.1054/nedt.1999.0397
  26. Hsu, Y. C. (1999). Evaluation theory in problem based learning approach. Huston: National Convention of AECT.
  27. Leung, K. K., Lue, B. H., & Lee, M. B. (2003). Development of teaching style inventory for tutor evaluation in problem based learning. Med Educ, 37(5), 410-416. https://doi.org/10.1046/j.1365-2923.2003.01493.x
  28. Mpofu, D. J., & Das, M. (1998). Perceptions of group dynamics in problem-based learning sessions: A time to reflect on group issues. Medical Teacher, 20(5), 421-427. https://doi.org/10.1080/01421599880508

Cited by

  1. The development and effect of CPBL (Creative Problem Based Learning) for nursing students vol.4, pp.1, 2017, https://doi.org/10.24313/jpbl.2017.4.1.5
  2. The impact of TBL(team-based learning) on nursing students vol.11, pp.11, 2013, https://doi.org/10.14400/JDPM.2013.11.11.595
  3. Effects of Psychiatric Nursing Practicum using Simulated Patients on Self-Directed Learning Readiness, Learning Self-Efficacy, Satisfaction of Learning vol.14, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.02.396
  4. The Effects of Team-Based Learning on Fundamentals of Nursing vol.17, pp.12, 2016, https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.12.107
  5. Effect of Team-based Learning on Anatomy Subject for Biological Nursing Science Education of Nursing students vol.16, pp.10, 2015, https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.10.7098
  6. The Effectiveness of Problem Based Learning(PBL) across Learning Styles in Nursing Students vol.14, pp.11, 2013, https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.11.5658