The Method for Measuring the Initial Stage of Emotion in Use Context

제품 사용 환경의 사용자 초기 감성 측정 방법에 관한 연구

  • 이재화 (한국과학기술원 산업디자인학과) ;
  • 이건표 (한국과학기술원 산업디자인학과)
  • Received : 2010.01.13
  • Accepted : 2010.03.16
  • Published : 2010.03.31

Abstract

Initial stage of emotion has a great influence on building up product image and impression. Because of its influencing effects, measuring initial stage of emotion has potential to be a key factor for designers and marketers to achieve a distinct product concept. While many researchers have studied this topic with the emotion measurement method in product use stage, there are very few cases specialized in the initial stage of emotion. Even though present emotion measurement methods have difficulties to derive accurate user's initial stage of emotion, most case of initial emotion study applies these defective methods. The purpose of this study is to develop initial stage of emotion measurement method and apply this method to real product context. In the design of the initial stage of emotion measurement method, noticeable characteristics of initial stage of emotion were explored and initial emotion measurement framework was presented. Based on this framework, Initial Emotion Measurement System(IEMS) was suggested. This method collects user's eye movement, behavior and verbal data accurately and objectively.

제품 사용자의 감성 측정 연구에 있어서 제품을 처음 접하는 순간에 무의식적으로 발생하는 초기 감성의 측정은 매우 중요하다. 일반적으로 사용자의 감성은 사용자의 주관적인 평가를 토대로 하는 심리적 측정방법과 생리신호를 이용하는 생리적 측정방법, 그리고 행위적인 반응을 측정하는 행위적 측정방법이 있다. 하지만 각 측정방법들이 초기 감성 측정에 활용될 경우 여러 가지 한계점들이 발생하게 된다. 따라서 본 연구에서는 사용자가 제품을 실제 접하는 환경에서의 초기 감성을 측정할 수 있는 방법을 제안하였다. 먼저 사용자의 초기 감성을 보다 객관적이고 체계적으로 측정하기 위한 초기 감성 측정 프레임워크를 제시하였고, 이에 부합하는 감성 측정 방법들을 활용하여 사용자의 초기 감성을 보다 정확하게 측정할 수 있는 초기 감성 측정 시스템(IEMS)을 제안하였다. 시선 추적 및 동공 크기 변화를 측정하기 위해 모바일 시선 추적 장비를 활용하였고, 행동 관찰을 위한 관찰 카메라와 음성 녹음을 위한 휴대용 음성 녹음기를 결합하여 생리적, 행위적 감성 반응이 측정 가능한 초기 감성 측정 시스템을 제안하였다. 본 연구를 통해 실제 제품을 접하는 환경에서 사용자의 초기 감성을 보다 정확하고 객관적으로 측정할 수 있을 것으로 판단된다.

Keywords

References

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