DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Cosmetics Shopping Mall Attributes on Revisit Intentions of Total Mall and Specialty Mall at Internet

인터넷쇼핑몰 유형별 쇼핑몰속성이 화장품 쇼핑몰 재방문의도에 미치는 영향

  • 박은주 (동아대학교 패션디자인학과) ;
  • 김지은 (동아대학교 패션디자인학과)
  • Received : 2009.06.22
  • Accepted : 2010.01.13
  • Published : 2010.02.28

Abstract

Cosmetics retailers would benefit from studies that examine which shopping-mall attributes can be manipulated to favorably affect consumer satisfaction and revisit intention at Internet. The purposes of this study were (1) to examine the dimensionality of shopping-mall attribute for cosmetics retailers, (2) to determine which dimensions of shopping-mall attribute were significant predictors of consumer satisfaction and revisit intention and (3) to find out the moderating effect of consumer satisfaction through shopping-mall attributes on revisit intention to buy cosmetics across the types of shopping-mall at Internet (i.e., total mall and specialty mall). Data were collected from 209 online cosmetic shoppers among high school girls. Factor analysis identified five dimensions of shopping-mall attributes at Internet, such as Convenience, Price, Loading speed, Sales promotion, and Service. Only two dimensions(i.e., convenience and service) were significant predictors of online shopper satisfaction in both total mall and specialty mall. The moderating effect of consumer satisfaction on revisit intention was significant in both two mall types at Internet. For total mall, price was a significant predictor through consumer satisfaction on revisit intention, while loading speed was a significant predictor directly on revisit intention for specialty mall. In light of the major findings, this study sets forth strategic implications for consumer satisfaction and revisit intention to buy cosmetics in the setting of electronic commerce.

Keywords

References

  1. 강명수, 전종근, 홍성태. (2003). 온라인 커뮤니티를 통한 거래수행의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 한국소비자학회, 14(1), 123-140.
  2. 김수미. (2001). 인터넷 친숙도가 네트워크 서비스 질에 미치는 영향에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 김욱진. (2004). 국내 화장품 유통실태와 시장환경 변화에 따른 향후 대응 방안 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 김종욱. (2005). 사이버쇼핑 환경에서 소비자의 쇼핑몰 선택에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 한국정보시스템학회, 14(1), 171-195.
  5. 김화동. (2003). 소비자 쇼핑가치 추구 유형별 인터넷 쇼핑몰의 선호 요인 및 구매 행동에 관한 연구. 상품학연구, 29(8), 259-275.
  6. 김희곤. (2004). 화장품 판매회사의 유통경로에 관한 연구: 직판, 백화점 유통경로에 관하여. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 문남미, 김효근, 김지성. (2000). 웹사이트 컨텐츠 특성이 웹사이트 성과에 미치는 영향요인에 관한 연구: User-Centric Internet Shopping Mall 을 중심으로. 한국멀티미디어학회, 4(1), 60-73.
  8. 박성희. (2004). 국내 인터넷 쇼핑몰의 고객서비스와 고객만족도 : 패션제품 구매상황을 중심으로. 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 박은주, 강은미. (2005). 인터넷 패션쇼핑몰에서 쇼핑가치, 인터넷 패션 쇼핑몰 속성, 감정 및 구매의도가 구매여부에 미치는 영향. 대한가정학회지, 43(7), 117-128.
  10. 박은주, 이인경. (2005). 여자 고등학생의 색조 화장품 구매 동기, 점포 선택 기준과 정보원이 점포 애고 행동에 미치는 영향. 복식문화연구, 16(3), 574-588.
  11. 박인숙. (2003). 인터넷 쇼핑몰의 서비스 품질 중요도와 소비자 유형에 따른 패션상품 서비스 품질 만족에 관한 연구. 건국대학교 석사학위논문.
  12. 박준철, 이응규, 윤태석. (2002). 전자상거래 이용 소비자의 개인적 성향이 인터넷 공동구매 태도와 의도에 미치는 영향. 경영학연구, 31(3), 769-789.
  13. 박철. (2004). 고객의 e-loyalty 형성에 영향을 미치는 인터넷쇼핑 사이트 특성 연구 -온라인 쇼핑경험별 차이를 중심으로-. 마케팅관리학회, 9(3), 53-72.
  14. 선정희. (2002). 의류 및 화장품 유통경로에 따른 소비자 라이프스타일, 쇼핑성향, 정보원, 점포이미지와 유통경로 선택행동. 대구가톨릭대학교 대학원 박사학위논문.
  15. 손달호, 임선영. (2001). 인터넷 쇼핑몰 디자인 요소와 사용자 특성과의 관계에 관한 연구. 대한산업공학회, 14(1), 84-94.
  16. 신수연, 김민정. (2004). 인터넷 패션 쇼핑몰의 마케팅 전략. 복식문화연구, 12(1), 41-58.
  17. 안광호, 이윤주. (2002). 쇼핑가치가 점포이미지와 인터넷 쇼핑몰에서의 소비자구매의도 간의 관계에 미치는 영향에 관한 연구. 한국소비자학연구, 13(4), 101-122.
  18. 유현정, 김기옥. (2000). 전자상거래에서의 소비자 만족도 척도개발. 소비자학연구, 11(3), 87-107.
  19. 이두희. (2003). 광고론. 서울: 박영사, pp. 15-18.
  20. 이은진. (2006). 인터넷 쇼핑에서의 플로우 경험과 실용적 가치 지각이 패션상품 구매의도에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  21. 이인수. (2005). 오프라인 증명서 발급 모델에 관한 연구 : 인터넷 증명서 발급시스템의 보안 요구사항 및 안전성에 관하여. 고려대학교 대학원 박사학위논문.
  22. 이응규, 박순철. (2002). 인터넷 개별구매와 비교한 인터넷 공동구매의 장단점에 대한 소비자 지각에 관한 연구. 대한산업공학회, 한국경영과학회 춘계 공동학술대회 논문집, pp. 665-672.
  23. 임종원, 전종근, 강명수. (2000). 소비자의 가상 점포 선택행위에 대한 실증 연구. 한국마케팅연구, 15(1), 85-102.
  24. 장형우. (2007). 인터넷 쇼핑몰의 유형에 따른 고객만족, 고객신뢰, 고객애호도의 구조적 관계에 관한 비교연구. 마케팅과학연구, 17(1), 23-49. https://doi.org/10.1080/12297119.2007.9707230
  25. 조상연. (2008). 인터넷 쇼핑몰 활성화에 따른 위협요인 분석과 발전 방향에 관한 연구. 단국대학교 대학원 석사학위논문.
  26. 조철호. (2006). 전자상거래에서 초기신뢰와 재구매의도에 영향을 미치는 소비자 구매결정요인에 관한 연구 : 중소 인터넷쇼핑몰을 중심으로. 중소기업연구, 28(1), 173-202.
  27. 최경아, 전양진. (2007). 인터넷 패션쇼핑몰 유형별 소비자 만족도와 재방문 의도 : 종합몰과 전문몰을 중심으로. 한국의류학회지, 31(2), 300-307. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2007.31.2.300
  28. 최계봉, 김정민. (2006). 인터넷쇼핑몰의마케팅특성과관여도및재구매 의도와의관계에관한연구. 한국인터넷정보학회, 7(2), 84-99.
  29. 홍금희. (2003). 소비자의 기술준비성이 의류제품의 인터넷 쇼핑 서비스품질과 만족도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 27(8), 913-923.
  30. 홍희숙. (2002). 인터넷 쇼핑몰 점포속성 지각이 의류제품 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구. 대한가정학회, 40(4), 27-44.
  31. Anderson, R. E., & Srinivasan, S. S. (2003). E-satisfaction and eloyalty: A contingency framework. Psychology and Marketing, 20(2), 123-138. https://doi.org/10.1002/mar.10063
  32. Chow, S., & Holden, R. (1997). Toward An understanding of loyalty: The moderating role of trust. Journal of Managerial Issues, 9(3), 275-298.
  33. Culnan, M. J., & Armstrong, P. K. (1999). Information Privacy Concerns, Procedural Fairness, and Impersonal Trust: An Empirical investigation. Tims institute of Management Sciences, 10(1), 104-115.
  34. Ellison, Craig. (1995). Instant Internet connects your network safely. PC magazine, 14(10).
  35. Koufaris, M. (2002). Applying the technology acceptance model and flow theory to online consumer behavior. Information Systems Research, 13(2), 205-223. https://doi.org/10.1287/isre.13.2.205.83
  36. Lohse, G. L., & Spiller, P. (1998). Electronic shopping. Communications of the Association for Computing Machinery, 41(7), 81-85. https://doi.org/10.1145/278476.278491
  37. Szymanski, D. M., & Hise, R. T. (2000). E-satisfaction: an initial examination. Journal of Retailing, 75(3), 309-322.
  38. 수입 화장품, 온라인 쇼핑몰이 대세. (2007, 01. 19). 스포츠서울. 자료검색일 2007, 7. 23, 자료출처 http://www.sportsseoul.com
  39. 여학생 교실은 지금 '화장중'. (2007, 12. 28). SBS뉴스. 자료검색일 2008, 8. 10, 자료출처 http://news.sbs.co.kr
  40. 화장품 온라인 거래규모 5년 새 772.3% 증가. (2007, 02. 01). 더데일릭코스메틱. 자료검색일 2007, 7. 20, 자료출처 http://www.dailycosmetic.com
  41. 온라인 마켓플레이스 성장에 전문쇼핑몰 주춤. (2006, 08. 10). 연합뉴스. 자료검색일 2007, 7. 23, 자료출처 http://news.naver.com.
  42. 인터넷 종합몰 화장품 큰 폭 성장. (2008, 02. 20), 화장품신문CMN. 자료검색일 2007, 7. 23, 자료출처 http://www.cmn.co.kr

Cited by

  1. Domestic Research Trends in IT Fashion vol.14, pp.4, 2012, https://doi.org/10.5805/KSCI.2012.14.4.614
  2. The effects of perceived internet fashion shopping mall characteristics on positive shopping emotion and relationship quality vol.22, pp.1, 2014, https://doi.org/10.7741/rjcc.2014.22.1.073
  3. The Effect of Consumer Characteristics on Exploratory Information Search and Information Use Behavior vol.15, pp.1, 2016, https://doi.org/10.9716/KITS.2016.15.1.019