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Enlargement of Harbour limit and Anchorages according to the development of New Ulsan Port

울산 신항 개발에 따른 항계 및 정박지 확장에 관한 연구

  • Yun, Gwi-Ho (Sea training center, National Korea Maritime University) ;
  • Kim, Bu-Young (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Park, Jin-Soo (Division of Navigation Science of National Korea Maritime University) ;
  • Lee, Yun-Sok (Sea training center, National Korea Maritime University)
  • 윤귀호 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 김부영 (한국해양대학교 해사대학 대학원) ;
  • 박진수 (한국해양대학교 항해학부) ;
  • 이윤석 (한국해양대학교 운항훈련원)
  • Received : 2010.05.10
  • Accepted : 2010.08.17
  • Published : 2010.08.31

Abstract

Ulsan Port is the biggest base port for liquid cargoes in Korea and is pushing in earnest for the development of the 'Ulsan New Port' and 'Northeast Asia Oil-Hub' to prepare for continuous shipment growth. However, Ulsan is in the situation which the harbour limit and anchorages are narrower than other trading ports and the occurrence probability of marine accidents is very high due to heavy marine traffic. We will find and suggest the plan to enlarge the harbour limit essentially needed to expand anchorages considering the geomorphological features of Ulsan and the volume of marine traffic in this research. For the enlargement of harbour limit needed to expand anchorages, the anchorage area needed for Ulsan New Port was calculated after the quantitative analysis of enlargement range through the mutual comparison of the area of harbour limit and anchorages with berths and the volume of marine traffic. The reasonable type of harbour limit, which is based on the survey by a group of experts, was also determined after the decision of the range of harbour limit to accommodate the relevant anchorages.

울산항은 국내 최대의 액체화물 거점항만으로 지속적인 물동량 증가에 대비하여 울산 신항 및 동북아오일허브 개발 등을 본격적으로 추진하고 있다. 그러나 국내 다른 무역항에 비해 항계 및 정박지가 협소하고, 해상교통 흐름이 복잡하여 해양사고의 발생 개연성이 매우 높은 실정이다. 본 연구에서는 울산항의 지형학적인 특성과 선박 교통량을 고려하여 울산항 정박지 확충을 위해 불가피하게 요구되는 항계 확장 방안을 모색하여 제시하고자 한다. 정박지 확충을 위한 항계 확장은 국내 다른 무역항의 정박지 및 항계 면적을 선석 및 통항 교통량 등과 상호 비교하여 확장 범위를 정량화한 후 울산 신항 개발에 필요한 정박지 확대 면적을 산출하였다. 또한 해당 정박지 면적을 수용할 수 있는 항계 범위를 확정한 후 전문가 그룹에 의한 설문조사를 기초로 적정한 항계 확장 형태를 결정하였다.

Keywords

References

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Cited by

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