DOI QR코드

DOI QR Code

Interface for in-situ Authoring of Augmented Reality Contents on a Mobile Device Environment

모바일 환경 증강현실 콘텐츠 현장 저작 인터페이스

  • 이정규 (세종대학교 디지털콘텐츠학과) ;
  • 이종원 (세종대학교 디지털콘텐츠학과)
  • Received : 2010.04.23
  • Accepted : 2010.06.15
  • Published : 2010.07.28

Abstract

This paper introduces a difference between mobile Augmented Reality (AR) authoring and desktop AR authoring, and suggests an interface system that can be applied to in-situ authoring of AR contents on a mobile device. The mobile devices have enabled users to use the AR system anytime and anywhere. It is now necessary to create user's individualized context information using mobile devices on the spot. To author AR contents easily with mobile devices, we need to maximize the convenience of mobile systems, which have yet limitation. To do so, this paper suggests new interaction approaches that manage augmented contents using visual cues and other simple attribute settings. In addition, to solve the problem that users have to hold their mobile devices to track markers while authoring contents, this system enables users to author contents in environment based on captured images. This interface system also can make cooperation environment for more than one users to author contents. This paper verifies the usefulness of the proposed interface by user tests. The results of an analyzing users' comments show that the proposed interface is suitable for in-situ mobile authoring system.

본 논문에서는 모바일 환경 증강현실 저작과 일반 데스크 탑 증강현실 저작의 차이점을 분석하고, 사용자가 모바일 장치를 활용하여 이동 중에 현장에서 직접저작을 지원하는 인터페이스 방법에 대해서 제안한다. 최근 스마트폰을 비롯한 다양한 모바일 장치에서 증강현실 기술이 활발히 연구되면서 언제, 어떠한 장소에서도 증강현실 시스템의 사용을 가능하게 해 주었다. 이로 인하여 사용자 개인의 맥락 정보를 직접 현장에서 저작하는 것이 필요로 하게 되었다. 모바일 장치를 이용하여 증강현실 콘텐츠를 손쉽게 저작하기 위해 제한적인 모바일 장치의 인터페이스를 극대화 하여야 한다. 이를 위해 시각적 큐를 활용한 콘텐츠의 조작, 애니메이션 지정 등의 속성을 간단하게 부여 한다. 그리고 저작 과정에서 부착된 카메라를 활용함에 생기는 불편함을 제거하기위하여 획득된 정지 영상을 기반으로 선택적 환경에서 저작이 가능하도록 한다. 뿐만 아니라 획득된 영상을 활용하여 한 명 이상의 사용자가 콘텐츠를 함께 저작 할 수 있는 협업환경 구현이 가능하다. 제안된 인터페이스들의 유용성은 사용자 설문을 통하여 검증 해 보았다. 제안된 방법이 모바일 환경에서 증강현실 콘텐츠 저작에 효과적인 인터페이스로 활용 될 것이 기대된다.

Keywords

References

  1. R. Azuma, Y. Baillot, R. Behringer, S. Feiner, S. Julier, and B. MacIntyre, “Recent advances in augmented reality,” IEEE Computer Graphics and Applications, Vol.21, No.6, pp.34-47, 2001. https://doi.org/10.1109/38.963459
  2. J. Wither, S. Diverdi, and T. Hollerer, "Using aerial photographs for improved mobile AR annotation," IEEE / ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality, pp.159-162, 2006(10). https://doi.org/10.1109/ISMAR.2006.297808
  3. W. Pasman and C. Woodward, "Implementation of an augmented reality system on a PDA," The Second IEEE and ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality, pp.276-277, 2003.
  4. C. Geiger, B. Kleinjohann, C. Reimann, and D. Stichling, "Mobile AR4All," Proc. The Second IEEE and ACM International Symposium on Augmented Reality(ISAR), New York, 2001(10). https://doi.org/10.1109/ISAR.2001.970532
  5. G. A. Lee, C. Nelles, M. Billinghurst, and G. J. Kim, “Immersive Authoring of Tangible Augmented Reality Applications,” Proc. The third IEEE and ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality (ISMAR'04), pp.172-181, 2004. https://doi.org/10.1109/ISMAR.2004.34
  6. B. MacIntyre, M. Gandy, S. Dow, and J. D. Bolter, “DART: A Toolkit for Rapid Design Exploration of Augmented Reality Experiences,” Proc. The 17th annual ACM symposium on User Interface Software and Technology, pp.197-206, 2004. https://doi.org/10.1145/1029632.1029669
  7. 김기홍, 김홍기, 정혁, 김종성, 손욱호 “모바일 혼합현실 기술” 전자 통신 동향분석, Vol.22, No.4, pp.96-108, 2007.
  8. P. Grimm, M. Haller, V. Paelke, S. Reinhold, C. Reimann, and J. Zauner, “AMIRE - Authoring Mixed Reality,” Proc. The First IEEE International Augmented Reality Toolkit Workshop, 2002.
  9. Trien V.Do and Jong-Weon Lee, “3DARModeler: a 3D Modeling System in Augmented Reality Environment,” J. of Electrical, Computer, and Systems Engineering Association, pp.145-154, 2008.
  10. http://www.junaio.com/
  11. Ledermann and F. Schmalstieg, "APRIL: A High- level Framework for Creating Augmented Reality Presentations," Virtual Reality, Germany, pp.187-194, 2005.
  12. 하태진, 이영호, 우운택, “디지로그북 저작도구 ARtalet - 3차원 객체 속성 저작“, KHCI, pp.314-318, 2008.
  13. 홍동표, 이정규, 채창훈, 이종원, 고광희, 우운택, "맥락 정보와 물리적 속성 부여가 가능한 모바일 증강 현실 콘텐츠 조작 방법", KHCI, pp.526-530, 2009.
  14. Daniel Wagner, Gerhard Reitmayr, Alessandro Mulloni, Tom Drummond and Dieter Schmalstieg “Pose Tracking from Natural Features on Mobile Phones,” Proc. The 7th IEEE/ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality, pp.125-134, 2008.

Cited by

  1. Authoring of Dynamic Information in Augmented Reality Using Video Object Definition vol.13, pp.6, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.06.001