Consumer Post-Purchasing Behavior of Internet Shopping - Focusing on Dissatisfaction and Complaint Behavior -

의류제품의 인터넷 구매 후 행동에 관한 연구 - 불만족 요인과 불평 행동을 중심으로 -

  • Received : 2009.06.26
  • Accepted : 2010.04.10
  • Published : 2010.04.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the post-purchasing behavior focusing on dissatisfaction and complaint behavior. There were some studies concerning dissatisfaction in on-line shopping related to satisfaction and intention to re-buying, but did not focus the relationship with complaint behavior, or identified the factors specifically related to consumer's dissatisfaction. In this study, it was examined to minimize the consumer's dissatisfaction and complaint behavior by investigating the detailed factors relating dissatisfactions and complaint behaviors after shopping apparel goods on the internet. Two hundred fifty five customers who had purchased fashion products in internet shopping had participated in this study. The data was analyzed by factor analysis, regression analysis using SPSS program. As the result, first, product, delivery, returning and price factor were extracted as factors of dissatisfaction, and as factors of complaint behavior, legal action, private action, remedial action were investigated. Second, dissatisfaction was significantly effected on complaint behavior. Specially, returning factor and price factor had effect on legal action, product, delivery factor had on private action and returning factor had affected remedial action. Third, more purchasing frequency, less dissatisfaction. Also, female had more dissatisfaction than male. Finally, more dissatisfaction and compliant behavior, less repurchasing intention. Based on these results, internet shopping fashion marketing strategies were suggested.

Keywords

References

  1. 구양숙, 이승민 (2001). "온라인상의 패션 제품 구매의도에 영향을 미치는 온라인 점포속성에 관한 연구." 한국의류학회지 25권 6호.
  2. 김균 (2003). "인터넷 쇼핑몰 이용자의 불평 행동에 관한 연구." 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 김미숙, 김소영 (2001). "인터넷 쇼핑몰에 대한 소비자의 만족 불만족 영향요인." 한국의류학회지 25권 7호.
  4. 김상용, 송지연, 이기순 (2005). "CRM 고객데이터 분석을 통한 이탈고객 연구." 한국마케팅저널 7권 1호.
  5. 김상희 (2006). "부정적 기대불일치시 소비자 귀인과 감정이 불만족 및 행동에 미치는 영향에 관한 연구: 구매전 소비자 노력에 따른 상대적 영향력 비교." 경영학연구 35권 5호.
  6. 김연정 (2004). "중소 전자상거래 기업의 소비자정보 최적화를 위한 효율적 마케팅 모듈: e-CRM 연동전략을 중심으로." 마케팅과학연구 14권.
  7. 문승제, 정한경 (2007). "인터넷 쇼핑 쇼핑몰 고객의 이용만족도가 재구매 의도 및 불평 행동에 미치는 영향." e-비즈니스연구 8권 2호.
  8. 박해룡 (1999). "소비자 불만 사례 분석을 통한 인터넷 쇼핑몰 마케팅 전략에 관한 연구." 고려대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 손영화 (2006). "고객 만족/불만족 귀인이 불평 행동 및 재구매 의도에 미치는 효과." 한국심리학회지: 소비자 광고 7권 2호.
  10. 유현정, 김기옥 (2000). "전자상거래에서의 소비자 만족도 척도개발." 소비자학연구 11권 3호.
  11. 유혜경, 김희라 (2001). "케이블 TV 홈쇼핑을 통한 의류 구매시 소비자 만족/불만족 및 불평 행동연구." 한국의류학회지 25권 6호.
  12. 이경훈 (2002). "인터넷 쇼핑몰이용자의 소비자 관여에 따른 의류 제품 및 웹 서비스 평가 기준에 관한 연구." 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 이선옥 (2002). "인터넷 쇼핑몰의 소비자 불만족 및 불평 행동에 관한 연구." 경기대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 이지현, 이승희, 임숙자 (2003). "패션 제품의 e-CRM에 관한 연구 (1보): 신뢰와 관계몰입을 중심으로." 한국의류학회지 27권 6호.
  15. 이지현, 이승희, 임숙자 (2003). "패션 제품의 e-CRM에 관한 연구 (2보): 성별의 조절효과." 한국의류학회지 27권 7호.
  16. 임영하 (2003). "공정성 지각과 불평 행동이 불평처리 후 만족, 재구매, 구전의도에 미치는 영향." 성균관대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 조남혜 (2003). "인터넷 쇼핑몰에서의 의류제품 구매 후 불만족 및 불평 행동에 관한 연구." 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 조연진(2000). "인터넷 쇼핑몰 이용자들의 의류 선택기준에 관한 실증적 연구." 민대학교 대학원 석사학위논문.
  19. 최재섭 (2006). "인터넷 쇼핑몰 소비자의 만족도에 대한 연구." 유통정보학회지 9권 4호.
  20. 편호범, 이대용 (2004). "CIT를 이용한 인터넷 쇼핑몰 이용자의 만족, 불만족 유형 분류." 산업경제연구 17권 3호.
  21. 한국온라인쇼핑협회 (2005년 11월 23일). "인터넷 쇼핑 성장 인터넷만큼 빠르다." 동아일보.
  22. "유통업 실적 크게 개선," (2006년 1월 4일 [2006년 9월 14일 검색]). 한국경제신문 [온라인신문기사] available from http://economy.hankooki.com.
  23. Bearden W. O. and J. E. Teel (1980). "Interactional Justice: Communication Criteria of Faimess in Research on Negotiation in Organization." quoted in R. Lewicki, M. Bazerman, and B. Sheppard, JAL Press, Greenwich, CT.
  24. Day, R. L (1984). "Modeling Choices among Alternative Response to Dissatisfaction." Advances in Consumer Research Vol. 11.
  25. Landon, E. L. (1980). "The Direction of Consumer Compliant Research." Advances in Consumer Research Vol. 7.
  26. Oliver, R. L. (1980). "A Cognitive Model of the Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions." Journal of Marketing Research Vol. 17 November.
  27. Richins, M (1983). "Negative Word of Mouth by Dissatisfied Consumers: A Pliot Study." Journal of Marketing Vol. 52.
  28. Rogers, J. C., S. C. Ross and T. G. Willams (1992). "Personal Values and Purchase Dissatisfaction Response." Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior Vol. 5.
  29. Shun, C. and X. Yunjie (2006). "Effects of Outcome, Process and Shopping Enjoyment on Online Consumer Behavior." Electronic Commerce Research and Applications Vol. 5.
  30. Singh, J. (1990). "A Typology of Consumer Disatisfaction Response Styles." Journal of Retailing Vol. 66 No. 1.
  31. Srinivasan, S. S., R. Anderson and K. Ponnavolu (2002). "Customer Loyality in e-Commerce: An Exploration of Its Antecedents and Consequences." Journal of Retailing Vol. 78 No. 1.
  32. Szymanski, D. M. and R. T. Hise (2000). "e-Satisfaction: An Initial Examination." Journal of Retailing Vol. 76 No. 3.
  33. Yi, Y. (1990). "A Critical Review of Consumer Satisfaction.", in : V. Zeithaml(Ed.), "Review of Marketing", American Marketing Association, Chicago(1990), pp. 68-123.