Program Development and Implementation for adolescence II 'Volunteer Work and Leadership: Wisdom Leader' : Case study of S High School

청소년을 위한 '봉사와 리더십: 지혜로운 리더' 프로그램 개발 및 실시 II : S고등학교를 대상으로

  • Kim, Kyoung-A (Sookmyung Global Leadership Institute, Sookmyung Women's Univ.)
  • 김경아 (숙명여자대학교 숙명리더십개발원)
  • Received : 2010.01.15
  • Accepted : 2010.04.23
  • Published : 2010.04.30

Abstract

The disposition towards volunteer work and leadership traits are the basic qualities that should be possessed by teenagers who are to become next generation leaders. The 'Volunteer Work and Leadership' program was developed to attain this goal and all S high school students were subjected to this program. This program was comprised of four modules, and this dissertation is focused on the second module: 'Wisdom Leader'. This program, which was conducted for six hours on a daily basis, was carried out two times per day during the first semesters of 2006 and 2007 on freshmen students. The program was comprised of three conceptual frameworks-Education of the heart that improves your emotion which includes 'cultural performance', 'volunteer work leadership group performance' and 'spot strategy for stress management'. Education of the hand pursues knowledge, which includes 'special lecture of leadership' and 'leader research through movies', and Education of hand which students directly participate in workshops were also used. After studying the results of the program, it was found that the satisfaction level of the education was higher during the second session than the first session. Therefore the objective of this program to enhance the leadership qualities of students was attained Also, this dissertation was able to reaffirm the relationship between volunteer work and leadership. I hope that the leadership content can be used systematically for enhancing the educational effect of volunteer work.

Keywords

References

  1. 곽삼근 . 김기연 . 김민정(2008). 한국 청소년의 리더십에 대한 인식 및 교육경험 분석. 교과교육학연구, 12(2), 515-536.
  2. 국립중앙청소년수련원(2004). 청소년 리더십 향상 프로그램 개발.
  3. 기영화(2001). 평생교육 프로그램 개발. 서울: 학지사.
  4. 김경아(2005). 청소년 자녀와 부모를 위한 가정리더십 프로그램 개발. 숙명리더십연구-세상을 바꾸는 부드러운 힘, 2, 31-60.
  5. 김경아(2007). 청소년을 위한 '봉사와 리더십-미래를 경영하는 리더' 프로그램 개발 및 실시 I. 숙명리더십연구-세상을 바꾸는 부드러운 힘, 5, 113-142.
  6. 김경아(2009). 청소년의 '예(禮)리더십' 역량강화를 위한 탐색적 연구-표적집단면접법(Focus Group Intervies: FGI)을 중심으로 -. 한국가정관리학회 제 46차 추계학술대회 자료집, 229.
  7. 김성희(2006). CEO의 습관. 서울: 페이퍼로드.
  8. 김소영(2006). 시간관리 상담 프로그램이 청소년의 시간관리, 자기통제력, 학업성취에 미치는 효과. 고려대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 김언주 . 심재영(2005). 청소년 리더십 프로그램의 모델에 관한 연구-구조요인을 중심으로. 교육연구논총, 26(2), 129-154.
  10. 김중대(1999). 청소년 자원봉사활동의 현황과 과제. 사회과학연구집, 6, 19-46.
  11. 김진숙(2000). 청소년 자원봉사활동이 대인 및 사회적 책임성 수준에 미치는 영향에 관한 연구. 명지대학교 대학원 박사학위논문.
  12. 김호순(2005). 주 5일제 수업 실시에 따른 청소년 여가시간 및 여가선호 변화에 관한 연구. 청소년학연구, 12(4), 59-82.
  13. 농촌진흥청 . 한국4-H본부(2002). 4-H 청소년 리더십 개발.
  14. 류기형 . 남미애 . 박경익 . 홍봉선 . 이경희 . 장중탁(2005). 자원봉사론. 경기도: 양서원.
  15. 백기복 . 신제구 . 차동욱(1998). 한국경영학계의 리더십연구 30년: 문헌검증 및 비판. 경영학연구, 27(1), 113-156.
  16. 보건복지가족부(2008). 아동 . 청소년백서.
  17. 볼런티어21 청소년봉사학습연구 교사모임(2005). 교사를 위한 청소년 봉사학습 길라잡이. 서울: 도서출판 아르케.
  18. 서성교(2003). 하버드 리더십 노트. 서울: 원앤원북스.
  19. 서울특별시교육청(2006). 학생봉사활동지도.
  20. 성영실 . 김경아(2010). 청소년의 리더십생활기술이 생활만족도에 미치는 영향. 청소년학연구, 17(3), 253-273.
  21. 숙명리더십개발원(2007). 숙명리더십 매뉴얼.
  22. 장휘숙(2000). 인간발달. 서울: 박영사.
  23. 최창욱(2002). 청소년의 리더십생활기술과 관련변인에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  24. 청소년개발원(2003). 청소년 리더십 함양을 위한 자원봉사 교육프로그램 모델 개발.
  25. 청소년개발원(2009). 청소년 프로그램개발 및 평가론. 경기도 교육과학사.
  26. 푸르덴셜사회공헌재단(2008). 청소년 자원봉사활동 효과성 진단과 발전방안.
  27. 한국리더십센터(2006). The 7 Habits of highly Effective People 매뉴얼
  28. 한국청소년개발원(2008). 청소년 리더십 함양을 위한 자원봉사 교육프로그램 모델 개발.
  29. 한선화 . 강승희 . 유순화(2005). 영재학생과 일반학생의 리더십 기술과 사회성숙도의 비교 분석. 청소년학연구, 12(1), 278-299.
  30. 동아일보(2007). 한국인 유학생 '아이비리그 꿈' 더 멀어진다. 2007. 1. 20.
  31. 동아일보(2008). 교과외 활동이 '아이비리그' 열쇠. 2008. 6. 3.
  32. 경향신문(2009). 입학사정관제 겨냥 '거짓 스펙쌓기'. 2009. 11. 2.
  33. Astroth, K. A.(1996). Leadership in nonformal youth groups: Does style affect youth outcomes? Journal of Agricultural Extension, 34(6), 48-62.
  34. Bennis, W., Spreitzer, G. M. & Cummings, T. G.(2001). The future of leadership. John Wiley & Sons, Inc.
  35. Bennis, W. G., & Nanus, B.(1985). Leaders: The strategies for taking charge. N.Y.: Harper & Row.
  36. Berardi, A. J.(2001). 이덕열 역(2003). 서번트 리더의 조건. 서울: 시아출판사.
  37. Britton, B. K., & Tesser, A.(1991). Effects of time-management practice on college grades. Journal of Educational Psychology, 83(3), 405-410.
  38. Covey, S.(1998). 김경섭 . 유광태 역(2004). 성공하는 10대들의 7가지 습관. 경기도: 김영사.
  39. Fieldler, F. E.(1972). Personality, motivational systems, and the behavior of high and low LPC persons. Human Relations, 25, 391-412. https://doi.org/10.1177/001872677202500502
  40. First, J. A., & Way, W. L. (1995). Parent education outcomes: Insights into transformative learning. Family Relations, 44, 104-109. https://doi.org/10.2307/584747
  41. Foster, W. H., & Silverman, L.(1988). Leadership curriculum for the gifted. In J. VanTassel-Baska, J. Feldhusen, K. Seeley, G. Wheatley, L. Silverman, & W. Foster(Eds.), Comprehensive curriculum for gifted learners(356-360). Boston: Allyn & Bacon.
  42. Greenleaf, R. K.(1970). Servant as leader. Indianapolis, IN: Greenleaf Center.
  43. Hersey, P., & Balanchard, K. H.(1993). Management of organizational behavior, 6rd ed., Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  44. Hughes, R. L., Ginnett, R. C. & Curphy, G. J.(1993). Leadership: Enhancing the lessons of experience. Richard, D. Irwin, Inc.
  45. Karnes, F. A, & Bean, S. M.(1997). Leading the way to leadership. Parenting for High Potential, 20, 8-9.
  46. Koch, R.(1999). The 80/20 principle: The secret to success by achieving more with less. N.Y.: Doubleday.
  47. Kohler, M. C.(1981). Developing responsible youth through youth participation. Phi Delta Koppan, 62(6), 426-428.
  48. Kouzes, J. M, & Posner, B. Z.(2003). Challenge is the opportunity for greatness. Leader to Leader, 28, spring.
  49. Linden, J. A., & Fertman, C. I.(1998). Youth leadership: A guide to understanding leadership development in adolescents. Jossey-Bass Inc.
  50. Linden, R. & Graen, G.(1980). Generalizability of the vertical dyad linkage model of leadership. Academy of Management Journal, 23, 451-465. https://doi.org/10.2307/255511
  51. Sheckley, B., & Keeton, M.(1997). Improving employee development: Perspectives from research and practice. Chicago: CAEL.
  52. Sisk, D. A.(1993). Leadership education for the gifted. In K. A Heller, F. J. Monks, & A H. Passow (Eds.), International handbook of research and development of gifted and talented. Oxford: Pergamon Press Ltd.
  53. Welch, S.(2009). 배유정 역(2009). 10-10-10. 서울: 북하우스. 퍼블리셔스.
  54. Yulk, G. A. (2002). Leadership in organizations (5th. Ed.). Englewood Cliffs, NJ.: Prentice Hall.
  55. Yuki, G. A, & Fleet, D. D.(1992). Theory and research on leadership, Handbook of Industrial & Organizational Psychology(2nd ed.), Consulting Psychologists Press, Vol. 3, 147-197.