A Study on the Development of a Scale Measuring Life Satisfaction of After-School Child Care

아동의 방과후 보육 생활 만족도 척도 개발 연구

  • Shin, Hye-Kyong (Department of Child Welfare, Sookmyung Women's University) ;
  • Suh, Young-Sook (Department of Child Welfare, Sookmyung Women's University)
  • 신혜경 (숙명여자대학교 아동복지학과) ;
  • 서영숙 (숙명여자대학교 아동복지학과)
  • Received : 2009.08.31
  • Accepted : 2009.11.17
  • Published : 2010.02.28

Abstract

The purpose of this study was to develop a scale to measure the life satisfaction of after-school classes. For this purpose, utilizing the theoretical background and the findings of previous studies, 147 questions from eight factors were selected for the 1st draft and 67 questions were selected for the 2nd draft by reviewing the validity of the contents after consulting with eleven professionals. A preparatory survey and factor analysis was then conducted using 291 people and a total of 32 questions were extracted from four sub-factors. Exploratory factor analysis by principal component analysis was conducted and orthogonal rotation was conducted by means of the VARIMAX method. The reliability of the class environment, operation management, program and teacher relationship sector were found to be very high. It is suggested that this study can be of great benefit in developing a child-centered scale and it's reliability was also found to be high.

Keywords

References

  1. 구민정(2005). 방과후 아동지도 교육환경에 대한 아동, 부모, 교사의 만족도 요구도 및 역할인식. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 교육인적자원부(2006). 2006년도 초등학교 방과후 보육프로그램 운영 지원 계획. 학교정책실.
  3. 곽혜정(2006). 초등학생이 지각한 학급문화와 학교생활만족도와의 관계. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 권현수.김영일.김은수.오유진(1998). 빈곤가족 아동을 위한 방과후 프로그램에 관한 연구. 태화임상사업연구, (5), 20-24.
  5. 김대성(2005). 특성화.인문계 고등학교 학생들의 자아존중감과 학교생활만족도 비교. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 김무겸(2004). 초등학교 아동의 권리 인식과 학교생활 만족도의 관계. 서강대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 김미경(2001). 고등학교 학생들의 학교생활만족도와 그 결정 요인. 아주대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 김민호(2007). 방과후학교 보육의 의미와 정책 방향. 한국 방과후 아동지도학회 추계학술대회 자료집, 25-28.
  9. 김은덕(1993). 서울시 중학생의 학교생활 및 교실환경 만족도에 관한 연구. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 김종관(2000). 초등학교 학생의 학급풍토 지각과 학교 생활만족도 분석. 동아대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 류동훈(1999). 초등학교 학생의 스포츠 활동 참여와 학교생활만족도. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 서영숙(2005). 저출산 시대의 통합적 자녀양육과 방과 후 보육. 한국아동학회 추계학술대회 자료집, 13-19.
  13. 안인혁(2001). 초등학생의 놀이활동 참여와 학교생활 만족도. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 양애경.김지현(2008). 새정부의 방과후 학교 지원 정책과 방향. 한국방과후 아동지도학회 추계학 술대회 자료집, 11-14.
  15. 원진욱(2008). 초등학생이 지각한 교사 유형과 학교생활만족도의 관계. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 이은주(2003). 초등학생이 지각한 교사 행동과 학교생활만족도와의 관계. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 임명숙(1997). 초등학생의 학교생활만족도에 관한 연구. 한남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  18. 정택희.남궁지영.김주아(2007). 2007년도 학교종합평가 사업보고서. 교육개발원.
  19. 채민규(1991). 유치원 놀이환경에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 황진숙(1995). 교사의 역할에 따라 선호되는 특성과 학생의 학교생활만족도의 관계. 서강대학교 교육대학원 석사학위논문.
  21. Elliot, A. (1998). Care programs for school-age children in Australia. Childhood Education, 387-391.
  22. Hudley, C. (1999). Problem Behaviors in Middle Child-hood understanding risk status and protective factors, April Annual Meeting of American Educational Research Association, 19-23.
  23. Vandell, D. L., & Corasaniti, M. A. (1998). The relation between graders. After-school child care programs. Future of Children, 9(2), 64-80.