Structural Analysis of Factors Related to Preschool Children's Peer Competence

유아의 또래 유능성에 영향을 미치는 개인 내적.외적 요인에 대한 구조 분석

  • Lee, Jee-Hee (College of Human Ecology. The Catholic University of Korea) ;
  • Moon, Hyuk-Jun (College of Human Ecology. The Catholic University of Korea)
  • Received : 2009.10.28
  • Accepted : 2010.01.07
  • Published : 2010.06.30

Abstract

In this study, I examined the direct or indirect paths among the intra-personal factors as well as extra-personal factors affecting on children's peer competence. Subjects were 514 5-year-old children, their mothers, teachers. The teachers rated each children using Peer Competence Scale (Park, 2001) and completed emotion regulation and Student-Teacher Relationship Scale. The mothers responded to a questionnaire, including Parental Involvement Checklist (Cohen, 1989), parenting behaviors, and Children's Temperament. The data were used for path analysis with Amos 6.0 program. Results of this study were : (1) Children's temperament have an influence on children's peer competence through children's emotion regulation via mothers' parenting behaviors. (2) Children's temperament have an influence on children's peer competence through teacher-child relationship. (3) Mothers' parenting behaviors have an influence on children's peer Competence through mothers' management strategies of peer relations.

Keywords

References

  1. 구선라(1999). 연령과 성별에 따른 교사-유아 관계와 유아행동 연구. 동아대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  2. 권연희(2003). 아동의 정서성과 대인간 문제 해결 전략 및 어머니 행동이 아동의 사회적 유능감에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 박사학위청구논문.
  3. 김경희.김경회(1998). 유아정서지능 평정척도 개발을 위한 예비연구. 한국심리학회지, 11(2), 31-48.
  4. 김민아(2004). 어머니 특성 및 유아의 기질과 유아의 부적응행동간의 구조적 관계 분석. 충북대학교 대학원 박사학위청구논문.
  5. 김선정(1998). 유아와 교사의 기질에 따른 유아-교사 간 애착 안정성과 유아의 사회적 능력. 이화여자대학교 대학원 석사학위청구논문.
  6. 김수옥(2002). 유아의 기질과 사회인지에 따른 교사-유아 관계. 중앙대학교 대학원 석사학위청구논문.
  7. 김정순(2005). 교사-유아 관계와 유아의 친사회적 행동과의 상관연구. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  8. 김지신(1996). 어머니의 전통-근대 가치관 및 양육행동과 아동의 사회적 행동. 이화여자대학교 대학원 박사학위청구논문.
  9. 김희진(1998). 어머니의 인지, 어머니의 지도/감독행동, 그리고 유아의 또래간 유능성간의 관계. 아동학회지, 19(1), 45-53.
  10. 노명희(1995). 아동의 어머니에 대한 애착과 사회적 능력. 전남대학교 대학원 박사학위청구논문.
  11. 두경자.홍계옥(1997). 유아의 기질과 어머니의 양육 행동과의 관계. 가정문화연구, 11, 17-31.
  12. 민혜영(1998). 유아의 사회성 발달에 영향을 미치는 환경변인과 개인 내적변인들에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위청구논문.
  13. 박두미(2005). 부모의 양육태도와 아동의 또래 유능성의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  14. 박성연.이 숙(1990). 어머니의 양육행동 척도 표준화를 위한 예비 연구. 대한가정학회지, 28(1), 141-156.
  15. 박주희(2001). 아동의 또래 유능성에 관련된 어머니의 양육목표, 양육행동 및 또래관계 관리 전략. 연세대학교 대학원 박사학위청구논문.
  16. 박주희.이은해(2001). 취학전 아동용 또래 유능성 척도 개발에 관한 연구. 대한가정학회지, 39(1), 221-232.
  17. 손승희(2002). 어머니 양육행동 및 아동의 대인간 문제해결 능력과 또래 유능성. 연세대학교 대학원 석사학위청구논문.
  18. 손승희.이은해(2004). 아동의 또래유능성과 대인간 문제해결 능력 및 어머니 양육행동과의 관계. 대한가정학회지, 42(4), 167-177.
  19. 송 정(1999). 자녀의 또래관계에 대한 어머니의 인지, 개임행동과 유아의 또래유능성간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위청구논문.
  20. 신경숙(2002). 유아의 기질에 따른 사회적 기술과 교사-유아 관계. 호서대학교 대학원 석사학위청구논문.
  21. 우수경(2002). 유아의 정서능력과 관련변인간의 구조 분석. 한국교원대학교 대학원 박사학위청구논문.
  22. 유현숙(2006). 또래관계에 대한 어머니의 신념 및 사회적 유능감과 유아의 또래관계 및 교사-유아의 관계. 경희대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  23. 이진숙(2001). 유아의 애착표상과 교사-유아 관계 및 사회적 능력간의 관계. 경희대학교 대학원 박사학위청구논문.
  24. 이태영(2001). 유아를 위한 사회적 유능성 증진 프로그램의 구성 및 효과 검증. 서울여자대학교 대학원 박사학위청구논문.
  25. 임연진(2002). 어머니의 양육태도 및 아동의 정서조절 능력과 또래 유능성간의 관계. 대한가정학회지, 40(1), 113-124.
  26. 임희수.박성연(2001). 어머니가 지각한 아동의 기질, 어머니의 정서조절 및 양육행동과 아동의 정서 조절간의 관계. 아동학회지, 23(1), 37-54.
  27. 전경아(2003). 유아의 또래관계 및 교사와의 관계가 사회적 능력에 미치는 영향. 전북대학교 대학원 석사학위청구논문.
  28. 정지나(2006). 어머니의 양육행동과 유아의 또래 유능성 : 유아 내적표상의 매개효과 검증. 연세대학교 대학원 박사학위청구논문.
  29. 조수연(1999). 보육시설의 질적 수준이 유아의 발달에 미치는 영향. 단국대학교 대학원 석사학위청구논문.
  30. 천희영(1993). 기질과 어머니의 양육태도에 따른 아동의 사회적 능력. 아동학회지, 14(2), 17-34.
  31. 최미숙(2007). 유아의 기질에 따른 정보처리 유형과 또래유능성 분석. 유아교육연구, 27(2), 99-118.
  32. 허애수(2003). 자녀의 정서표현에 대한 어머니의 태도 및 아동의 정서조절능력과 또래 유능성. 숙명여자대학교 대학원 석사학위청구논문.
  33. 황혜정.김경희(1999). 유아의 사회적 능력과 정서지능과의 관계에 대한 연구. 아동학회지, 20(3), 139-151.
  34. Bernadette, M. F. (2000). The teacher-child relationship, temperament, and coping in children with developmental disabilities. Unpublished master dissertation, Columbia University Teachers College.
  35. Chen, J. (1997). Parental goals, parenting practices and chinese preschoolers' socially competent behaviors in Taiwan. Unpublished doctoral dissertation. University of Wisconsin-Madison.
  36. Cohen, J. S. (1989). Maternal involvement in children's peer relationships during middle childhood. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Waterloo.
  37. Coie, J. D., Dodge, K. A., & Kupersmidt, J. B. (1990). Peer group behavior and social status. In S. R. Asher & J. D. Coie (Eds.), Peer rejection in childhood. New York : Cambridge University Press.
  38. Copeland, M. J., Denham, S., & DeMulder, E. (1997). Q-Sort Assessment relationships and social competence in the preschool. Early Education and Development, 8(1), 27-39. https://doi.org/10.1207/s15566935eed0801_3
  39. Crick, N. R. (1996). The role of overt aggression, relational aggression, and prosocial behavior in the prediction of children's future social adjustment. Child Development, 67, 2317-2327. https://doi.org/10.2307/1131625
  40. Darling, N., & Steinberg, L. (1993). Parenting style as context : An integrative model. Psychological bulletin, 113, 487-496.
  41. Hartup, W. W. (1983). Peer relations. In E. M. Hetherington (Ed.), Handbook of child psychology (vol.4, pp.103-196). New york : Wiley.
  42. Hartup, W. W. (1992). Having friends, making friends, and keeping friends : Relationships as educational contexts. ERIC ED 345-854.
  43. Howes, C. (1997). Teacher sensitivity, children's attachment and play with peers. Early Education and Development, 8(1), 41-50. https://doi.org/10.1207/s15566935eed0801_4
  44. Howes, C., Phillips, D. A., & Whitebook, M. (1992). Thresholds of quality : Implications for the social development of children in center-based child care. Child Development, 63, 449-460. https://doi.org/10.2307/1131491
  45. Howes, C., Phillipsen, L. C., & Peisner-Feinberg, E. (2000). The consistency of perceived teacher-child relationships between preschool and kindergarten. Journal of School Psychology, 38, 113-132. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(99)00044-8
  46. Hubbard, J. A., & Coie, J. D. (1994). Emotional correlates of social competence in children's peer relationships. Merrill-Palmer Quarterly, 40(1), 1-20.
  47. Kupersmidt, J. B., & Coie, J. D. (1990). Preadolescent peer status, aggression, and school adjustment as predictors of externalizing problems in adolescence. Child Development, 61, 1350-1362. https://doi.org/10.2307/1130747
  48. Kupersmidt, J. B., & Dodge, K. A. (2004). Children's peer relations : From development to intervention. American Psychological Association, Washington, DC.
  49. Kurdek, L. A., & Krile, D. (1982). A developmental analysis of the relation between peer acceptance both interpersonal self-competence. Child Development, 53, 1485-1491. https://doi.org/10.2307/1130075
  50. Ladd, G. W., & Hart, C. H. (1992). Creating informal play opportunities : Are parents' and preschoolers' initiations related to children's competence with peers? Developmental Psychology, 28, 1179-1187.
  51. Ladd, G. W., Le Sieur, K. D., & Profilet, S. M. (1993). Direct parental influences on young children's peer relations. In S. Duck (Ed.), Learning about relationships : Understanding relationship processes series vol.2 (pp.152-183). Newbury Park, CA : Sage.
  52. Ladd, G. W., Profilet, S. M., & Hart, C. H. (1992). Parents' management of children's peer relations : Facilitating and supervising children's activities in the peer culture. In R. D. Parke & G. W. Ladd (Eds.), Family-peer relationships : Modes of linkage (pp.215-253). Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum Associates.
  53. Ladd, G., & Golter, B. S. (1988). Parents' management of preschooler's peer relations : Is it related to children's social competence?. Developmental Psychology, 24, 109-117.
  54. Laird, R. D., Pettit, G. S., Mize, J., & Lindsey, E. (1994). Mother-Child conversations about peers : Contributions to competence. Family Relations, 43, 425-432. https://doi.org/10.2307/585374
  55. Lollis, S. P., Ross, H. S., & Tate, E. (1992). Parents' regulation of children's peer interactions : Direct influences. In R. D. Parke & G. W. Ladd (Eds.), Family-peer relationships : Modes of linkage (pp.255-281). Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum Associates.
  56. Maszk, P., Eisenberg, & Guthrie, I. K. (1999). Relations of children's social status to their emotionality and regulation : Ashort-term longitudinal study. Merrill-Palmer Quarterly, 45(3), 468-492.
  57. Parke, R., & Bhavnagri, N. (1989). Parents as managers of children's peer relationships. In D. Belle (Ed), Children's social networks and social supports (pp.241-259,) NY : John willey.
  58. Parker-Cohen, N. Y., & Bell, R. Q. (1988). The relationship between temperament and social adjustment to peer. Early Childhood Research Quarterly, 3, 179-192. https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90021-X
  59. Pettit, G. S., & Mize, J. (1993). Substance and style : Understanding the ways in which parents teach children about social relationships. In Duck, S. (Ed.), Learning about relationships : Understanding relationship processes series, 2, 118-151. Newbury Parke, CA : Sage.
  60. Pianta, R. C. (1991). The student-teacher relationship scale. Unpublished paper, University of Virginia, Charlottesville, VA.
  61. Pianta, R. C., & Steinberg, M (1992). Teacher-child relationships and the process of adjustment to school. New Directions for Child Development, 57, 61-80.
  62. Pianta, R. C., & Walsh, D. (1996). High-risk children in the schools : Creating sustaining relationships. NY : Routledge.
  63. Rubin, K. H., Hastings, P., Chen, X., Stewart, S., & McNichol, K. (1998). Interpersonal and maternal correlates of aggression, conflict, and externalizing problems in toddlers. Child Development, 69, 1614-1629.
  64. Santrock, J. W. (2004). Child development(10th ed.). New York : McGraw-Hill, Inc.
  65. Selman, R. L., & Demorest, A. P. (1984). Observing troubled children's interpersonal negotiation strategies : Implications of and for a developmental model, Child Development, 55, 288-304. https://doi.org/10.2307/1129853
  66. Shaffer, D. R. (2000). Social and personality development (4th ed.). Belmont, CA : Wadsworth/Thomson Learning.
  67. Thomas, A., & Chess, S. (1977). Temperament and development. New York : Brunner/Mazel.
  68. Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation : A theme in search of definition. In N. A. Fox (Ed.), The development of emotion regulation : Biological and behavioral Considerations Monographs of the Society for Research in Child Development, 59, 25-52. https://doi.org/10.2307/1166137
  69. Underwood, M. K., Coie, J. D., & Herbsman, C. R. (1992). Display rules for anger and aggression in schoolage children. Child Development, 63, 366-380. https://doi.org/10.2307/1131485
  70. Walker, M., Berthelsen, D., & Irving, K. (2001). Temperament and peer acceptance in early childhood : Sex and social status differences. Child Study Journal, 31(3), 177-192.