DOI QR코드

DOI QR Code

Characteristics of Online Child-Rearing Community and Their Effects on Community Loyalty and Purchase Intention of Baby Wear

온라인 육아 커뮤니티 특성요인이 커뮤니티 충성도와 유아복 구매의도에 미치는 영향

  • Received : 2010.04.26
  • Accepted : 2010.05.28
  • Published : 2010.07.31

Abstract

This study examines the characteristics of the online child-rearing community launched by the voluntary motivations of consumers, and the effects of those characteristics on community loyalty and the intentions to buy baby wear via community sites. The study was implemented by a descriptive survey method using an online questionnaire. The sample consisted of 212 members of online child-rearing communities. The data were analyzed by frequency, factor analysis, and regression analysis. Results are as follows. 1) It was found that there were four major factors of online child-rearing community characteristics, such as attachment/pleasure, practical/economy, interaction, and information. 2) All four factors had significant effects on community loyalty. 3) The factor attachment/pleasure had no significant effects on intentions to buy baby wear, but practical/economy, interaction and information had effects upon those intentions. 4) Loyalty to the online child-rearing community had significant effects on the intentions of community members to buy baby wear via the community site. In addition, online child-rearing community members are interested in information regarding baby wear as well as its purchase; this is why baby wear makers should perform cost efficient consumer group segmentation in a timely manner. In addition, it will be effective for their marketing activities to target such consumer groups as segmented.

Keywords

References

  1. 강명수.(2002). 온라인 커뮤니티 특성이 커뮤니티 몰입과 이용의도에 미치는 영향에 관한 연구. 경영저널, 3(1), 77-98.
  2. 강문식, 정연정. (2008). 커뮤니티 사이트의 특성요인과 사용자 개인특성요인이 사용자 충성도에 미치는 영향에 관한 연구. 인터넷전자상거래연구, 8(2), 247-270.
  3. 고은주, 권준희. (2006). 패션 온라인 커뮤니티 특성이 커뮤니티 몰입과 브랜드 충성도에 미치는 영향에 관한 연구. 한국의류학회지, 30(4), 644-654.
  4. 김도일, 이승희, 박종희. (2003). 인터넷 쇼핑몰에서의 패션 제품 구매의도와 영향요인에 관한 연구. 유통연구, 8(1), 69-89.
  5. 김미혜, 김희진. (2007). 유아기 자녀를 둔 어머니의 육아 관련 인터넷 커뮤니티 참여현황과 사회적 지지 및 양육 효능감의 관계. 아동학회지, 28(3), 1-17.
  6. 김상옥. (2004). 온라인 커뮤니티와 고객충성도의 관계에 관한 연구: 온라인 커뮤니티 의식의 매개변수적 역할을 중심으로. 마케팅관리연구, 9(1), 161-188.
  7. 김소영, 주영혁. (2001). 지각된 상호작용성과 웹사이트 충성도에 관한 연구: 매개변수로서 Flow의 역할을 중심으로. 소비자학연구, 12(4), 185-208.
  8. 김진세. (2004). 가상 커뮤니티 특성이 구매의도에 미치는 영향. 인터넷비즈니스연구, 5(2), 77-102.
  9. 김태근. (2007). 인터넷 커뮤니티와 마케팅. 서울: 한국학술정보.
  10. 나윤규, 서현석. (2009). 인터넷 쇼핑몰 유형에 따른 지각된 상호작용성, 신뢰, Flow가 패션 상품 구매의도에 미치는 영향. 한국의류산업학회지, 11(5), 720-731.
  11. 문준연, 최지훈. (2003). 가상공동체 참여동기와 공동체 의식, 충성도 및 구매의도 간의 관한 연구. Information system review, 5(2), 71-90.
  12. 문향란. (2005). 온라인 커뮤니티 특성이 소비자의 커뮤니티 의존도와 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위 논문.
  13. 박성연, 유승현. (2003). 온라인 커뮤니티에서의 공동체 의식이 웹사이트 충성도와 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구. 경영학연구, 32(6), 1695-1713.
  14. 박희성, 이문봉, 서길수. (1999). 가상공동체 의식이 전자상거래 소비자의 충성도에 미치는 영향. 한국경영정보학회 추계학술대회 논문집, 185-194.
  15. 서문식, 김유경. (2003). 온라인 브랜드 공동체 의식이 브랜드 커뮤니티 동일시와 브랜드 태도에 관한 영향에 관한 연구. 마케팅관리연구, 8(2), 49-77.
  16. 서병주. (2005). 브랜드 커뮤니티 특성요인이 브랜드 충성도와 구매의도에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 석사학위 논문.
  17. 성희승, 한동철. (1999). 회원제 소비자의 조직동일시의 선행변수와 결과변수: 생활 협동조합을 중심으로. 마케팅연구, 14(1), 109-129.
  18. 신주현. (2005). 개인 커뮤니티 형성요인이 커뮤니티 몰입과 사이트 충성도에 미치는 영향에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위 논문.
  19. 안덕용. (2009). 온라인 브랜드 커뮤니티 특성이 커뮤니티 충성도, 브랜드 태도와 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구. 경희대학교 대학원 박사학위 논문.
  20. 엄마 블로거 입소문 나면 히트 상품. (2008, 11. 20). 한국경제. 자료검색일 2009, 3. 10, 자료출처 http://www.hankyung.com
  21. 오영석, 김사혁. (2004). 온라인 커뮤니티를 이용한 브랜드 마케팅 전략. 정보통신정책, 16(12), 20-36.
  22. 웹시족, 젊은 주부가 소비를 이끈다. (2009, 2. 17). 텍스헤럴드. 자료검색일 2009, 5. 4, 자료출처 http://www.fashionn.com
  23. 이인영. (2002). 부모 관련 웹사이트의 컨텐츠 분석 및 평가. 어린이미디어연구, 1, 73-96.
  24. 임성준, 황춘섭. (2007). 패션 브랜드 온라인 커뮤니티 특성이 고등학생의 커뮤니티 몰입에 미치는 영향. 대한가정학회지, 45(10), 21-31.
  25. 장세윤, 양희순, 이유리. (2009). 인터넷 의류 쇼핑몰의 상호작용성, 원격실재감, 플로우가 미래행동의도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 33(9), 1409-1418. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2009.33.9.1409
  26. 장형유, 정기한. (2004). 인터넷 쇼핑몰에서 고객신뢰, 태도, 관계몰입과 구매의도의 구조적 관계에 관한 연구. 한국마케팅저널, 6(3), 121-132.
  27. 최순화, 이상민, 박기우. (2000, 10. 1). 사이버 커뮤니티의 가치평가. 삼성경제연구소 디지털 심포지움. 자료검색일 2009, 3. 1, 자료출처 http://www.seri.org
  28. 최은미. (2003). 온라인 브랜드 커뮤니티 특성이 온라인 브랜드 커뮤니티 충성도 및 브랜드 개성과 브랜드 태도에 미치는 영향에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위 논문.
  29. 커뮤니티서 정보교환하고 쇼핑까지. (2007, 4. 13). 조선일보. 자료검색일 2009, 3. 1, 자료출처 http://news.chosun.com
  30. Engel, J. F., Blackwell, R. D., & Miniard, P. W. (1990). Consumer behavior (6th ed.). Hindsdale: The Dryden Press, Inc.
  31. Hagel Ill, J., & Armstrong, A. (1997), Net gain: Expanding markets through virtual communities. Boston: Harvard Business School Press.
  32. Oliver, R. (1999). Whence consumer loyalty. Journal of Marketing, 63, 33-44.
  33. Rothaermal, F. T., & Sugiyama, T. (2001). Virtual internet communities and commercial success: Individual and community-Ievel theory grounded TimeZone.com. Journal of Management, 27, 297-312.
  34. Trabak, A. (2000). The rise and power of online communities in the network economy. European Society for Opinion and Marketing Research, 10, 41-52.

Cited by

  1. The Effects of Fashion Blog Features on Commitment, Satisfaction and Word-of-Mouth Intention vol.36, pp.2, 2012, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2012.36.2.244
  2. Market Segmentation Based on Online Fashion Communities' Behavioral Types vol.65, pp.7, 2015, https://doi.org/10.7233/jksc.2015.65.7.101
  3. Study on the Physical Properties and Flame Retardancy of Tencel FR/Cotton Complex Knit Fabrics vol.36, pp.7, 2012, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2012.36.7.703
  4. Domestic Research Trends in IT Fashion vol.14, pp.4, 2012, https://doi.org/10.5805/KSCI.2012.14.4.614
  5. The Effect of Involvement in Smartphones on Purchase Intention in Fashion Shopping Malls based on Mobile Web Apps and PC Web Apps vol.15, pp.3, 2013, https://doi.org/10.5805/SFTI.2013.15.3.393
  6. Effects of perceived risk, community usage motive and price sensitivity of overseas direct purchase consumers on customer satisfaction vol.26, pp.6, 2018, https://doi.org/10.29049/rjcc.2018.26.6.951