Development of Questionnaire for Automobile Seat Comfort Evaluation

자동차 시트의 안락도 평가를 위한 문항개발에 관한 연구

  • Kim, Jung-A (Department of Industrial and Systems Engineering, Kongju National University) ;
  • Na, Ho-Jun (Department of Industrial and Systems Engineering, Kongju National University) ;
  • Cho, Dong-Hwan (Ssangyong Motor Company) ;
  • Shin, Yun-Ho (Daewon Kang Up) ;
  • Park, Se-Jin (Korea Research Institute of Standards and Science) ;
  • Kim, Jin-Ho (Department of Industrial and Systems Engineering, Kongju National University)
  • Received : 2010.05.19
  • Accepted : 2010.06.21
  • Published : 2010.06.30

Abstract

The automotive seat comfort evaluation was to begin a key aspect in seat design. It depended largely on the basic mechanical aspect such as geometric parameters of seat, choice of suspension system and cushion material used. Until recently, seat comfort evaluation advanced to evaluate subjective sensitivity of human. The external literatures showed in the last decade, there have been very few attempts to establish and document automotive seat comfort evaluation. In 2006 Smith, D. proposed the statistically reliable tool in giving a numeric rating for set comfort and the tool was used in the many country. On the other hands, we, in Korea, had not the reliable tool for the automotive seat comfort evaluation. So that, we studied to develope the questionnaire for seat comfort evaluation based on Smith, D.(2006) and some studies. As a result, we developed 36 contents for the automotive seat comfort evaluation with the help of professional in Korean automotive industry. Here, 36 contents were identified as the dimensions that represent the human sensitivity and psychological feeling on comfortable seat. Also, we derived the priorities for the 36 contents by using analytic hierarchy process (AHP), based on the judgments of 30 experts and drivers. This study will help the designers and developers clarify the conceptual and abstract aspect of the design evaluation by proposing a more systematic and process-oriented method.

자동차 시트의 만족도 평가방법은 디자인을 평가하는 방법에서부터 출발하여 완충시스템과 재료를 평가하는 기계적 방법을 지나 인간의 주관적인 감정을 평가하는 현재까지 이르렀다. 국외에서는 지난 10여 년간 자동차 시트의 만족도 평가를 위한 수많은 연구가 진행 되었고, 2006년에 설문지에 기반을 둔 통계적으로 신뢰할 만한 평가방법이 만들어져 외국에서 널리 사용되고 있다(Baba 등, 2008). 그러나 우리나라에서는 아직까지 이 방법이 활용되지 못하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 Smith 등 (2006)의 연구방법을 중심으로 기존 연구를 분석하여 한국인에 적합한 평가 설문지를 새로 개발하였다. 6명의 자동차회사 및 시트 전문회사의 전문가들의 의견을 반영하여 기존연구에서 감성평가 항목이 중복되어 있거나 우리나라에는 적합하지 않는 항목은 제외시키고 유사한 항목들은 통합 하여 36개의 평가항목을 새로 개발하였다. 이들 항목은 유사성을 고려하여 대분류, 중분류, 소분류로 분류하였다. 36개 평가항목은 중요도가 다르기 때문에 계층화분석법(AHP)을 사용하여 평가 항목의 중요도를 결정하였다. 본 연구에서 개발된 자동차 시트 만족도 설문지는 우리나라에서 생산되는 자동차 시트의 주관적 감성 평가에 널리 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

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