A Study on the Direction Future of Cataloging Education

차세대 목록 교육의 방향성에 관한 연구

  • 조재인 (인천대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2010.05.17
  • Accepted : 2010.06.25
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Outsourcing, importing of publishing metadata and revitalizing copy cataloging have reduced importance of traditional cataloging. Request of interoperability between other communities and business integration of related system also have changed the meaning of library catalog. Furthermore, newly declared principle and rules are totally different to existing AACR, MARC, measures to cataloging education for next generation seems to be urgently needed. In this study, firstly put together a series of discussion about future cataloging and new role of cataloging librarian, and secondly basis on it, suggest direction of cataloging education course which divided two sectors. One is for students who are undergraduated, and another is for current cataloger at working level. In basic training, it should contain principle of knowledge organization and diverse resources and its relationship, encoding scheme and its practice. The other hand, in re-education training, it should include that re-recognition about new concept of bibliographic world, changing vocabulary and encoding scheme, furthermore metadata scheme about diverse resources which library have accepted, and its integration.

아웃소싱, 출판계 데이타의 반입, 카피카탈로깅의 활성화는 목록 작성 업무의 비중을 감소시키고 있으며, 다른 커뮤니티와의 상호 운용성 강조, 시스템간의 비즈니스적 통합 요구는 총체적으로 전통적 도서관 목록 작성 업무의 중요성과 의의를 변화시키고 있다. 한편, 새롭게 천명된 원칙과 규칙은 AACR과 MARC을 근간으로 하는 기존 목록 체계와 큰 차이를 예고하고 있어, 차세대 목록 교육의 방향에 대한 고민이 시급해 보인다. 본 연구에서는 미래의 목록 작성 업무에 대한 예측, 사서의 새로운 역할과 역량에 대한 제 논의를 종합하여 목록 사서 양성 과정과 현업 사서 재교육 과정에서 필요로 한 차세대 목록 교육의 방향을 제시하였다. 목록 사서 양성 과정에서는 다양한 자원의 기술과 발견을 위한 정보 조직의 기본 개념을 학습하며, 정보서비스의 미션을 파악하여 현장에 적용할 수 있도록 교육되어야 한다. 한편, 현업 사서 재교육 과정에서는 서지적 세계를 이해하는 새로운 방법과 변경된 어휘, 인코딩 방식을 학습하며, 도서관이 수용하게 된 다양한 자원에 적합한 메타데이타 스키마의 선택, 그리고 자원의 통합을 위한 능력을 제고시킬 수 있어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. J. Griffiths and P. Brophy, "Student Searching Behavior and the Web: Use of Academic Resources and Google," Library Trends, Vol.53, No.4(2005), pp.539-554.
  2. Diane Hillmann, The Challenges Facing Cataloging and Catalogers : RDA, DCMI, FRBR, and What They Mean for Libraries, 2008, [cited 2009. 6. 12].
  3. 조재인, "RDA 구현 시나리오와 서지제어의 장래에 대한 고찰," 한국문헌정보학회지, 제43권, 제3호(2009. 9), pp.85-105.
  4. 안영희, 이성숙, "IFLA FRAD 모형이 관련 표준에 미친 영향 연구," 정보관리학회지, 제26권, 제1호(2009. 3), pp.279-303.
  5. 박진희, "RDA의 제정동향 및 내용구조에 관한 연구," 한국도서관․정보학회지, 제40권, 제2호(2009. 6), pp.317-338.
  6. 이재선, "새로운 목록 원칙과 규칙 - ICP, ISBD, RDA를 중심으로," 한국비블리아학회 학술발표논집, 제21집(2009. 10), pp.117-150.
  7. John Atting, RDA: ready for take-off, 2009, [cited 2009. 12. 10].
  8. Barbara Tillett, Looking to the Future, 2009, [cited 2009. 12. 10].
  9. Karen Calhoun, On Competition for Catalogers : What They Don't Teach in Library School, 2007, [cited 2009. 11. 15].
  10. Sue Ann Gardner, The Changing Landscape of Contemporary Cataloging, Libraries at University of Nebraska-Lincoln, 2008, [cited 2009. 6. 10].
  11. The Library of Congress Working Group, On the Record : the Future of Bibliographic Control, 2008, [cited 2009. 5. 10].
  12. Brian E. C. Schottlaender, What They Don't Teach in Library School : Employers' Expectations for Cataloging Recruits, 2007, [cited 2009. 6. 15].
  13. Roy Tennant, "Metadata Leadership," Library Journal, No.15(2004), [cited 2009. 6. 20].
  14. 谷口 祥一, "Google時代の目録教育․メタデータ教育," 情報の科学と技術, Vol.58, No.9(2008. 9), pp.454-459.
  15. J. Randolph Call, Cataloger Competences for Public Libraries, 2007, [cited 2009. 6. 23].
  16. Matthew Beacom, Training Issues Managers Face, 2007, [cited 2009. 6. 25].
  17. Hsiesh Yee, Cataloging and Metadata Education : A Proposal for Preparing Cataloging Professionals of the 21st Century, 2003, [cited 2010. 1. 10].
  18. The ALCTS Continuing Education Task Force, Cataloging for the 21st Century : A Proposal for Continuing Education for Cataloging Professionals, 2003, [cited 2010. 1. 10].
  19. The Joint Steering Committee for Development of RDA, [cited 2009. 12. 1].