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Decision Making for Train Maintenance Facility using Simulation and Entropy measurement

시뮬레이션과 엔트로피 척도를 이용한 철도 차량기지 대안 선정

  • Kim, Kyung-Rok (Department of Information Management Engineering, Korea University) ;
  • Chun, Hyun-Jae (Department of Information Management Engineering, Korea University) ;
  • Lee, Hong-Chul (Department of Information Management Engineering, Korea University)
  • 김경록 (고려대학교 정보경영공학전문대학원 정보경영공학과) ;
  • 천현재 (고려대학교 정보경영공학전문대학원 정보경영공학과) ;
  • 이홍철 (고려대학교 정보경영공학전문대학원 정보경영공학과)
  • Received : 2010.06.28
  • Accepted : 2010.08.10
  • Published : 2010.08.31

Abstract

The scholarly concern of train industry has been improved, since country focuses on this field. Especially, train maintenance facility has been studied for construction, because the facility is important to inspect the train that transports passenger and cargo. Various operation plans and criteria are considered to build train maintenance facility. In this paper, the decision making of train maintenance facility for construction is studied and analyzed with simulation, because mathematical theory is restricted to consider various operation plans and criteria. Through simulation, we analyze warm-up after selecting dependent factors, and extract data. The data is used to select a alternative in this problem, Multiple Attribute Decision Making(MADM). Previous study is difficult, complex and subjective for decision making. However, entropy measurement we used help decision maker for decision making, easily, simply, and objectively. This method can have decision maker choose the best alternative in case the train maintenance facility construction is fast revitalized.

본 최근 철도 산업이 국가 중심 산업으로 부상하면서 이 분야의 학문적 관심이 높아지고 있다. 특히, 철도 산업의 규모가 커짐에 따라 승객과 화물의 안전한 수송이 강조되고 있으며 이를 위해 철도 차량의 정기적인 검수 및 청소를 담당하는 차량기지의 건설이 증가하고 있다. 하지만 철도 차량기지 건설은 막대한 투자비용과 시간이 소요되며 효율적인 설계 및 시공을 위해 고려해야 할 조건이 많다. 따라서 본 논문에서는 복수의 차량기지 설계 대안들 중 가장 효율적인 설계안을 찾기 위해 시뮬레이션을 사용하여 분석하였다. 시뮬레이션 분석은 시설의 목적을 최대한 반영 할 수 있는 종속 변수를 선정 후 Warm-up 분석을 하였고, 분석 이후 안정화 상태의 종속 변수 평가치를 대안 별로 추출하였다. 그리고 시뮬레이션 실험에 의해 얻어진 각 종속 변수의 평가치는 다 속성 의사 결정 방법을 통해 대안 선정에 사용 되는데, 기존의 다 속성 의사 결정 방법은 절차적으로 복잡하거나 의사 결정자의 주관적인 능력에 기대는 단점을 가진다. 그러나 엔트로피 척도를 활용한 대안 선정은 의사 결정자에게 신속하고 객관적인 방법으로 대안 선정을 할 수 있게끔 도와준다. 따라서 본 연구에서는 철도 차량기지 설계의 신속한 최적 설계안 도출을 위해 엔트로피 척도를 이용하였으며 이는 차량기지 설계 프로젝트처럼 신속하고 객관적인 의사결정이 필요한 상황에서 매우 유용함을 보여주었다.

Keywords

References

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