A Suggestion of Conceptual Model of Industrial-Educational Cooperation through Practical Game Development

게임제작 사례를 통한 산학협동 개념모델

  • Received : 2010.03.18
  • Accepted : 2010.05.03
  • Published : 2010.06.20

Abstract

This study suggests about industrial-educational cooperation model through a case study by practical training by industrial-educational cooperation. Practical training of game development process is organized as industrial-educational cooperation pipe-line to represent whole process model, and step-cases about this are described. The purpose of this study is for learners to experience practical industry development process in a direct or indirect way. And above all, educators role in each stages of development is also important. This study would be used as a reference data about practical training and studies related with industrial-educational cooperation.

본 논문은 산업체에서 활용 가능한 업무 중심의 내용을 기반으로 산학협동에 의한 교육 실습사례 연구를 통해서 '산학협동 개념 모델'을 제안하였다. 제안 모델의 형태를 단계적 프로세스로 표현하기 위해서 게임 제작에 대한 전체 실습 과정을 '산학협동 파이프라인(Pipe-line)'으로 구성하였고 이에 관한 단계별 사례 내용을 기술하였다. 본 논문의 연구목적은 일반적인 산업체와의 산학협동 과정에서 벗어나 실제 학습하는 대상자에게 산업 현장의 제작 프로세스를 직 간접적으로 체험시키는데 중점을 두었으며, 무엇보다도 해당 실습 교수자의 단계별 역할 중요성을 제시하는 산학협동 모델의 제안이다. 이는 향후, 산학협동 관련 교육 실습 및 관련 연구의 참고자료로서 활용 될 수 있다.

Keywords

References

  1. 한국콘텐츠진흥원, 2009년 대한민국 게임백서, 한국콘텐츠진흥원, p214, 2009.
  2. 문화체육관광부, 게임산업진흥 중장기계획, 문화체육관광부, p37, 2008.
  3. 윤선정 외1명, 교육용 게임을 위한 메타데이터 프로토타입 개발, 한국게임학회 논문지 8권 1호, p3, 2008
  4. 앤드류롤링스 외1명 저, 송기범 역, 게임기획개론, 제우미디어, p48, 2004.
  5. 다카하시 겐코 저, 홍영의 역, 기획대사전, 가림출판사, p87, 2002.
  6. 은광하 저, 사용자 참여기반의 온라인 게임 평가 프로세스 연구, 한국게임학회 논문지 9권 5호, p15, 2009
  7. Robin Hunicke 외2명, A Formal Approach to Game Design and Game Research, GDC, San Jose, 2004.
  8. 나카노아키오 저, 나상억 외1역, 기획서 잘쓰는법, 21세기북스 p49, 2004.
  9. Janice Redish, Joseph S. Dumas, 방수원외1명역, 사용성 테스트 가이드 북, 한솜 미디어, 2004.
  10. 이노우에 카케시 저, 이영희역, 다이어그램으로 쉽게 배우는 UML, 한빛미디어, p59, 2009.
  11. 박용현 외4명, 지식표상모델을 활용한 개발자 및 사용자의 게임 기획에 대한 불만족 해소방안, 한국콘텐츠학회논문지 9권 3호, 2009.
  12. 한국게임산업진흥원, 2008년 대한민국 게임백서, 한국게임산업진흥원, p774, 2008.