A Design of Serious Game Metadata Schema for Reliability and Compatibility

신뢰도와 호환성을 위한 기능성게임 메타데이터 스키마 설계

  • 윤선정 (동서대학교 디지털콘텐츠학부)
  • Received : 2010.04.12
  • Accepted : 2010.05.12
  • Published : 2010.06.20

Abstract

The Metadata are used for the reuse of core information, distribution and management, protection of copyright and prevention of overlapping investment. Serious game consists of multi-hierarchial multimedia data. And quality information is very important for selection according to the purpose of the game. In this paper, we designed the serious game metadata schema, including multi-media characteristic information and measurable quality information. This study will lay the groundwork for the development of metadata system which can provide serious game users with reliability through quality information, and with compatibility through multi-media characteristic information. Furthermore, we hope this study will be helpful to stable growth in serious game industry.

메타데이터는 핵심 정보의 재사용, 유통 및 관리, 저작권 보호, 중복 투자의 방지 등을 위해 사용된다. 기능성게임은 다계층 멀티미디어 데이터로 구성되어 있다. 또한 이용목적에 따른 선택을 위해 품질정보가 중요하다. 본 논문에서는 멀티미디어 특성정보와 영역별 계량적인 품질 정보를 포함한 기능성게임의 메타데이터 스키마를 설계하였다. 이 연구는 기능성게임 이용자들 에게 품질정보를 통해 신뢰도를 제공하고 멀티미디어 특성정보를 통해 관련분야 메타데이터와 호환성을 제공할 수 있는 메타데이터 시스템 개발의 토대가 될 것이다. 나아가 기능성게임 산업의 안정적 발전에 기여할 것으로 기대한다.

Keywords

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