DOI QR코드

DOI QR Code

Risk Perception and Risk Reduction Behaviors of Fashion Product Consumers in Internet Shopping Malls

인터넷 쇼핑몰에서 패션제품 소비자의 위험지각과 위험감소행동에 관한 연구

  • 하종경 (동명대학교 패션디자인학과)
  • Received : 2010.04.28
  • Accepted : 2006.06.24
  • Published : 2010.08.31

Abstract

This study analyzed risk perception and risk reduction behaviors of male and female college students in their twenties who purchased fashion products in internet shopping malls. It also investigated the relationship between risk perception and risk reduction behavior as well as the ways in which groups, categorized by risk perception, differed in their risk reduction behaviors. The results of this study were as follows: first, seven factors of risk perception were identified. These were product quality, shipping, product image, payment, economic feasibility, fear of other people's reactions, and size. Six types of risk reduction behavior were also identified. These were product comparison, word-of-mouth information search, price search, preference for name-brand, service comparison, and referring to experiences. Next, a correlational analysis of the factors of risk perception and those of risk reduction behavior showed several patterns. The highest positive correlation was between economic risk perception and product comparison behavior. In addition, shipping risk perception was positively correlated with service comparison behavior and product quality and product image had a positive correlation with word-of-mouth information search behavior. Third, customers of internet shopping malls could be categorized into three groups: shipping risk perception group, high risk perception group, and product quality risk perception group. The groups were shown by factor analysis to be significantly different to each other. Finally, risk reduction behavior was investigated according to the different groups of risk perception of the internet shopping malls and the results showed significant differences among groups.

Keywords

References

  1. 구본웅. (1986). 지각된 위험과 자신감이 소비자의 정보탐색에 미치는 영향에 관한 연구. 한양대학교 석사학위논문.
  2. 구양숙, 이승민. (2002). 위험지각이 인터넷 패션 쇼핑몰 이용 소비자의 구매행동의도에 미치는 영향. 한국의류산업학회지, 4(3), 235-242.
  3. 김연희, 배정훈, 박재옥, 이규혜. (2007). 대행 인터넷 쇼핑몰에서 위험지각과 정보탐색이 소비자 만족에 미치는 영향. 한국의류학회지, 31(5), 670-679. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2007.31.5.670
  4. 김진영. (2001). 의류상품의 인터넷 쇼핑시 소비자 위험지각, 위험감소행동, 구매의도에 관한 연구. 서울대학교 석사학위논문.
  5. 김찬주. (1993). 의복구매에 관련된 위험지각과 위험감소행동에 관한 연구. 동국대학교 박사학위논문.
  6. 김찬주, 이은영. (1995). 의복구매시 지각되는 위험과 위험감소행동에 대한 영향변인 연구. 한국의류학회지, 19(3), 434-447.
  7. 김희경. (2000). 인터넷 쇼핑에 대한 소비자의 지각된 위험과 이점이 패션제품구매 의도에 미치는 영향. 전남대학교 석사학위논문.
  8. 나운규, 홍병숙. (2008). 인터넷 쇼핑에서의 지각된 위험과 신뢰가 지각된 유용성, 태도 및 패션상품구매의도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 32(5), 834-845.
  9. 류은정. (2002). 인터넷 의류쇼핑몰의 서비스품질과 구매의도의 영향요인에 관한 연구. 복식문화학회지. 10(3), 261-269.
  10. 박 경. (2002). TV홈쇼핑에서 소비자의 지각된 위험이 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구. 중앙대학교 석사학위논문.
  11. 박미애. (1991). 아동복 광고가 구매행위에 미치는 영향에 관한 연구. 상명여자대학교 석사학위논문.
  12. 박유식, 한명희. (2001). 인터넷 쇼핑몰에서 위험지각과 품질지각이 구매의도에 미치는 영향 -보증신뢰성, 지각된 정보의 양, 주관적 지식을 중심으로-. 마케팅 연구, 16(1), 59-84.
  13. 송정아. (1989). 의복 Life Style에 따른 위험지각과 정보탐색. 경북대학교 석사학위논문.
  14. 양윤, 백수원. (2003). 인터넷 쇼핑에서의 지작된 위험과 소비자 특성, 한국심리학회지, 4(2), 73-104.
  15. 전성률, 허준호, 강석준. (2003). 인터넷 쇼핑몰 이용에 따른 소비자의 위험지각과 브랜드와 가격의 상대적 중요성. 소비자학 연구, 14(2), 19-43.
  16. 정재은, 정성지. (2004). 인터넷 패션소비자의 의복쇼핑성향과 판촉활동에 대한 수용 태도에 관한 연구. 한국의류학회지, 28(8), 1037-1047.
  17. 조영주, 임숙자, 이승희. (2001). 인터넷 쇼핑몰에서의 의류 제품구매행동에 관한 연구 -위험지각을 중심으로. 한국의류학회지, 25(7), 1247-1257.
  18. 지혜경. (2008). 인터넷 의류구매시 소비자의 위험지각과 반품과의 관계. 한국의류산업학회지, 10(6), 917-925.
  19. 최수진. (2003). 아동복 주부소비자의 위험지각과 위험감소행 동에 관한 연구. 동덕여자대학교 석사학위논문.
  20. 최수진, 정성지, 장남경. (2006). 아동복 주부소비자의 위험지각과 위험감소행동에 관한 연구. 복식문화연구, 14(6), 900-916.
  21. 홍병숙, 이옥희. (1998). 청소년의 상징적 의류소비에 관한 연구. 대한가정학회지, 36(10), 131-144.
  22. 황진숙. (2003). 인터넷 위험지각 집단의 의복추구혜택, 인터넷 쇼핑태도 및 구매의도. 한국의류학회지, 27(7), 746-758.
  23. 황진숙, 정정현. (2005). 인터넷 쇼핑 및 TV홈쇼핑 위험지각에 따른 의복쇼핑성향, 구매 의도, 구매행동. 한국의류학회지, 29(5), 637-648.
  24. Bauer, R. A. (1960). Consumer behavior as risk taking. In R.S. Hancock (Eds.), Dynamic Marketing for a Changing World (pp.389-398). Chicago: American Marketing Association.
  25. Cox, D. F. (1967). Risk handling in consumer behavior-An intensive of study two case, In D. F. Cox (Eds.), Risk Taking and Informational Handling in Consumer Behavior (pp. 34-81). Boston: Harvard University Press.
  26. Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science, 35(8), 982-1003. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
  27. Day, R. L., & Landon, E. L. (1977). Toward a theory of consumer complaining behavior. In A. G. Woodside, J. N. Sheth, & P. D. Bennett (Eds.), Consumer and Industrial Buying Havior (pp.425-437). New York: North-Holland.
  28. Keil, G. C., & Layton, R. A. (1981). Dimension of consumer information seeking behavior, Journal of Marketing Research, 18(May), 233-239. https://doi.org/10.2307/3150957
  29. Roselius, T. (1971). Consumer ranking of risk reduction methods. Journal of Marketing, 35(January), 55-61.
  30. Schiffman, L. G., & Kanuk, L. L. (1994). Consumer Behavior. New Jersey; Prentice Hall, Inc.

Cited by

  1. The Effect of Perceived Risks and Information Sources on Impulse Buying Behavior on Fashion Internet Shopping Malls vol.20, pp.5, 2011, https://doi.org/10.5934/KJHE.2011.20.5.1035
  2. A Study on the Determinants of Attitude toward and Intention to Use Mobile Shopping through Fashion Apps -Comparisons of Gender and Age Group Differences- vol.37, pp.7, 2013, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2013.37.7.1000