A Study on the Effect of Mixed Land-Use on Carbondioxide Emission - Focused on Seoul in Korea -

토지복합이용에 따른 이산화탄소 발생량 변화에 관한 연구 - 서울시를 대상으로 -

  • 김민주 (서울대학교 건설환경공학부 대학원) ;
  • 양지청 (서울대학교(건설환경종합연구소)) ;
  • 정창무 (서울대학교 건설환경공학부)
  • Received : 2010.08.18
  • Accepted : 2010.10.22
  • Published : 2010.11.30

Abstract

With the global warming and climate chage, CO2 emission reduction issues are public eyes. Policy is now moving towards reducing the emission of greenhouse gases since Kyoto Protocol and Climate Change Convention. At the urban planning level, carbon emission is also an urgent problem to cope with. This study starts from questioning that mixed land-use development in city area can affect the emission of Carbondioxide. We constructed triple layer model steps; establishing mode choice model, estimating the emission of Carbondioxide focused in Seoul, and simulation through scenario analysis. The measured influence of mixed land-use development on reduction of carbon emission could be a strategy to maintain sustainable development and deal with climate change era in urban planning level. From the empirical studies of Seoul, dispersion and concentration mixing as well as mixed land use are important in the end.

Keywords

References

  1. 경기교통DB센터, 2006. 가구통행실태조사 설명자료
  2. 김선희․정일호․김성수․정진규, 2003. 자원절약적 국토발전방안 연구-국토 도시공간구조와 교통에너지소비와의 관계를 중심으로, 국토연구원.
  3. 박지형․노정현․성현곤, 2008. "구조방정식모형을 활용한 TOD 계획요소의 대중교통 이용효과 분석", 국토계획, 43(5).
  4. 박진영, 2008. 교통부문 청정개발체제(CDM)활성화 방안, 한국교통연구원.
  5. 신상영, 2004. "토지이용과 자동차 의존성간의 관계- 서울시를 사례로", 서울도시연구, 5(1).
  6. 윤대식, 2008. 교통수요분석, 서울:박영사.
  7. 윤소원․정태용, 2003. "교통부문에 있어서 에너지 소비 및 환경오염물질 저감방안에 관한 연구", 환경영향평가, 12(4):229-243.
  8. 이혜승․이희연, 2009. "서울시 대중교통체계 개편 이후 통근 교통수단 선택의 차별적 변화",대한지리학회지, 44(3).
  9. 임주호, 2006. "도시철도 이용수요에 영향을 미치는 역세권 토지이용 특성-서울시 사례연구", 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  10. 전명진, 1997. "토지이용패턴과 통행수단선택간의 관계: 서울의 통근통행수단을 중심으로", 대한교통학회지, 15(3): 39-49
  11. 홍용기, 2008. "지구온난화 방지를 위한 교통시스템", 한국철도학회지, 11(3):89.
  12. Boarnet, M.․Crane, R., 2001. "The influence of land use on travel behavior: specification and estimation strategies," Transportaion Reaserch Part A, 35:823-845.
  13. Boarnet, M․Sarmiento, S., 1998. "Can Land-use Policy Really Affect Travel Behavior? A Study of the Link between Non-work Travel and Land-use Characteristcs," Urban Studies, 35(7): 1155-1169. https://doi.org/10.1080/0042098984538
  14. Cevero, R., 1989. "Jobs-Housing Balancing and Regional Mobility," Journal of the American Planning Association, 55(2).