DOI QR코드

DOI QR Code

Impacts of Familiarity on Preference, Perceived Risks, and Tourist Activities

친숙도가 선호도, 위험지각, 관광활동에 미치는 영향

  • 곡효용 (세종대학교 관광대학원) ;
  • 김형곤 (세종대학교 관광대학원) ;
  • 이수진 (경기개발연구원 문화관광연구센터)
  • Received : 2010.07.20
  • Accepted : 2010.09.16
  • Published : 2010.10.28

Abstract

This study examines Korean tourists visiting China as to their perceived familiarity, and its impacts on the degree of preference toward China as a tourism destination, perceived risk, and the preferred tourist activities. A survey was conducted to the Korean tourists departing to China at the In-Cheon international airport, which results in collecting 305 usable questionnaires. The results show that the perceived familiarity toward China positively affects the degree of preference to China as a tourism destination. As to the impacts of familarity on the perceived risks, the results reveal that the degree of familarity is negatively associated with several risk perceptions. Lastly, the degree of perceived familiarity is positively related to the one type of preferred tourist activity, visiting nature historical sites. The results of this study support the role of familiarity as a significant factor in understanding other tourist perceptions.

연구는 중국을 방문하는 한국인 관광객들의 중국에 대한 친숙도가 관광지로서 중국에 대한 선호도, 위험지각, 중국 방문시 선호하는 관광활동에 미치는 영향을 조사하였다. 본 연구에서 제시한 연구과제들을 검증하기 위해 중국으로 여행을 떠나기 전 인천국제공항에서 대기하고 있던 한국인 관광객들을 대상으로 설문을 진행하였다. 설문조사 결과 총305개의 유효한 설문지가 최종적으로 수집되었다. 분석 결과에 따르면, 중국에 대한 친숙도는 관광지로서 중국에 대한 선호도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 친숙도는 중국에 대한 일부 위험지각영역과 부정적인 관계를 가지는 것으로 나타났다. 마지막으로, 친숙도는 중국 방문시 선호하는 관광활동 중 역사 자연지역 방문과 영향관계에 있는 것으로 밝혀졌다. 본 연구의 결과는 친숙도가 관광객들의 다른 지각변수들을 이해하기 위한 중요요인이라는 점을 입증하고 있다.

Keywords

References

  1. http:/www.cnto.or.kr 중국국가여행국(中國國家 旅游局) 서울지국 홈페이지
  2. E. Cohen, "Toward a sociology of international tourism," Social Research, Vol.39, No.1, pp.164-182, 1972.
  3. J. Jiang, M. E. Havitz, and R. M. O'Brien, "Validating the international tourist role scale," Annals of Tourism Research, Vol.27, No.4, pp.964-981, 2000. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00111-5
  4. C. M. Mo, D. R. Howard, and M. E. Havitz, "Testing an international tourist role typology," Annals of Tourism Research, Vol.20, No.2, pp.319-335, 1993. https://doi.org/10.1016/0160-7383(93)90058-B
  5. H. Kim and S. L. Richardson, "Motion picture impacts on destination images," Annals of Tourism Research, Vol.30, No.1, pp.216-237, 2003. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(02)00062-2
  6. R. Prentice, "Tourist familiarity and imagery," Annals of Tourism Research, Vol.31, No.4, pp.923-945, 2004. https://doi.org/10.1016/j.annals.2004.02.008
  7. 김하니, 임은순, 김형곤, "관광지 친숙도의 차이인식에 관한 탐색연구: 호주인들의 한국, 중국, 일본에 대한 인식을 중심으로". 관광학연구, 제33권, 제7호, pp.335-354, 2009.
  8. S. Lee, D. Scott, and H. Kim, "Celebrity fan involvement and destination perceptions", Annals of Tourism Research, Vol.35, No.3, pp.809-832, 2008. https://doi.org/10.1016/j.annals.2008.06.003
  9. A. Lepp and H. Gibson, "Sensation seeking and tourism: Tourist role, perception of risk and destination choice," Tourism Management, Vol.29, No.4, pp.740-750, 2008. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.08.002
  10. A. Milman and A. Pizam, "The role of awareness of familiarity with a destination: The central Florida case," Journal of Travel Research, Vol.33, No.3, pp.21-27, 1995. https://doi.org/10.1177/004728759503300304
  11. H. Kim and S. L. Richardson, "Motion picture impacts on destination images," Annals of Tourism Research, Vol.30, No.1, pp.216-237, 2003. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(02)00062-2
  12. R. Prentice, "Tourist familiarity and imagery," Annals of Tourism Research, Vol.31, No.4, pp.923-945, 2004. https://doi.org/10.1016/j.annals.2004.02.008
  13. S. Baloglu, "Image variation of Turkey by familiarity index: Informational&experiential dimensions," Tourism Management, Vol.22, No.1, pp.127-133, 2001. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(00)00049-2
  14. R. Prentice, "Tourist familiarity and imagery," Annals of Tourism Research, Vol.31, No.4, pp.923-945, 2004. https://doi.org/10.1016/j.annals.2004.02.008
  15. 김하니, 임은순, 김형곤, “관광지 친숙도의 차이인식에 관한 탐색연구: 호주인들의 한국, 중국, 일본에 대한 인식을 중심으로”. 관광학연구, 제33권, 제7호, pp.335-354, 2009.
  16. J. W. Alba, J. W. Hutchinson, "Dimensions of consumer expertise," Journal of Consumer Behavior, Vol.13, pp.411-454, 1987.
  17. T. S. Mark and D. Olson, "Assessing intimacy: The pair inventory," Journal of Marital and Family Therapy, Vol.7, No.1, pp.47-60, 1981. https://doi.org/10.1111/j.1752-0606.1981.tb01351.x
  18. W. R. Burch, "The social circles of leisure: Competing explanations," Journal of Leisure Research, Vol.1, pp.125-147, 1969.
  19. K. Monroe, "The Influence of price differences and brand familiarity on brand preferences," Journal of Consumer Research, Vol.3, pp.42-49, 1976. https://doi.org/10.1086/208649
  20. J. R. Bettman and C. W. Park, "Effects of prior knowledge and experience and phase of the choice process on consumer decision processes," Journal of Consumer Research, Vol.7, pp.234-248, 1980. https://doi.org/10.1086/208812
  21. P. S. Richardson, A. S. Dick, and A. K. Jain, "Extrinsic and intrinsic cue effects on perceptions of store brand quality," Journal of Marketing, Vol.58, No.4, pp.28-36, 1994. https://doi.org/10.2307/1251914
  22. 구본아, 이광국, 양위주, "환경심리학적 관점에서의 해양경관의 구성요소와 태도에 관한 연구: 해수욕장 경관시각적 선호도 분석을 중심으로", 관광레저연구, 제20권, 제2호, pp.51-65, 2008.
  23. R. A. Bauer, Comsumer Behavior as Risk Taking, Chicago, IL: American Marketing Association, 1960.
  24. E. Mayor and L. Jarvis, The Psychology of Leisure Travel: Effective Marketing and Selling of Travel Services. MI: CBI Publishing Company, 1981.
  25. L. Moutinho, "Consumer behavior in tourism," European Journal of Marketing, Vol.21, No.10, pp.5-44. 1987.
  26. W. Roehl and D. Fesenmaier, "Risk perceptions and pleasure travel: An exploratory analysis," Journal of Travel Research, Vol.30, No.4, pp.17-29, 1992. https://doi.org/10.1177/004728759203000403
  27. 김영우, 관광동기 및 위험지각이 관광유형 선택과 관광 후 행동에 미치는 영향, 박사학위논문. 세종대대학원 호텔관광경영학과, 2004.
  28. 허지현, 관광위험지각이 관광행동선호와 관광지 전환의도에 미치는 영향연구: 부정적 감정 성향의 조절효과, 박사학위논문, 경기대대학원 관광경영학과, 2006.
  29. 노정희, "관광 목적지로서의 지각된 위험과 관광지 이미지가 한국방문의사에 미치는 영향에 관한 연구", 관광레저연구, Vol.20, No.2, pp.169-188. 2008.
  30. 박진용, 정강옥, "유통업체브랜드 구매 의도 및 선행 변수와의 관계에 관한 연구: 할인점 출점 지역의 차이를 중심으로", 유통연구, 제8권, 제2 호, pp.21-39, 2003.
  31. 이태민, 양석준, 이은영, 모바일 인터넷서비스의 소비자특성과 공급자특성이 서비스 수용의도에 미치는 영향에 관한 연구, 학술연구 발표논문집, 한국상품학회 춘계국제학술대회, 2003.
  32. 현용호, 한상현, 허향진, "친숙도에 따른 관광지 이미지와의 관계에 관한 연구", 관광학연구, 제 29권, 제1호, pp.147-167, 2005.
  33. C. Chen and Y. Chang, "Airline brand equity, brand preference, and purchase intentions: The moderating effects of switching costs," Journal of Air Transport Management, Vol.14, pp.40-42, 2008. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2007.11.003
  34. 박제온, "여행경험과 목적지 유형에 따른 여행상품선택 중요도 및 관광활동상의 차이: 국외 패키지 여행 중심으로", 석사학위논문, 세종대학교 관광대학원, 2003.
  35. 김영우, "Multinominal Logit Model을 이용한 해외여행자의 관광동기 및 위험지각이 관광유형선택에 미치는 영향", 관광학연구, 제29권, 제3호, pp.291-313, 2005.
  36. K. Mackay and D. Fesenmaier, "Pictorial element of destination in image formation," Annals of Tourism Research, Vol.24, No.3, pp.537-565, 1997. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(97)00011-X
  37. M. Laroche, C. Kim, and L. Zhou, "Brand familiarity and confidence as determinJants of purchase intention: An empirical test in a multiple brand context," Journal of Business Research, Vol.36, pp.115-120, 1996.