DOI QR코드

DOI QR Code

Sport Psychological Application's Instance for the Kinesthetic Gifted Children's Selection and Upbringing

체육영재 선발 및 육성을 위한 스포츠 심리학의 현장적용 사례

  • Received : 2010.07.02
  • Accepted : 2010.07.21
  • Published : 2010.10.28

Abstract

This study was an analysis of sport psychological application for the kinesthetic gifted children's selection and upbringing in Pusan University's center for kinesthetic gifted children from 2009.7 to 2010.2. The 60(athletics: 40, swimming: 10, gymnastics: 10) of kinesthetic gifted children were selected among the first, second and third year students from Pusan, Ulsan and Kyungsang-namdo without distinction of sex. We progressed summer and winter camp during vacation, and managed a special training program according to exercise items on every Saturday. We attempted experimental a field application, and obtained the following implications. First, the first and second year students were possible to test psychological measurement with supplementary explanation, and in the case of third grade, it was enough possible without any supplementary explanation. Second, multi-intelligence test was efficient as the method to check kinesthetic gifted children's intelligence and useful as the basic data for counseling. Third, the character types of kinesthetic gifted children were appeared preferring outgoing, intuition and emotions. Forth, with the FAIR concentration, we confirmed that the center's program effected positively on improving concentration. Fifth, we found the potential that the physical task commitment questionnaire and the exercise activity self-administer questionnair would be used as official psychological measurement tool after the review process of additional validity and reliability.

본 연구는 2009년 7월부터 2010년 2월까지 실시된 부산대학교 체육영재센터의 체육영재양성 사업에 참가한 스포츠심리 분야의 현장사례 연구이다. 부산대 체육영재센터는 부산 울산 경남의 초등학교 1,2,3 학년 중 남 여 구분없이 학교장의 추천을 받아 3차에 걸친 운동능력 검사와 운동적합률 검사를 통해 60명(육상:40명, 수영:10명, 체조: 10명)의 체육영재를 선발하여 운영하였다. 하계 및 동계 캠프와 매주 토요일을 활용하여 종목별 전문훈련을 진행하였다. 스포츠 심리학 분야에서는 몇 가지 실험적인 현장적용을 시도하였고, 다음과 같은 시사점을 얻을 수 있었다. 첫째, 초등학교 저학년들의 경우에는 보충설명을 제공하면 검사지를 통한 심리측정이 가능하고, 3학년의 경우는 추가 설명이 없어도 충분히 실시할 수 있었다. 둘째, 다중지능검사는 체육영재들의 지능을 검사하는 방법으로 유용하며, 심리상담 기초자료로써 효휼성이 높았다. 셋째, 체육영재들의 성격은 대체로 외향적이면서 직관과 감정을 선호하는 것으로 제시되었다. 넷째, FAIR 집중력 검사에서는 사후 측정 시 유의하게 향상된 것으로 제시되어, 체육영재 프로그램이 주의 집중력을 높이는데 긍정적으로 작용하였다. 다섯째, 자체 개발한 체육과제 집착력 검사지와 체육활동 자기관리 검사지는 추가적인 타당도와 신뢰도 검사과정을 거친다면 공식적인 심리측정 도구로 활용될 수 있다는 가능성을 발견하였다.

Keywords

References

  1. 신승윤, “스포츠 영재의 판별에 대한 고찰”, 영재교육연구, 제11권, 제1호, pp.81-98, 2001.
  2. J. S. Renzulli and S. M. Reis, "The schoolwide enrichment model," Mansfield Center, CT: Creative Learning Press, 1985.
  3. H. J. Walberg, "Childhood traits and environmental conditions of highly eminent adults," Gifted Child Quarterly, 25, pp.103-107, 1982. https://doi.org/10.1177/001698628102500303
  4. J. Loehr, "Athletic Excellence:Mental Toughness Training for Sports," Forum Publishing Company, Denver, 1982.
  5. T. Orlick and J. Partington, "Mental links to excellence," The Sport Psychologist, 2, pp.105-130, 1988.
  6. D. Crews, Self-regulation strategies in sport and exercise. In R.N. Singer., M. Murphy., & L.K. Tinnant (Eds.), Handbook on research in sport psychology(pp.557-568). NY: Macmillan Publishing Company, 1993.
  7. D. Gould, S. A. Jackson, and L. Finch, "Sources of stress experienced by national champion figure skaters," Final report submitted to U.S Olympic Committee, 1993.
  8. 안정덕, 송강영, “올림픽 국가대표선수와 일반선수의 자기관리 비교 분석”. 한국스포츠심리학회지, 제19권, 제3호, pp.197-207, 2008.
  9. 안정덕, “올림픽 국가대표 선수들과 일반선수들의 감각추구 성향 분석”, 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제6호, pp.407-416, 2009.
  10. R. H. Cox, Sport Psychology: Concept and Application(5th edition). Boston: McGraw-Hill, 2002.
  11. www.naver.com, 코치가 휘두른 야구방망이에 멍든 동심, 대전 CBS 김효은 기자, 2009. 6. 4.
  12. 신승윤, “체육영재양성사업 현황 및 과제”. 체육과학연구원: 스포츠 과학, pp.9-15, 2009.
  13. J. S. Renzulli, "What makes giftedness? Reexaming a definition". Phi Delta Kappan, 59, pp.180-184, 1978.
  14. H. Gardner, Frame of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Book, 1983.
  15. H. Gardner, "Developing the spectrum of human intelligences," Harvard Educational Review, Vol.57, No.2, pp.187-193, 1987.
  16. H. Gardner, Intelligence reframed: Multiple intelligences for the 21th century. New York: Basic Books, 1999.
  17. 정종진, 초등학생용 표준화 다중지능 개발연구. 아동교육, 제13권, 제2호, pp.221-238, 2004.
  18. 오현숙, FAIR 주의 집중력검사 실시요강. 서울: 중앙적성연구소, 2002.
  19. 윤경미, 유순화, “과학영재, 인문사회영재, 일반 중학생의 다중지능 특성분석”. 청소년학 연구, 제15권, 제5호, pp.287-313, 2008.
  20. 법제처, 영제교육진흥법, 2000.
  21. 법제처, 영재교육진흥법 시행령, 2002.
  22. T. Amstrong, In the own way: Discovering and encouraging your child's multiple intelligences. NY: Penguin, 2000.
  23. Jr. D. Fasko, "An analysis of multiple intelligences theory and its use with the gifted and talented". Roeper Review, Vol.23, No.3, pp.126-130, 2001. https://doi.org/10.1080/02783190109554083
  24. 류성림, “초등 수학영재의 다중지능 분석에 관한 연구”, 한국수학교육학회지 시리즈 A: 수학교육, 제43권, 제1호, pp.35-50, 2004.
  25. 차경희, “다중지능 이론에 근거한 지능 프로파일의 교육적 가능성 탐색”, 교육과정연구, 제25권, 제4호, pp.157-178, 2007.