The Relationship between Thinking Styles and Learning Styles of Gifted Children in Elementary School

초등학교 영재아동의 사고양식과 학습양식 간의 관계탐색

  • Received : 2010.03.22
  • Accepted : 2010.04.20
  • Published : 2010.04.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship between thinking style and learning style of gifted children in elementary school. The subjects were 178 fourth, fifth and sixth grade elementary school students who enrolled in gifted education program. They were given the Thinking Style Questionnaire and the Grasha Reichmann Student Learning Style Questionnaire. Descriptive statistics, correlation analysis and canonical correlation analysis were performed. Results indicated that gifted students prefer legislative, judical, liberal, local, hierarchic, external thinking styles known to be related to creative and critical thinking rather than executive and conventional styles. Meanwhile, in the aspect of learning style, independent learning style than the dependent learning style, competitive style than the collaborative style, and participatory style than the avoiding style were significantly scored higher. The canonical analysis showed that thinking styles and learning styles share 59%(Rc=.77) each other, indicating the two variables had significant close relationship. External, liberal, hierarchic, judical, executive, and liberal thinking styles in the order named showed higher cross loading in the independent variable set, likewise independent, participatory, collaborative, and competitive learning styles in the dependant variable set. The results indicate that the external, liberal, hierarchic, judical, executive, and liberal thinking styles can be the significant predictors of independent, participatory, collaborative, and competitive learning styles. The implications of the study related to the gifted education were discussed in depth.

본 연구는 초등학교 4, 5, 6학년 178명을 대상으로 초등학교 영재학생의 사고양식과 학습양식을 분석하고 두 변인간의 상호관련성을 탐색하였다. 본 연구를 검증하기 위하여 Sternberg의 사고양식 검사와 Grasha Reichmann Student Learning Style Questionnaire(GRSLSQ)가 활용되었다. 초등학교 영재아동의 사고양식의 경우 입법형, 사법형, 지엽형, 자유주의형, 계급형, 외부지향적인 사고양식이 높게 나타났다. 학습양식과 관련하여서는 의존형보다는 독립형, 협동형보다는 경쟁형, 회피형보다는 참여형이 높게 나타났다. 사고양식과 학습양식 간의 정준상관분석 결과 두 변인 군 간의 공유변량이 59%(Rc=.77)로 사고양식과 학습양식 간에 상당히 유의하고 밀접한 관련이 있음을 제기하고 있다. 정준함수 1의 독립변인 군에서는 외부지향적, 자유주의적, 계급적, 사법적, 행정적, 입법적 사고양식 순으로 높은 정준교차부하량을 지닌 유의미한 변인으로 나타났으며, 종속변인군의 경우에는 독립형, 참여형, 협동형, 경쟁형의 순으로 나타났다. 즉, 외부지향적, 자유주의적, 계급적, 사법적, 행정적, 입법적 사고양식이 높을수록 독립형, 참여형, 협동형, 경쟁형의 학습 양식 선호가 높음을 알 수 있다. 이 연구의 결과가 영재들의 특성 이해 및 향후 양식 연구와 관련하여 어떠한 시사점이 있는가가 논의되었다.

Keywords

References

  1. 김소연 (2000). Sternberg의 지능 및 사고양식 이론의 타당화. 석사학위논문. 숙명여자대학교.
  2. 김용, 서정희, 김자미, 김종혜, 차승은, 유승욱, 염용철, 장혜선, 이원규 (2007). 학습양식에 따른 초등 정보영재와 일반아의 판별기능 분석. 한국컴퓨터학회 논문지, 10(2), 9-16.
  3. 김은정 (1999). 학습양식 유형의 분류 동향. 연세교육연구, 12(1), 107-130.
  4. 나동진, 김진철. (2003). 과학영재의 사고양식과 학업성취의 관계. 열린교육연구, 11(1), 275-291.
  5. 박성익, 조석희, 김홍원, 이지현, 윤여홍, 진석언, 한기순 (2003). 영재교육학원론. 서울: 교육과학사.
  6. 윤미선 (1997). 사고양식과 학업성취에 관한 연구. 석사학위논문. 고려대학교.
  7. 윤미선 (2003). 사고양식에 따른 학습 동기 및 교과흥미가 학업성취에 미치는 영향. 박사학위논문. 고려대학교.
  8. 윤석영 (2007). 초등학교 영재아동의 사고양식, 목표지향성, 귀인성향 간의 관계. 석사학위논문. 대구대학교.
  9. 윤소정 (2001). 고등학교 영재학생과 일반학생의 사고유형과 학습유형 차이. 석사학위논문. 부산대학교.
  10. 윤소정, 윤경미, 유순화 (2003). 영재학생과 일반학생의 사고양식 차이 및 교사 특성별 사고양식. 영재교육연구, 13(3), 19-44.
  11. 윤여홍 (2000). 영재의 심리적 특성과 정서발달을 위한 상담. 한국심리학회지: 일반, 19(1). 79-102.
  12. 이유미 (2008). 학습양식에 따른 영재와 일반아동의 성취목표지향성 및 창의적문제해결력의 차이 비교. 석사학위논문. 인천대학교.
  13. 이해명 (2002). 영재교육과정 개발과 과제. 영재와 영재교육, 1 (1). 91-124.
  14. 임창재 (1994). 학습양식을 형성하는 가정환경의 과정변인 탐색. 박사학위논문. 세종대학교.
  15. 조규태 (2008). Sternberg 사고양식과 학습양식 및 문제해결력의 관계. 박사학위논문. 중앙대학교.
  16. 조정일 (2006). 초등학교 과학 영재들의 교과 내용 인식과 학습 양식. 초등과학교육, 25(2), 118-125.
  17. 진석언, 고혜진 (2004). Sternberg의 사고유형에 따른 초등학교 과학영재 학생과 일반학생의 비교. 특수교육연구, 11(2), 157-177.
  18. 최선영, 송현정, 강호감 (2005). 초등과학영재학급 학생의 학습양식과 과학탐구능력간의 상관관계. 초등과학교육, 24(2), 103-110.
  19. 태명화 (1998). 초등학교 아동의 학습양식과 자아개념과의 관계 연구. 석사학위논문. 이화여자대학교.
  20. 한기순, 배미란 (2004). 과학영재와 일반학생들 간의 사고양식과 지능 및 창의성 간의 관계 비교. 교육심리연구, 18(1), 49-68.
  21. 한기순, 배미란, 박인호 (2003). 과학영재들은 어떻게 사고하는가. 한국과학교육학회지, 25(2), 21-33.
  22. 황은영 (2000). 다중지능과 학습양식 및 학업성취도 관계연구. 교육과학연구, 14(2), 227-264.
  23. 황희숙, 임소혜, 윤소정 (2006). 영역별 영재와 일반아동의 사고양식과 학습양식과의 관계. 열린교육연구, 14(3), 261-288.
  24. Burn, D. E., & Johnson, S. E. (1998). Can we generalize about the learning style characteristics of high academic achievers? Roeper Review, 20, 276-283. https://doi.org/10.1080/02783199809553907
  25. Canfield, A. A., & Lafferty, J. C. (1974). Learning styles inventory. Birmingham, MI: Humanities Media.
  26. Cano-Garcia, F., & Hughes, E. H. (2000). Learning and thinking styles: An analysis of their interrelationship and influence on academic achievement. Educational Psychology, 20, 413-430. https://doi.org/10.1080/713663755
  27. Craik, F. I. M., & Lockhart, R. S. (1972). Levels of processing: a framework for memory research. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 11, 671-684. https://doi.org/10.1016/S0022-5371(72)80001-X
  28. Dunn, R. (1993). Learning styles of the multiculturally diverse. Emergency Librarian, 20(4), 24-32.
  29. Francisco, C-G., & Elaine, H. (2000). Learning and thinking styles: An analysis of their interrelationship and influence on academic achievement. Educational Psychology, 20(4), 413-430. https://doi.org/10.1080/713663755
  30. Grasha, A. F., & Reichmann. S. W. (1975). Student learning styles questionnaire. Cincinnati, OH: University of Cincinnati Faculty Resource Center.
  31. Gregorc, A. F. (1985). Learning/teaching styles: Potent forces behind them. Educational Leadership, 36(4), 234-236.
  32. Grigorenko, E. L., & Sternberg, R. J. (1997). Styles of thinking, abilities, and academic performance. Exceptional Children, 63(3), 295-312.
  33. Hunt, D. E. (1979). Learning style on student needs: An introduction to conceptual level, student learning style, diagnosing and prescribing programs. Reston, VA: National Association of Secondary School Principals.
  34. James, W. B., & Gardner, D. L. (1995). Learning styles: Implications for distance learning. New Directions for Adult and Continuing Education, 67, 19-31.
  35. Keefe, K. W. (1987). Learning style theory and practice. Reston, VA: NASSP.
  36. Kolb, D. A (1985). Learning-style inventory. Boston: Mcber & Company.
  37. Ramirez, M., & Castaneda, A. (1974). Cultural democracy, bicognitive development, and education. New York: Academic Press.
  38. Reichmann, S. W., & Grasha, A. F. (1974). A rational approach to developing and construct validity of a student learning style scales instrument. The Journal of Psychology, 87, 213-223. https://doi.org/10.1080/00223980.1974.9915693
  39. Renzulli, J, S., & Smith, L, H. (1977). Two approaches to identification of gifted students. Exceptional Children, 43, 512-518.
  40. Riding, R. J., & Buckle, C. F. (1990). Learning style and training performance. Sheffield: Training Agency.
  41. Schmeck, R. R. (1983). Learning style of college students. In R. F. Dillon & R. R. Schmeck (Ed.), Individual difference in cognition (pp. 233-279). New York: Academic.
  42. Schmeck, R. R., Ribich, F. D., & Ramanaiah, N. (1977). Development of a self-report inventory for assessing individual differences in learning processes. Applied Psychological Measurement, 1, 413-431. https://doi.org/10.1177/014662167700100310
  43. Silverman. L. (1993). Counseling the gifted. New York: Love.
  44. Sternberg, R. J. (1990). Thinking style: Key to understanding student performance. Phi Delta Kappa. 71, 366-371.
  45. Sternberg, R. J. (1997). Thinking style. New York: Cambridge University Press.
  46. Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1995). Defying the crowd: Cultivating creativity in a culture of conformity. New York: Free Press.
  47. Tabachnick, B. G., & Fidel, L. S. (1996). Using multivariate statistics. New York: Harper Collins.
  48. Zhang, L. F. (2000). Relationship between thinking style inventory and process questionnaire. Personality and Individual Difference, 29, 841-856. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(99)00236-6
  49. Zhang, L. F., & Postiglione, G. A. (2001). Thinking style and the five-factor model of personality. European Journal of Personality, 15, 465-476. https://doi.org/10.1002/per.429
  50. Zhang, L. F., & Sternberg, R. J. (1998). Thinking styles, abilities and academic achievement among Hong Kong university student. Educational Research Journal, 13(1), 41-62.
  51. Zhang, L. F., & Sternberg, R. J. (2000). Are learning approaches and thinking styles related? The Journal of Psychology, 134(5), 469-489. https://doi.org/10.1080/00223980009598230
  52. Zhang, L. F., & Sternberg, R. J. (2005). A threefold model of intellectual styles. Educational Psychology Review, 17(1), 1-53. https://doi.org/10.1007/s10648-005-1635-4