Comparison of the Rearers of Creative Achievers in the East and the West

창조적 성취자를 키운 동서양 양육자의 특성 비교

  • Received : 2009.12.11
  • Accepted : 2010.04.20
  • Published : 2010.08.31

Abstract

The purpose of this study was to delve into parents who turned their children into creative achievers in the East and the West in an attempt to determine the cultural generality and specificity of the rearing of gifted children. The subjects in this study were Western parents, who brought up Marie Curie, Einstein, Edison and Newton, and Eastern parents, who raised Lee Hwang, Lee lee, Jeong Yak-yong and Heo Nanseolheon. To compare their parenting characteristics, common denominators and differences, a variety of data were investigated, including historical records about the parents, biographies, critical biographies, autobiographies and letters. As to the common features of the parenting style of the eight Asian and Western parents, they were talented themselves or capable of educating their children in their talent areas, and provided them with optimal learning environments or chances without pushing them. They accentuated independent spirits and emphasized renovative and open way of thinking. And at least one parent in each family showed absolute support for their child. Regarding differences in parenting style between the East and the West, the Western parents urged their children to develop their talents with more intention, rather the Asian parents prized the well-rounded personality and growth of their children. The former interacted with their children in an horizontal manner, but the latter had a vertical relationship with their children. The former expressed their feelings in an active way, but the latter had their emotion in control. Besides, the Western parents disclosed themselves to their children by showing them even their mistakes or improper behaviors, whereas the Asian parents strived in everyday life to give their children a good example or a good role model.

이 연구의 목적은 성공적인 영재 양육 사례라 할 수 있는 창조적 성취자의 부모를 동서양으로 구분하여 고찰함으로써 영재 양육의 문화적 보편성과 특수성을 발견하는데 있다. 본 연구에서는 서양 인물로는 마리 퀴리, 아인슈타인, 에디슨, 뉴턴을 동양 인물로는 이황, 이이, 정약용, 허난설헌의 부모를 대상으로 선정하여 창조적 성취자를 키운 양육 특성에 대해 고찰하였다. 이를 위해 본 연구는 양육자에 대한 역사적 기록물, 자녀인 창조적 성취자의 전기, 평전, 자서전, 저서, 양육자와 주고받은 편지 외에 필요에 따라 국내외 연구 논문, 단행본, 영재교육기관의 간행물 등의 다양한 자료를 활용하였다. 동서양 8인의 양육자가 보인 양육 방식의 공통점은 자녀의 재능 영역에 대한 교육적 역량 소지, 재능 영역에서의 학습 가능 환경 또는 기회의 제공, 강요하지 않는 교육, 독립심 강인한 정신력의 강조, 혁신 개방적 사고방식, 한쪽 부모의 절대적 지지를 들 수 있다. 동서양 양육 방식의 가장 큰 차이점들은 서양의 부모들은 자녀 교육의 목표로서 재능 개발 및 성취를 장려했으나 동양의 부모들은 자녀의 전인적 발달에 강조점을 두고 있다는 점, 서양의 부모가 자녀와 수평적 관계로 상호 작용 하였음에 반해 동양의 부모들은 자녀와 수직적 관계를 보였다는 점, 서양의 부모는 적극적으로 정서를 표현하는 양육 방식을 보였으나 동양의 부모는 정서 표현을 억제하는 모습을 보였다는 점, 그리고 서양의 부모가 자녀에게 실수하는 모습, 잘못된 모습까지 여과 없이 그대로 보여준 것에 비해 동양의 부모들은 자식에게 모범을 보이기 위해 일상생활에서 스스로 노력하는 모습을 보였다는 점 등이 두드러진 차이점으로 나타났다. 각각과 관련하여 영재양육과 관련한 시사점이 논의되었다.

Keywords

References

  1. 강필선 (2001). 영재아 부모의 배경과 양육특성에 관한 조사연구. 석사학위논문. 순천향대학교.
  2. 금장태 (2005). 실천적 이론가 정약용. 서울: 이끌리오.
  3. 김동원 (1999). 퇴계사단칠정론의 미학적 해석. 석사학위논문, 성균관대학교.
  4. 김성옥 (1994). 어머니의 자녀교육관과 아동이 지각한 어머니 양육행동에 관한 연구. 석사학위논문, 성신여자대학교.
  5. 김성원, 최성연 (2002). 영재아의 부모 특성이 영재성에 미치는 영향에 대한 연구. 한국과학교육학회지, 22(3), 671-681.
  6. 김언주 (1998). 영재의 심리적 특성 및 가정환경 특성. 경기과학, 104, 31-56.
  7. 김정휘 (1993). 영재학생: 그들은 누구인가? 서울: 교육과학사
  8. 김정휘 (1996). 영재 학생의 발달에 영향을 미치는 필요, 충분 조건들. 서울: 원미사.
  9. 김정휘 (2000). 가족이 영재성 발달에 끼치는 영향. 영재교육연구, 10(2), 109-138.
  10. 김정휘, 백영승 (2001). 영재자녀는 부모가 만든다. 교육연구, 18, 61-109.
  11. 김정휘, 주영숙 (1990). 영재 학생을 위한 교육. 서울: 교육과학사.
  12. 김홍원 (2003). 영재아 판별. In 박성익 외 6인. 영재교육학원론. 서울: 교육과학사.
  13. 노재욱 (2007). 아버지는 천재를 만들고 어머니는 영재를 만든다. 서울: 상상하우스.
  14. 문용린 (2004). 지력혁명. 서울: 비지니스북스.
  15. 박석무 (2004). 다산 정약용 유배지에서 만나다. 서울: 한길사.
  16. 박석무, 정해렴 (1996). 다산문학 선집. 서울: 현대실학사.
  17. 박영순 (2003). 조선시대 자녀교육에 대한 고찰. 석사학위논문, 전북대학교.
  18. 박영익 (2003). 조선시대 자녀 교육에 대한 고찰-정약용과 신사임당의 사례를 중심으로. 석사학위논문, 전북대학교.
  19. 배남주, 여성희 (2004). 과학영재성 판별 및 부모의 특성에 관한 연구-사설영재교육기관을 중심으로. 한국생물교육학회지, 32(3), 247-255.
  20. 배진수 (1995). 영재아동의 교육을 위한 부모와 교사의 역할. 한국교육개발원.
  21. 백선희 (2003). 마리 퀴리. 서울: 동아일보사.
  22. 성율자 (1998). 조선사의 여인들. 서울: 도서출판 넥서스.
  23. 신연식 (1989). 어머니상은 이렇게. 서울: 학문사.
  24. 신연식 (1997). 위인의 어머니에게서 배우는 자녀교육의 지혜. 서울: 국민일보사.
  25. 심혜자 (2001). 신사임당 교육의 이념과 내용 연구. 석사학위논문, 경성대학교.
  26. 오시림 (1993). 신사임당. 서울: 민성사.
  27. 유가효 (1995). 한국과 미국의 자녀 양육방식이 비교 문화적 고찰과 방향 모색. 한국아동학회 춘계 학술대회자료집, 63-88.
  28. 유임순 (2004). 허난설헌 시에 나타난 페미니즘 의식 연구. 석사학위논문, 공주대학교.
  29. 윤여홍 (1996). 영재아동의 정서적 특성에 관한 임상연구: 정신 건강을 위한 지도. 영재교육연구, 6, 53-71.
  30. 이덕일 (2004). 정약용과 그의 형제들. 서울: 김영사.
  31. 이미경 (1993). 신사임당의 교육사상 연구. 석사학위논문, 한국교원대학교.
  32. 이순형 (2003). 한국의 명문 종가. 서울: 서울대학교 출판부.
  33. 이신동 (2002). 영재와 평재 부모의 배경과 양육특성 비교. 영재와 영재교육, 1(2), 29-45.
  34. 이은상 (1994). 신사임당의 생애와 예술. 서울: 성문각.
  35. 이은직 (1990). 인물로 보는 한국사. 서울: 도서출판 일빛.
  36. 이재연, 진선미 (1999). 영재 유아 어머니의 자녀에 대한 태도 조사 연구. 아동연구, 13, 53-96.
  37. 이지현 (2003). 영재의 부모와 교사. In 박성익 외 6인. 영재교육학원론. 서울: 교육과학사.
  38. 이해명 (2007). 이제는 아버지가 나서야 한다. 서울: 동아일보사.
  39. 이희영, 안삼태, 최태진 (2003). 영재아 부모들의 고민유형 분석. 수산해양교육연구, 15(2), 193-205.
  40. 윤사순 (2002). 퇴계 이황. 서울: 예문서원.
  41. 장진영 (2000). 아름답고 평등한 퀴리 부부. 서울: 동서고금.
  42. 장희익 (2002). 현대과학혁명의 선구자들. 서울: 범양사.
  43. 조긍호 (2003). 한국인 이해의 개념들. 서울: 나남출판.
  44. 전경원 (2000). 동 . 서양의 하모니를 위한 창의학. 서울: 학문사.
  45. 최현광 (1999). 자녀교육 성공의 모든 것. 서울: 금영.
  46. 최성연 (2001). 영재아의 부모 특성이 영재성에 미치는 영향에 대한 연구. 석사학위논문, 이화여자대학교.
  47. 최효찬 (2005). 5백년 명문가의 자녀교육. 서울: 예담.
  48. 황준연 (2000). 이율곡, 그 삶의 모습. 서울: 서울대학교 출판부.
  49. 홍성욱 (2004). 뉴턴과 아인슈타인, 우리가 몰랐던 천재들의 창조성. 서울: 창작과 비평사.
  50. Averill, J. R. (1982). Anger and aggression: An essay on emotion. New York: Springer-Verlag.
  51. Bloom, B. (1985). Developing talent in young people. New York: Ballantine.
  52. Brian, D. (1996). Einstein Die Biographie. 아인슈타인 평전. 서울: 대한교과서(주).
  53. Calaprice, A. (2002). Dear Professor Einstein(Albert Einstein' letter to and from children). 서울: 세종서적.
  54. Charlotte, A. (2004). Messages for parents and teachers. Gifted Child Today, 27(2), 14-17.
  55. Clarke, R. (2001). 천재들의 뇌. 서울: 해나무.
  56. Csikzentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. New York: Harper Collins.
  57. David, C. W. (2005). Family environment and talent development of Chinese gifted student in Hong Kong. Gifted Child Quarterly, 49(3), 211-221. https://doi.org/10.1177/001698620504900303
  58. Eiduson, B. T. (1962). Scientists: Their psychological world. New York: Basic.
  59. Elkind, D. (2001). The hurried child: Growing up too fast too soon. New York: Perseus Publishing.
  60. Feldman, D. H. (1991). Nature's gambit: Child prodigies and the development of human potential. New York: Teachers College Press.
  61. Gardner, H. (1986). The mind's new science: A history of the cognitive revolution. New York: Basic Books.
  62. Gardner, H. (1993). Creating minds. New York: Basic Books.
  63. Goertzel, V., & Goertzel, M. (2004). Cradles of eminence: Childhoods of more than 700 famous men and women. Scottsdale, AZ: Great Potential Press.
  64. Hartmann, T. (2005). The Edison gene. Rochester, VT: Park Street Press.
  65. Kwang, N. (2002). Why Asians are less creative than Westerners. Singapore: Prentice-Hall.
  66. Miller, A. (1996). Insights of genius. New York: Copernicus.
  67. Nisbett, R. E. (2003). The geography of thought: How Asians and Westerners think differently … and why. New York: The Free Press.
  68. Patricia, H. (2004). Parenting the gifted: The ongoing riddle of which nature is best for what nature: Parents promoting gifted potential. Gifted Child Today, 27(1), 28-31.
  69. Piirto, J. (2004). Understanding Creativity. Scottsdale, New York: Arizona Great Potential Press, Inc.
  70. Simonton, D. K. (1994). Greatness: Who makes history and why. New York: Guilford.
  71. Westfall, S. (1993). The life Isaac Newton. 서울: 사이언스북스.
  72. White, M. (2001). 에디슨은 전기를 훔쳤다. 서울: 사이언스북스.
  73. Winner, E. (2005). Gifted children: Myths and realities. New York: Basic Books.