A Study on the Relationship between Learner Characteristics and Learning Style of Gifted Elementary School Students

초등 영재아의 학습스타일과 학습자 특성 간의 관계 연구

  • Received : 2010.07.05
  • Accepted : 2010.08.17
  • Published : 2010.08.31

Abstract

Learning styles affect how students access and handle their task, so it is very important to understand how they study, when planning teaching-learning process, to enhance their potential to the maximum. In addition, in order to improve the quality of gifted education, there is a need to examine the curriculum and teaching-learning process which reflect learner characteristics. In this study, gifted student's preferred learning styles are investigated using questionnaires and learning style inventory. Also by analyzing the characteristics of the learners, it is hoped to get parents and teachers to understand the gifted who have various talents, and to support teaching programs for the gifted in order to develop their potential. This study shows that there are differences in the studying style between the gifted child and the average child. Namely, learner's physical and psychological environment can affect learning styles. Also there is a difference between the studying style which the gifted students prefer and the teaching style which teachers use most frequently. Programs for the gifted should be planned through better understanding of the characteristics of the learners.

본 연구는 설문지와 학습스타일 검사도구를 활용하여 학습상황 속에서 영재아의 선호하는 학습스타일이 어떻게 나타나는지 살펴보고, 학습자 특성에 따른 학습스타일과의 관계를 분석함으로써 학부모, 교사들에게 다양한 분야의 재능을 가진 영재들을 이해하여 영재아들이 잠재적 능력을 개발할 수 있도록 교수-학습 프로그램을 마련하고 구현하는데 시사점을 주고자 하였다. 영재학생이 선호하는 학습스타일이 있고, 다양한 학습자 변인과 선호하는 학습스타일 간에도 유의미한 상관관계가 있었다. 이는 학습자의 물리적, 심리적 환경이 학습스타일에 영향을 미칠 수 있음을 시사한다. 또한 영재학생들이 선호하는 학습스타일과 교사들이 자주 실시하는 교수스타일 간에도 차이가 있는 것으로 나타났다. 영재 프로그램이 학습자에 맞게 세분화되고, 학습스타일 관련 학습자 특성을 파악하여 교육 현장에서부터 차별화되고 개별화된 교육과정이 이루어져야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 강선희 (2004). 초등학교 영재아동과 일반아동의 학습유형 비교. 석사학위논문. 건국대학교.
  2. 고혜진 (2003). Sternberg의 사고 유형에 따른 초등학교 영재 학생과 일반 학생의 비교. 석사학위논문. 건국대학교.
  3. 문희진 (2005). 영재학생과 일반학생 간의 정의적 특성 비료. 석사학위논문. 경북대학교 교육대학원.
  4. 송인섭, 한기순 (2008). 한국영재교육의 새로운 지평. 학지사.
  5. 신국환 (2007). 초등학교 수학 영재와 일반 학생의 학습 양식 비교 분석. 석사학위논문. 건국대학교.
  6. 신현정 (2004). 영재 아동이 지각한 담임교사의 태도와 학교생활 적응과의 관계. 석사학위논문. 건국대학교.
  7. 윤소정 (2001). 고등학교 영재학생과 일반학생의 사고유형과 학습유형 차이. 석사학위논문. 부산대학교 대학원.
  8. 이미순 역 (2007). 학습스타일 검사도구 3판. 학생이 선호하는 교수방법 측정도구. 서울: 박학사.
  9. 이선영 (1997). 초․중․고 대학생들의 집단 간 학습유형 차이에 관한 연구. 석사학위논문. 서울대학교 대학원.
  10. 이영자 (1999). 초등학교 학생들의 학습유형과 학업성취와의 관계. 석사학위논문. 건국대학교 교육대학원.
  11. 이정희 외 역 (2000). 성격유형과 학습스타일. 서울: 한국심리검사연구소.
  12. 이해명 (2006). 영재교육의 이론과 실제. 서울: 교육과학사.
  13. 홍보경 (2002). 영어학습에서 학습스타일과 학습전략의 활용 및 지도방안에 관한 연구. 석사학위논문. 총신대학교.
  14. Ayersman, D. J. (1993). An overview of the research on learning styles and hypermedia environments. (ERIC Document Reproductions Service No. ED356756)
  15. Borland, J. H. (2003). The death of giftedness. In J. H. Borland (Ed.), Rethinking gifted education (pp. 105-124). New York: Teachers College Press.
  16. Brown, B. L. (1998). Learning style and vocational education practice. (ERIC Document Reproductions Service No. ED422487)
  17. Clark, A. (1999). Employee preferences for training delivery modes. Doctoral dissertation, University of South Alabama, Tuscaloosa, AL.
  18. Cronbach, L. J., & Snow, R. E. (1977). Aptitudes and instructional method: A handbook for research on interations. New York: Irvington Publishers Inc.
  19. Davis, G., & Rimms, S. (1985). Education of gifted and talented. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  20. Dewey, J. (1938). Logic: The theory of inquiry. New York: Henry Holt.
  21. Dunn, R., & Griggs, S. A. (1985). Teaching and counseling gifted students with their learning style perferences: Two case studies. Gifted Child Today, 15, 40-43.
  22. Dunn, R., Dunn, K., & Price, G. E. (1975). Learning style inventory. Lawrence, KS: Price Systems.
  23. Dunn, R., Dunn, K., & Price, G. E. (1980). The learning style characteristics of gifted students. Gifted Child Quality, 24, 33-36. https://doi.org/10.1177/001698628002400107
  24. Feldhusen, J. F. (1986). A new conception of giftedness and programming for the gifted. Illinois Council for the Gifted Journal, 5, 2-6.
  25. Gagne, F. (1985). Giftedness and talent: Reexamining a reexamining of definition. Gifted Child Quarterly, 29, 103-112. https://doi.org/10.1177/001698628502900302
  26. Gardner, H. (1991). Assesment in context: The alternative to standard testing. In B. Gifford & M. C. O'Connor (Eds.), Future assessments: Changing views of aptitude, achievement, and instruction (pp. 77-119). Boston, MA: Kluwer.
  27. Jung, C. G. (1976). Psychological type, Princeton, NJ: Princeton Univ. Press.
  28. Keefe, J. W. (1979). Learning styles: An overview. In NASSP (Ed.), Student learning styles and prescribing programs. Reston, VA: National Associantion of Secondary School Principals.
  29. Kinsella, K. (1995). Understanding and empowering diverse learners in the ESL classroom. In J. M Reid (Ed). Learning styles in the ESL/EFL classroom. 170-194. Boston, MA: Heinle & Heinle.
  30. Kolb, D, A. (1985). Learning style inventory: Self-scoring inventory and interpretation booklet. Boston, NJ: NcBer and Company.
  31. Lewin, K. (1935). A Dynamic theory of personalty: Selected paper. New York: MacGraw-Hall.
  32. Marland, S. P. (1972). Education of the gifted and talented. Wachington, DC: U.S. Office of education.
  33. Oxford, R. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. New York: Newbury House Publisher.
  34. Pithers, R., & Mason, M.(1992). Learning style preferences: Vocational students and teachers. Australian Education Reseacher. 19(2). 61-71. https://doi.org/10.1007/BF03219512
  35. Reid, J. M. (1987). The learning style preferences of ESL students, TESOL Quarterly, 21, 87-111. https://doi.org/10.2307/3586356
  36. Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Reezamining a definition. Phi Delta Kappan, 60(3). 180-184, 261
  37. Renzulli, J. S. (1994). Schools for talent development: A practical plan for total school improvement. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  38. Renzulli, J. S., & Reis, S. M. (1985). The schoolwide enrichment model: A comprehensive plan for educational excellence. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.
  39. Ricca, J. (1984). Learning styles and preference instructional strategies of gifted students, Gifted Child Quarterly, 28, 121-126. https://doi.org/10.1177/001698628402800305
  40. Woolfolk, A. E. (1995). Educational psychology. Boston, MA: Allyn & Bacon.