Abstract
This study aims to analyse efficiencies of international main container ports. For the purpose, it selected twenty main ports based on the volume of cargo of ports recorded in Containerisation International Yearbook and conducted BCC(efficiency analysis) on them. The variables which may influence efficiency of ports were selected based on previous studies. Berth, Depth, Crane and Total area were input variables and Total TEU was an output variables. The results are summarized as follows: First, DEA-CCR efficiency of Shenchen Port(China) was 1.0, which was the most efficient poor analysed. Second, DEA-BCC efficiency of Port of Singapore, Shenchen Port(China), Ningbo Port (China), Port of Tanjung Pelepas (Malaysia) was 1.0, which was the most efficient analysed. Third, efficient scale of Shenchen Port(China) has been 1.0 for four subsequent years from 2004 to 2007, which was the most efficient analysed.
본 논문은 세계 주요 컨테이너 항만의 효율성을 분석하기 위해 Containerisation International Yearbook에 수록된 컨테이너 항만 가운데 컨테이너 물동량 처리기준(2007년)으로 20대 항만을 선정하여 DEA(CCR, BCC, 규모효율성)분석을 실시하였다. 항만의 효율성에 영향을 미칠 수 있는 변수를 국내외 기존 연구를 참고하여 선정하였다. 투입변수는 선석수, 수심, 크레인수, 총면적을, 산출변수는 컨테이너 화물처리량을 선정하였다. 분석결과를 요약하면, 첫째, DEA-CCR효율성은 선전항(중국)이 1.0으로서 분석대상 항만 중 가장 효율적인 항만으로 분석되었다. 둘째, DEA-BCC효율성을 분석한 결과 싱가포르, 선전항(중국), 닝보(중국), 탄중펠레파스(말레이시아)가 효율성 1.0으로서 분석대상 항만 중 효율적인 항만으로 분석되었다. 셋째, 규모의 효율성 분석결과는 선전항(중국) 만이 2004년부터 2007년까지 4년 연속효율성 1.0으로서 분석대상 항만 중 가장 효율적인 항만으로 분석되었다.