DOI QR코드

DOI QR Code

Research on the Changes of Beginning Science Teachers' Teaching through a Mentoring Program

멘토링 전후의 초임 과학교사의 수업 특징 변화

  • Received : 2010.04.06
  • Accepted : 2010.08.17
  • Published : 2010.08.31

Abstract

In this research, we investigated the effect of a mentoring program implemented in science classrooms taught by beginning teachers in order to support their professional development. As a baseline data, we examined the characteristics of beginning science teachers' teaching. Then we explored any changes in mentee teachers' teaching with the implementation of a mentoring program. The three mentor-mentee pairs participated in this study. We explored six teachers' classroom teaching episodes with their videotaped classroom teaching. Using open-ended interviews and group discussions taking place on a regular basis to analyze and compare classes of six teachers, we extracted the beginning teachers' teaching characteristics in light of teaching strategies. The common features of the participated mentee teachers' teaching are analyzed in terms of (1) classroom culture and management, (2) classroom discourse, and (3) science experiments. Through mentoring, mentee teachers recognized that increased and enriched classroom dialogues had an effect on students' content understanding. Mentee teachers also acknowledged not only the necessity of laboratory activities but also the roles and ways of managing the science activities. Ways to help beginning teachers develop instructional professionalism are discussed.

이 연구에서는 초임교사 지원을 위한 출발점으로 초임교사의 수업에서 드러나는 특징을 탐구하였다. 본 연구에서는 수업능력개발이 요구되는 초임교사의 전문성 개발을 지원하기 위해 멘토링 체제를 기획하고 이를 시범 적용함으로써 그 효과를 살펴보았다. 3쌍의 멘토-멘티를 대상으로 멘토링을 시범운영해보고, 멘토링 전후의 초임교사 수업 특징 변화를 분석하였다. 본 연구에서는 동일한 단원의 전 차시 수업에 대하여 멘토와 멘티가 수업동영상을 만들고, 6명의 초임교사와 선배교사로 구성된 6명의 컨설팅 협의진이 차시별 수업을 교차분석하였다. 수업동영상 분석을 위한 컨설팅 협의회, 멘토-멘티교사와의 면담 자료 등을 활용하여 멘티 수업에서 발견되는 특징을 진단하고 멘토링 적용 효과를 추적하고, 멘토링 체제 개선에 주는 시사점을 정리하였다. 멘티의 수업에서 발견되는 공통된 특징을 (1) 수업 문화와 수업 운영, (2) 교실담론, (3) 과학 실험과 활동의 측면에서 살펴보고, 멘토링을 통해 이러한 특징이 어떻게 변하는지를 고찰하였다. 멘토링 전후에 멘티교사의 수업에서 나타난 변화를 살펴보면, 멘티들은 실제 수업시간에 학생들과 대화를 많이 하는 것이 "학생들의 지능발달이든 내용이해 측면에서든" 효과가 있으며, 멘토링 과정을 경험하면서 멘티들은 실험의 필요성을 인정하게 되었으며, 실험활동의 역할과 운영 방안 등을 파악하게 되었다. 연구결과를 토대로 초임교사의 수업전문성 개발과 관련된 지원방안을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 고문숙, 이순덕, 최정희, 남정희, 2009, 초임 과학교사이 반성적 실천을 위한 협력적 멘토링의 효과, 한국과학교육학회지, 29, 564-579.
  2. 교육과학기술부, 2008, 2009년 교과부 업무보고: 교육과학 기술의 미래 경쟁력 강화. 교육과학기술부, 서울, 28 p.
  3. 심붕섭, 2010, 학교조직문화와 초임교사 멘토링 및 교직적응 간의 관계, 한국교원교육연구, 27, 277-300.
  4. 이화진, 오은순, 송현정, 전효선, 강대현, 홍선주, 2006, 수업 컨설팅 지원 프로그램 및 교과별 내용 교수법(PCK) 개발 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2006-1, 309 p.
  5. 이화진, 김민정, 권점례, 2007, 초등 초임교사의 수업전문성 발달 자료 개발 및 지원 방안 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2007-4-1, 267 p.
  6. 전화영, 유미현, 홍훈기, 박은이, 2009, 초임 중등과학 교사의 수업불안 실태 및 전문성 발달 노력에 관한 연구. 한국과학교육학회지, 29, 68-78.
  7. 최승현, 강대현, 곽영순, 장경숙, 2008, 교과별 내용교수지식(PCK) 연구(II) - 중등 초임교사 수업컨설팅을 중심으로. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2008-3, 402 p.
  8. 한국교육과정평가원, 2004, 수업평가 기준 개발 연구(I)- 일반 기준 및 교과(사회, 과학, 영어) 기준 개발. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2004-5, 258 p.
  9. 한국교육과정평가원, 2005, 수업평가 기준 개발 연구(II)-일반 및 교과(영어, 도덕, 체육) 기준 상세화. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2005-3, 223 p.
  10. 한국교육과정평가원, 2006, 수업평가 기준 개발 연구(III). 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2006-3, 319 p.
  11. Alro, H. and Skovsmose, O., 2004, Dialogue and learning in mathematics education: Intention, Reflection, Critique. Kluwer, Dordrecht, 287 p.
  12. Darling-Hammond, L., Wei, R.C., Andree, A., Richardson, N., and Orphanos, S., 2009, Professional learning in the learning profession: A status report on teacher development in the United States and abroad. Published by the National Staff Development Council and The School Redesign Network at Stanford University, USA, 36 p.
  13. Driver, R., Asoko, H., Leach, J., Mortimer, E., and Scott, P., 1994, Constructing scientific knowledge in the classroom. Educational Researcher, 23, 5-12. https://doi.org/10.3102/0013189X023002005
  14. Feiman-Nemser, S., 1998, Teachers as teacher educators. European Journal of Teacher Education, 21, 63-74. https://doi.org/10.1080/0261976980210107
  15. Gess-Newsome, J. and Lederman, N.G., 1999, Examining pedagogical content knowledge. Kluwer, Dordrecht, Netherland, 320 p.
  16. Lemke, J.L., 1990, Talking Science: Language, Learning and Values. Ablex Publishing Corporation, Norwood, NJ, USA, 276 p.
  17. Lord, P., Atkinson, M., and Mitchell, H., 2008, Mentoring and coaching for professionals: A study of the research evidence. National Foundation for Educational Research, USA, 105 p.
  18. Lunetta, V.N., Hofstein, A., and Clough, M., 2007, Learning and teaching in the school science laboratory: An analysis of research, theory, and practice. In Lederman, N. and Abel, S. (eds.), Handbook of research on science education. Lawrence Erlbaum, Mahwah, NJ, USA, 393-441.
  19. Mortimer, E. and Scott, P., 2003, Meaning making in secondary science classrooms. Open university press, Berkshire, England, 160 p.
  20. Osborne, H.D., 1998, Teacher as knower and learner, reflections on situated knowledge in science teaching. Journal of Research in Science Teaching, 35, 427-439. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199804)35:4<427::AID-TEA12>3.0.CO;2-6
  21. Porter, A.C., Youngs, P., and Odden, A., 2001, Advances in teacher assessments and their uses. In Richardson, V. (ed.), Handbook of research on teaching. AERA, Washington, DC, USA, 259-297.
  22. Russell, T. and Martin, A.K., 2007, Learning to teach science. In Abell, S.K. and Lederman, N.G. (eds.), Handbook of Research on Science Education. Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, NJ, USA, 1151-1178.
  23. Tobin, K., 1990, The Practice of Constructivism in Science Education. Erlbam, Routledge, USA, 360 p.
  24. Van Esa, E.A., and Sherinb, M.G., 2008, Mathematics teachers' "learning to notice" in the context of a video club. Teaching and Teacher Education, 24, 244-276. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.11.005
  25. Wang, J. and Odell, S.J., 2000, Mentored learning to teach according to Standards-based reform: A critical review. Review of Educational Research, 72, 481-546.

Cited by

  1. Research on Ways to Improve Science Teacher Education to Develop Students' Key Competencies vol.33, pp.2, 2012, https://doi.org/10.5467/JKESS.2012.33.2.162
  2. Development and Implementation of the Practicum-affiliated Coursework for Enhancement of Pre-service Chemistry Teachers' PCK vol.58, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5012/jkcs.2014.58.3.313