Association between stress, oral health behavior and oral health status among 6th grade primary school students in Gangneung city

강릉시 초등학교 6학년 아동의 스트레스와 구강보건행태 및 구강 건강수준과의 연관성

  • Shin, Bo-Mi (Division of Chronic Disease Surveillance, Korea Centers for Disease Control and Prevention, Department of Preventive and Public ealth Dentistry, College of Dentistry, Research Institute of Oral Science, Gangneung-Wonju National University)
  • 신보미 (질병관리본부 만성병조사과, 강릉원주대학교 치과대학 예방치학교실 및 강릉원주대학교 구강과학연구소)
  • Received : 2010.05.25
  • Accepted : 2010.08.09
  • Published : 2010.09.30

Abstract

Objectives. The objective of this study was to assess the association between stress, oral health knowledge, oral health behavior and oral health status among 6th grade primary school students in Gangneung city. Methods. A cross-sectional study design was used. The sample consisted of 643 students(341 male; 302 female). The data were collected from a self-reported questionnaire survey and from an oral examination approved by the Gangneung Office of Education. The questionnaire included information about stress, oral health knowledge, oral health behavior, oral symptoms and perceived oral health status. The presence of caries was investigated by a well-trained dentist. Data were analyzed by Mann-Whitney U analysis. Results. The level of stress among 6th grade primary school students was relatively low (1.85 out of 4). The level of stress was higher in students who had a lower frequency of brushing their teeth (p<0.05), a high frequency of ingesting sweets and carbonated beverages (p<0.01), experiences smoking (p<0.01) and bad perceived oral health status (p<0.001). Conclusions. The level of stress in school children affect their oral health behavior and status. However, it is difficult to generalize from the results because of limitations of the study. Therefore, more extensive research is required to more completely explain the influence of stress on oral health behavior and status in school children.

Keywords

References

  1. 정상근. 스트레스의 사회심리적 이해. 정신신체의학 2001;9(1):66-77.
  2. Dunn AJ. The Central Nervous System, Hormones, and Immune Responses. In: Frideman H, Klein TW, Friedman AL, editors. Psychoneuroimmunology, Stress, and Infection. 1st ed. Florida: CRC Press, Inc;1996:25-40, 127-132, 195.
  3. Taylor SE. Health Psychology. 4th ed. New York:Mc-Graw-Hill;2003:195-196.
  4. Harma M, Kompier MA, Vahtera J. Work-related stress and health-risks, mechanisms and countermeasures. Scand J Work Environ Health 2006;32(6):413-419. https://doi.org/10.5271/sjweh.1047
  5. Walker LO. Stress process among mothers of infants: preliminary model testing. Nurs Res 1989;38(1):10-16.
  6. 박은영, 박형철, 박경수, 손석준. 스트레스와 건강행위 실천과의 연관성. 대한가정의학회지 2000;21(11):1436-1450.
  7. 김봉진. 중학생이 지각하는 스트레스 수준과 건강행위 실천정도[석사학위논문]. 김해:인제대학교 보건대학원;2002:21-24.
  8. Inglehart M, Tedesco LA. Behavioral research related to oral hygiene practices: A new century model of oral health promotion. Periodontol 2000 1995;8:15-23. https://doi.org/10.1111/j.1600-0757.1995.tb00042.x
  9. Deinzer R, Hilpert D, Bach K, Schawacht M, Herforth A. Effects of academic stress on oral hygiene-a potential link between stress and plaque-associated disease? J Clin Periodontol 2001;28(5):459-464. https://doi.org/10.1034/j.1600-051x.2001.028005459.x
  10. 김태임, 김희순, 신영희, 심미경, 오원옥. 성장발달과 건강. 서울:고문사;2007:11-12, 198-225.
  11. 지금수, 이영환, 박성옥, 한종혜. 한국과 미국 아동의 일상적 스트레스 비교연구. 대한가정학회지 1997;35(6):261-273.
  12. 우희정. 학령기 아동의 스트레스에 대한 이론적 고찰. 한국가정과교육학회지 1996;8(2):43-51.
  13. 김미예. 학령기 아동의 스트레스와 대처행동 및 건강문제. 아동간호학회지 2005;11(1):83-89.
  14. 김수경. 초등학생의 구강건강증진행위 모형 개발[박사학위논문]. 서울:한양대학교 대학원;2008:28-31, 37, 50-56.
  15. 배진순. 농촌지역 초등학생들의 구강건강증진행위에 관련된 요인 및 예측모형[박사학위논문]. 대전:충남대학교 대학원;2005:5-10, 14-22.
  16. Watt R, Harnett R, Daly B, Fuller SS, Kay E, Morgan A, et al. Oral health promotion evaluation toolkit. London:Stephen Hancoks;2006:123-201.
  17. 정세환, 박영주, 배수명. 지역네트워크 활성화를 통한 지역아동센터 구강건강증진 프로그램 개발. 서울:보건복지부;2007:61-69.
  18. 민하영, 유안진. 학령기 아동의 일상적 생활 스트레스 척도 개발. 아동학회지 1998;19(2):77-96.
  19. 박미숙. 학령후기 아동의 스트레스와 건강지각 및 건강증진 행위에 관한 연구[석사학위논문]. 서울:이화여자대학교 대학원;2004:14-15, 23-43.
  20. 보건복지부. 2006년 국민구강건강실태조사 I. 조사과정 보고서. 서울:보건복지부;2007:53-62.
  21. 정성인. 아동의 사회적 지지에 따른 일상적 스트레스 및 적응행동에 관한 연구[석사학위논문]. 서울:이화여자대학교 대학원;1998:30-32.
  22. 김순혜, 김양희, 박승호, 박정옥, 송숙희, 송의열 외 8인. 인간이해를 위한 심리학. 서울:상조사;2000:366-385.
  23. Yerkes RM, Dodson JD. The relation of strength of stimulus to rapidity of habit-formation. Journal of Comparative Neurology and Psychology 1908;18(5):459-482. https://doi.org/10.1002/cne.920180503
  24. 정은영. 여중생의 스트레스가 간식섭취에 미치는 영향[석사학위논문]. 청주:충북대학교 교육대학원;2006:46-60.
  25. Morley JE, Levine AS, Rowland NE. Stress induced eating. Life Sci 1983;32(19):2169-2182. https://doi.org/10.1016/0024-3205(83)90415-0
  26. 박우연. 초등학생의 흡연실태와 흡연태도에 영향을 미치는 요인[석사학위논문]. 서울:한국교원대학교 대학원;2007:29-42.
  27. 김종문. 스트레스가 고등학생의 흡연.음주에 미치는 영향[석사학위논문]. 서울:한국교원대학교 교육대학원;2003:43-46.
  28. 이지원. 청소년의 흡연과 환경적 요인, 스트레스 및 자기효능감과의 관계에 대한 연구[석사학위논문]. 서울:한양대학교 대학원;1998:49.