Analysis of Career Behaviors on the Women's Second Labor Market Transition

경력단절 여성의 노동시장 재진입 욕구형태에 따른 진로행동 분석

  • Received : 2010.03.02
  • Accepted : 2010.04.15
  • Published : 2010.06.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze career behaviors(job exploration, job hunting) of the need mode in the women's second labor market transition. To obtain this objective 501 women, who quitted their job in 780 women randomly sampling completed questionnaire. To analyze data, $x^2$, ANOVA were executed. Research results were explained, there were no difference career behaviors, experience of career counseling, experience of career education, aspiration of career behaviors by the need mode in the women's second labor market transition. But, there were difference motivation of labor market entry, career barriers, preference of occupations, level of job competence of career behaviors by the need mode in the women's second labor market transition. The implications of the results on women's second labor market transition of developing career education and counseling programs were discussed and finally suggestions for further study were made.

Keywords

References

  1. 곽선화(2005). 지역노동시장과 여성인적자원의 활용 방안에 관한 연구, 부산: 부산발전연구원 여성경제정책센터.
  2. 곽선화(2007). 여성의 경력장애와 이직의도에 대한 연구, 인적자원관리연구, 14, 1-23.
  3. 김영옥(2006). 여성노동시장의 양극화 추이와 과제, 서울: 한국여성개발원.
  4. 노동부(2006). 2006년도 여성과 취업, 서울: 노동부.
  5. 민무숙(2002). 공학분야 여성고급인적자원 개발 지원 방안, 서울: 한국여성개발원.
  6. 박성미(2006). 대학생을 위한 직업준비교육, 서울: 서현사.
  7. 박성미(2008). 기업에서 요구하는 직무수행능력에 대한 델파이 분석, 수산해양교육연구, 20(1), 12-22
  8. 박성미.황주혜(2008). 울산지역 경력단절 여성 일자리창출을 위한 요구조사 보고서, 울산: 울산광역시여성회관.
  9. 박수미(2003). 한국여성들의 두 번째 노동시장 이행에 대한 종단적 연구, 한국여성학, 19(1), 43-80.
  10. 박종운(2009). 수산,해운계열 교사를 위한 인적자원개발 방안 모색(I). 수산해양교육연구, 21(1), 140-150.
  11. 손은령(2002). 대학생의 개인적 변인과 지각된 진로장벽이 진로결정 수준에 미치는 영향. 한국진로교육학회지, 15(2), 1-14.
  12. 신혜자, 정숙현, 박성미(2007). 이공계출신 여성의 취업과 현장 적응에 관한 연구보고서, 부산: 부울경여성과학기술인지원센터.
  13. 안재희(2005). 대학교육을 통한 제도적 사회자본의 형성 및 활용과 대졸 여성의 취업. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  14. 양인숙(2006). 국가전략산업 사업체의 여성 근로자 특성 및 고용촉진 방안 연구, 서울: 한국여성개발원.
  15. 이상희(2005). 대학생의 진로장애와 진로태도성숙의 관계: 진로자기 효능감과 사회적 지지의 효과, 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  16. 이정표(1996). 여성 진로교육의 모형 정립과 실천 방향, 진로교육연구, 6, 141-164.
  17. 이정택(2005). 과학기술인력분야의 여성 및 인종 문화집단의 참여인구, 서울: 한국직업능력개발원.
  18. 임선희.전혜영(2004). 여자대학생의 직업세계 이행과 진로장벽, 교육사회학연구, 14(1), 101-120.
  19. 조윤영(2006). 기혼 여성의 출산과 노동공급, 서울: 한국개발연구원.
  20. 진미석(2004). 여성과학기술인의 양성, 활용 등에 관한 실태조사 분석 및 개선을 위한 정책연구, 서울: 한국직업능력개발원.
  21. 최강식.정진화(1997), 여성의 노동시장경력 단절 현상과 대책, 산업관계연구, 7(1), 34-49.
  22. Brown, C., Garavalia, L., Fritts, M. & Olson, E. A. (2006). Computer science majors: Sex role orientation, academic achievement, and social cognitive factors, Career Development Quarterly, 54(4), 331-345. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2006.tb00198.x
  23. Colaner, C. W. & Warner, S. C.(2005). The effect of egalitarian and complementarity gender role attitudes on career aspirations in evangelical female undergraduate college students, Journal of Psychology & Theology, 33(3), 224-228.
  24. Ferry, T. R, Fouad, N. A., & Smith, P. L.(2000). The role of family context in a social cognitive model for career-related choice behavior: A math and science perspective, Journal of vocational behavior, 57, 348-364. https://doi.org/10.1006/jvbe.1999.1743
  25. Halpern, D. F.(2000). Sex difference in cognitive abilities. NJ: Erlbaum.
  26. Harmon, L. W.(1977). Career counseling for women, In E. Rawlings & D. Carter(Eds.), Psychotherapy for women. Springfield, IL: Thomas.
  27. Kaufman, G.(2005). Gender role attitudes and college student's work and family expectations, Gender Issues, 22(2), 58-71. https://doi.org/10.1007/s12147-005-0015-1
  28. Lent, R. W.(2005). A social cognitive view of career development and counseling. In S. D . Brown & R. W. Lent(Eds.), Career Development and Counseling: Puting Theory and Research to work(101-127), NJ: Wiley.
  29. Lent, R. W., & Brown, S. D.(2001). The role of contextual supports and barriers in the choice of math/science educational option: A test of social cognitive hypotheses, Journal of Counseling Psychology, 48(4), 474-483.
  30. Lindholm, J. A. (2004). Pathways to the professoriate: The role of self, others, and environment in shaping academic career aspirations, Journal of Higher Education, 75(6), 603-635. https://doi.org/10.1353/jhe.2004.0035
  31. Mendez, L. M. R. & Crawford, K. M.(2002). Gender-role stereotyping and career aspirations: A comparison of gifted early adolescent boys and girls, Journal of Secondary Gifted Education, 13(3), 96-108.
  32. Miller, L. & Hayward, R.(2006). New jobs, old occupational stereotype: gender and jobs in the new economy, Journal of Education & Work, 19(1), 67-93. https://doi.org/10.1080/13639080500523000
  33. Swanson, J. L., & Woitke, M. B.(1997). Theory into practice in career assessment for women: Assessment and interventions regarding perceived career barriers, Journal of Career Assessment, 5(4), 443-462. https://doi.org/10.1177/106907279700500405