A Conceptual Framework and Case Study on the Servitization

서비스화(servitization) 개념적 모형(conceptual framework)과 서비스화 사례연구

  • Yoo, Yeon-Sung (Korea University, College of Business Administration) ;
  • Rhim, Ho-Sun (Korea University, College of Business Administration)
  • Received : 2011.08.27
  • Accepted : 2011.09.20
  • Published : 2011.09.30

Abstract

In this research, we study on the servitization of manufacturing firms. We review literature on the servitization based on business ecosystem and internalization with extended servitization framework. We develop and suggest a conceptual framework to understand the servitization. This conceptual framework includes four parts: service competitive strategy(Porter Michael, 1980), product-service-knowledge system(PSKS), value chain, and servitization configuration. To confirm the applicability of this model, six cases are employed.

서비스화(Servitization)가 진행됨에 따라 제품에서 서비스가 차지하는 비중과 중요성이 높아지고 있으며, 이러한 현상은 급속하게 변화하는 경영환경 속에서 지속되고 있다. 본 연구는 서비스화에 대한 문헌연구를 통하여 서비스화에 대한 이론적 배경과 연구동향을 살펴보고, 제품 서비스화(prodcut servitization)의 관점에서 기업의 서비스화를 이해하기 위하여 확장된 서비스화 개념적 모형(framework)을 제시하였다. 이 개념적 구성은 서비스 경쟁전략(Competitive Strategy), 제품-지식-서비스 통합시스템(PSKS: Product-Service-Knowledge System), 가치사슬(Value Chain), 서비스화 구성(Configuration)으로 연결되어 있고, 이 개념적 모형을 통하여 서비스화 이론을 뒷받침하는 기업 사례연구(Case Study)를 비즈니스 생태계간 협력 관점과 기업의 내재화 관점으로 구분하여 분석을 시도하였다.

Keywords