DOI QR코드

DOI QR Code

Health Functional Foods Advertisement Character through the Results of the Advertisement Evaluation

광고 심의 결과로 본 건강기능식품 광고 특성

  • 황성완 (백석예술대학 경영행정학부 보건행정과)
  • Received : 2011.04.11
  • Accepted : 2011.06.08
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the characteristics of advertising of health functional food. We utilize 1,716 cases which underwent a screening before advertising from January to December in 2008. The results show the following findings. There were statistically differences between printing and broadcasting. Vitamin 613 cases have received the most review in the functional food types. There were statistically differences between manufacturers and distribution companies. March was the most screening in months. The results show the following findings. There were statistically differences between domestics and import products. In this study, Manufacturers are better than distribution companies for undergoing a screening of the health functional food advertisement.

Keywords

References

  1. 김선희, 황성완(2009), 노인환자의 외래 재방문 횟수와 재방문 유형에 미치는 요인 분석, 보건정보관리학회지, Vol.20; 15-22.
  2. 이윤석, 문승권(2010), 노인장기요양보험 도입 후 요양병원 이용에 영향을 미치는 요인, 한국병원경영학회지, Vol.15(1); 49-69.
  3. http://www.law.go.kr/main.html.
  4. Cha M.H., Park J.R. and Choi J.H.(2005), Assessment of the Dieticians' Attitudes about Functional Foods and Their Needs for Tranining, J. Food Science and Nutrtion, Vol.10;272-278. https://doi.org/10.3746/jfn.2005.10.3.272
  5. 조재영(2009), 건강기능식품 표시.광고 규제에 관한 연구:허위.과대의 표시.광고 금지 조항을 중심으로, 광고연구, Vol.8(2);143-176.
  6. 김지연(2008), 건강기능식품 평가의 과거, 현재 그리고 미래, 한국식품위생안전성학회, Vol.3(4);6-11.
  7. 박경식(2008), 건강기능식품 2008 개발현황 및 안전관리 대책 ; 건강기능식품의 안전성 평가와 부작용 시그널 분석, 한국식품위생안전성학회, Vol.3(4);12-17.
  8. 서진영(2008), 만성질환자들의 건강기능식품 소비실태 및 구매요인, 중앙대학교 의약식품대학원 석사학위논문, pp.1-50.
  9. 이호동(2009), 건강기능식품 국가관리체계 개선 방안 : 표시 광고.심의제도 개선을 중심으로, 중앙대학교 의약식품대학원 석사학위논문 2-60.
  10. 김기남, 이영주, 이지연, 조진숙(2006), 여성잡지에 나타난 건강기능성 식품의 광고내용 분석, 생활과학연구논총, Vol.1(1);145-158.
  11. http://www.hfood.or.kr/ad/list.html?code=result
  12. 김정희, 유두련, 이귀옥(2006), 기능성 유제품의 구매에 대한 소비자 인식, 소비자문화연구, Vol.9(3);41-65.

Cited by

  1. 보완대체요법에 대한 대학생들 간의 인식 및 태도 비교 -간호대학생과 비 간호계열대학생을 대상으로- vol.6, pp.4, 2011, https://doi.org/10.12811/kshsm.2012.6.4.267