The Qualitative Study on Outdoor Sportswear Purchase Behavior -Focusing on Functional Fabric Awareness Level and Benefits Sought-

아웃도어 스포츠웨어 구매행동에 관한 질적 연구 -기능성 인지수준과 추구 혜택을 중심으로-

  • Rhee, Young-Ju (Dept. of Clothing, Sungshin Women's University) ;
  • Lee, Eun-Ok (Dept. of Clothing, Sungshin Women's University)
  • 이영주 (성신여자대학교 의류학과) ;
  • 이은옥 (성신여자대학교 의류학과)
  • Received : 2011.08.08
  • Accepted : 2011.10.04
  • Published : 2011.10.31

Abstract

The purpose of this study was to examine the outdoor sportswear purchase behavior, outdoorwear sportswear brand preference, functional fabric awareness, and benefits sought. The research was performed through in-depth interview during February to March 2011. Data were collected from 10 consumers who had purchased outdoor sportswear and experienced camping in 6 months. First, the results from study showed that functionality/comfortability, design, color, and brand name were important factors in selecting outdoor sportswear. Offline stores were the main place to purchase, however, internet shopping mall and portal online community were another shopping channel as well. Second, respondents preferred imported outdoor sportswear brand to national brand. According to the study, the respondents trusted the imported outdoor sportswear quality based on the brand name, value, and brand history more than national brand. Third, consumers who had low functional fabric awareness were more likely to evaluate apparel products based on the brand name. Knowledge levels for textile functions were high in elastic, UV protection, air permeable, and antibacterial properties. The essential features for camping were water absorbing and quick dry, water resistance, wind proof, UV protection, and fire retardant properties. Finally the results showed that there were two sportswear benefit soughts: functionality and status ostentation.

Keywords

References

  1. 고애란, 홍희숙 (1995). "의류제품에 대한 혜택세분화 연구: 제주지역 성인 여성 의류 소비자를대상으로." 한국의류학회지 19권 5호.
  2. 권오경, 김희은, 나영주 (2000). 패션과 감성과학 .서울: 교문사.
  3. 김연이, 나영주 (2008). "실버 소비자의 연령대에따른 등산복 구매 및 만족도." 감성과학 11권2호.
  4. 김영호, 류동일, 민병길, 박원호, 신윤숙, 오경화, 이미식 (2004). 기능성 섬유가공 . 서울: 교문사.
  5. 김지현, 홍금희 (2000). "남성집단의 의복 추구 혜 택에 따른 쇼핑성향과 정보원에 관한 연구." 한국의류학회지 24권 1호.
  6. 김진국, 지용관, 강현민 (2008). "스포츠 관여도에 따른 등산복 소비자의 구매행동 분석 연구." 한국사회체육학회지 34권 1호.
  7. 김한나, 이은영 (2007). "의류제품 구매 시 점포선택행동유형에 관한 질적 연구." 한국의류학회지 31권 4호.
  8. 매경 (2011년 5월 15일 [2011년 7월 20일 검색])."2011 캠핑 트렌드, '주거형'오토캠핑 대세" available from World Wide Web@http://news. mk.co.kr
  9. 문화일보 , "세계 3위 아웃도어 시장 올해도 고공비행," (2011년 3월 10일 [2011년 3월 12일 검색]);available from World Wide Web@http://munhwa. com
  10. 산업자원부 (2006). Well-being 트렌드에 적합한 기능성 소재 기획 기술 개발에 관한 연구 . 구미:금오공과대학교 산학협력단.
  11. 삼성경제연구소 (2004년 1월 5일 [2011년 3월 12일검색]) "2003 F/W 스포츠웨어 상품동향 분석"available from World Wide Web@http://samsung design.net
  12. 성희원, 전양진, 박혜선 (2005) "자외선 차단 의복에 대한 소비자 조사-아웃도어 스포츠웨어를중심으로-." 한국의류학회지 29권 8호.
  13. 송석정, 최영백, 김상현 (2005). "웰빙문화와 섬유 관련 상품의 동향." 고분자과학과 기술 16권 5호.
  14. 신수연 (2001). "20-30대 성인남성의 의복 추구 혜택에 따른 쇼핑성향, 점포속성중요도, 자기이미지에 관한 연구." 복식문화연구 19권 6호.
  15. 이선영, 김정화, 이정순 (2010). "아웃도어 스포츠웨어용 기능성 소재의 요구도 및 감성구조." 한국섬유공학회지 47권 3호.
  16. 이아람, 정정림, 김희은 (2009). "기능성 등산복의 착용실태 조사." 한국의류학회지 33권 12호.
  17. 이은혜 (2008). "20-30대 여성 등산객의 등산복 착용실태 조사연구." 한국의류학회지 34권 9호.
  18. 이주영, 이선재 (1996). "신세대 여성의 진바지 착용태도와 정보원 활용에 관한 연구." 한국의류학회지 20권 2호.
  19. 이현경, 이명희 (2004). "소비자 가치와 스포츠웨어 추구 혜택 및 속성평가에 관한 연구." 복식문화연구 12권 6호.
  20. 정인희 (2009). "웰빙라이프스타일과 기능성 섬유에대한 지식이 고기능성 스포츠 레저웨어의 중요도 지각에 미치는 영향." 한국의류학회지 33권9호.
  21. 정호규 (2004). "헬스케어 섬유 소재의 개발 동향."섬유기술과 산업 8권 2호.
  22. 조선명, 고애란 (2008). "스포츠 소비욕구에 따른 라이프스타일 특성과 스포츠의류 추구 혜택 특성."한국의류학회지 32권 3호.
  23. 진현정, 이은영 (2007). "아웃도어 스포츠웨어 소비자의 레저관여와 제품 지식에 따른 의류브랜드와 소재브랜드 평가." 한국의류학회지 31권9/10호.
  24. 채서일 (1995). 마케팅 . 서울: 학현사.
  25. 최정화, 김명주, 이형국 (2003). "스포츠웨어의 기능성 평가-생리적 반응을 중심으로-." 섬유기술과 산업 7권 4호.
  26. 파이낸셜뉴스 (2011년 3월 18일 [2011년 7월 20일검색]) "제2의 교복 노스페이스 세계 2위된 사연" available from World Wide Web@http://fnnews.com
  27. 한국경제매거진 (2011년 7월 13일 [2011년 7월 20일 검색]) "산에서 내려온 아웃도어 도시인의'유니폼'이 되다" available from World Wide Web @http://magazine. hankyung.com
  28. 한국경제신문 (2010년 12월 17일 [2011년 3월 12일검색]). "한국패션협회, 올해 10대 패션뉴스 발표" available from World Wide Web@http://hankyung.com
  29. 한국섬유공학학회 (2003). 신섬유사전 . 서울: 한국섬유공학회.
  30. 허혜영, 나영주 (2008). "중장년층 등산복의 소재 및기능성 만족도." 한국섬유공학회지 45권 5호.
  31. 홍병숙, 김찬호, 이은진 (2010). "등산객의 자기효능감과 몰입이 등산복의 기능성 만족도 및 재구매의도에 미치는 영향." 한국의류산업학회지 12권 5호.
  32. 홍희숙 (1996). "상황과 소비자 특성에 의한 의류제품 혜택 세분화 연구." 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  33. 황진숙 (2005). "스포츠웨어 추구 혜택이 스포츠웨어 선호이미지 및 점포유형별 애고에 미치는영향." 대한가정학회지 43권 4호.
  34. Aaker, D. A. (1991). Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand Name. NY: The Free Press.
  35. Aiken, D. A. (1991). "The Relationship of Dress to Selected Measures of Personality in Undergraduate Woman." Journal of Social Psychology Vol. 59, No. 1.
  36. Cassill, N. L. and M. F. Drake (1987). "Apparel Selection Criteria Related to Female Consumer's Lifestyle." Clothing and Textile Research Journal Vol. 6, No. 1.
  37. Jenkins, M. C. and L. C. Dicken (1976). "Consumer Types Based on Evaluative Criteria Underlying Clothing Decision." Home Economics Research Journal Vol. 4, No. 3.
  38. Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. 2nd ed. CA: Safe.
  39. Peter, J. P. and J. C. Olson (1987). Consumer Behavior: Marketing Strategy Perspectives. Homewood, ILL: Irwin Inc.
  40. Shim, S. and M. C. Bickle (1994). "Benefit Segments of Female Apparel Market: Psychographics, Hopping Orientations, and Demographics." Clothing and Textiles Research Journal Vol. 12, No. 2.