A Comparative Study on Satisfaction Level with the Department of Dental Hygiene by Educational System

학제별 치위생(학)과 만족도 비교 연구

  • Received : 2010.09.28
  • Accepted : 2011.04.13
  • Published : 2011.04.30

Abstract

This study was conducted to utilize as the fundamental data for the improvement in curriculum, practicum programs and educational facilities of four-year universities with dental hygiene department which have increased rapidly by through analyzing the satisfaction level of dental hygiene students in four-year and three-year colleges with their departments. The findings of the study were as follows: 1. The satisfaction level with their department of dental hygiene students who were surveyed was 3.18 out of possible five points, which was on the average. 2. As for satisfaction level with the departments by educational system, the students who were in four-year colleges in the metropolitan area expressed lower satisfaction than the students who were in local and three-year colleges. The three-year college students were more gratified with the curriculums than the four-year college students(t=2.03, p<0.05), and the latter was more satisfied with the educational facilities(t=-4.12, p<0.001) and interpersonal relationships(t=-3.07, p<0.01) than the former. 3. In the case of the three-year college students, those whose colleges were located in the metropolitan area were more contented with the educational facilities(t=5.28, p<0.001), and there were no significant differences in satisfaction level with other factors. 4. In the case of the four-year college students, the local college students were more contented with the curriculums(t=-5.39, p<0.001), educational facilities(t=-5.18, p<0.001) and the departments(t=-3.98, p<0.001) than their counterparts in the colleges located in the metropolitan area. In terms of satisfaction level with the department of dental hygiene, the four-year college students located in the metropolitan area expressed noticeably lower satisfaction with the curriculums than the local and three-year college students. As a result, the development of each curriculum which is suitable for the four-year course is required, and so is the improvement in the educational facilities as well.

본 연구는 4년제와 3년제 치위생(학)과 학생을 대상으로 한 학과 만족도의 분석을 통해 급격히 증설된 4년제에 대한 교육과정, 실습, 시설 등의 개선을 위한 기초자료로 활용하기 위해 수행되었다. 그 결과는 다음과 같다. 1. 치위생(학)과 만족도 수준은 5점 만점 중 3.18로 보통인 것으로 나타났다. 2. 학제별 치위생(학)과 만족도는 4년제 수도권이 지방이나 3년제에 비해 낮았다. 3년제 학생이 4년제 학생보다 교육과정 만족도에서 높았으며(t=2.03, p<0.05), 4년제 학생은 3년제 대학 학생보다 교육시설 만족도 (t=-4.12, p<0.001)와 대인관계 만족도가 높았다(t=-3.07, p<0.01). 3. 3년제의 경우 교육시설 만족도에서 수도권 대학이 높았으나(t=5.28, p<0.001), 나머지는 유의미한 차이가 없었다. 4. 4년제는 교육과정(t=-5.39, p<0.001)과 교육시설(t=-5.18, p<0.001) 및 치위생(학)과 만족도(t=-3.98, p<0.001)에서 지방 대학이 수도권 대학보다 높았다. 치위생(학)과 만족도에서 수도권 4년제의 경우 특히 교육과정에서 지방이나 3년제에 비하여 현저히 낮은 만족도를 보인 바 4년제에 맞는 교육과정의 개발이 필요한 것으로 분석되었다. 또한 교육시설적인 측면에서의 보완도 필요한 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 임근옥: 일부 치위생과 학생들의 학과선택 만족도 및 진로방향에 대한 조사연구석사학위논문. 원광대학교 보건환경대학원, 익산, 2003.
  2. 강재태: 진로지도 워크북. 초판. 교육과학사, 파주, pp.39-40, 2000.
  3. 이혜경: 치위생과 학생들의 전공 만족도에 대한 상관관계 연구. 치과연구 62(6): 141, 2007.
  4. 배지영: 치위생과 학생들의 전공에 대한 의식 조사 연구. 치과연구 58(5): 69, 2000.
  5. 홍금영: 공과대학생들 직업관과 진로의식에 관한 연구석사학위논문. 전남대학교 교육대학원, 광주, 1989.
  6. 강현숙: 치위생전공 학생의 전공분야에 대한 만족도 조사 연구. 치과연구 52(6): 43, 2002.
  7. 김영경: 치과위생사들의 직무 만족과 삶의 질에 관한 연구. 한국치위생교육학회지 3(2): 127-141, 2003.
  8. 김숙향: 치과위생총론. 3판. 의치학사, 서울, pp.5-7, 1992.
  9. 신선행: 일부 치위생학생들의 전공학과에 대한 태도 및 진로방향. 진주대학 논문집 7(1): 99-111, 1994.
  10. 김화주: 치위생과 학생들의 학과 만족도 및 해외취업에 관한 의식석사학위논문.원광대학교 보건환경대학원, 익산, 2006.
  11. 권영미, 윤은자: 간호학생의 간호전문직업관과 전공만족, 사회성, 자아존중감간의 관계. 간호행정학회지 13(3): 285-292, 2007.
  12. 이지원, 문희정, 최미숙: 일부 치위생과 학생들의 학과 만족도 및 적응도에 관한 조사 연구. 한국산학기술학회논문지 10(11): 3451-3457, 2009.
  13. 원영순, 정미희: 치위생과 학생들의 입학 동기에 따른 전공 만족도 조사. 치위생과학회지 4(2): 85-90, 2004.
  14. 정재연, 최정이: 치위생과 학생들의 전공교육 및 직업관에 대한 의식 조사 연구. 한국학교보건학회지 13(1): 131-145, 2000.
  15. 최부근: 일부 치위생과 학생의 학과선택 만족도 및 취업의식변화. 의치학사 25(12): 1459-1464, 2005.
  16. 송윤신 등: K대학 치위생과 재학생의 학과만족도 조사연구. 경복대학 경복논총 7: 297-316, 2003.