Job Analysis of Korean Occupational Therapists Based on the DACUM Method

DACUM 기법을 통한 작업치료사의 직무분석

  • Yong, Joon-Hwan (Dept. of Occupational Therapy, Dongnam Health College) ;
  • Choi, Hyae-Sook (Dept. of Occupational Therapy, Dongnam Health College) ;
  • Jeong, Won-Mee (Dept. of Occupational Therapy, Dongnam Health College) ;
  • Lee, Ji-Yeon (Dept. of Occupational Therapy, Dongnam Health College) ;
  • Park, Hae-Yean (Dept. of Rehabilitation, Graduate School of Yonsei University) ;
  • Cho, Beom-Young (Dept. of Epidemiology, Graduate School of Public Health, Seoul National University) ;
  • Lee, Mi-Young (Dept. of Occupational Therapy, Ajou University Hospital) ;
  • Lee, Ji-Young (Dept. of Occupational Therapy, Seoul Rehabilitation Hospital) ;
  • Hong, Seung-Pyo (Dept. of Occupational Therapy, Dongnam Health College)
  • 용준환 (동남보건대학 작업치료과) ;
  • 최혜숙 (동남보건대학 작업치료과) ;
  • 정원미 (동남보건대학 작업치료과) ;
  • 이지연 (동남보건대학 작업치료과) ;
  • 박혜연 (연세대학교 대학원 재활학과) ;
  • 조범영 (서울대학교 보건대학원) ;
  • 이미영 (아주대학교병원 작업치료실) ;
  • 이지영 (서울재활병원 작업치료실) ;
  • 홍승표 (동남보건대학 작업치료과)
  • Published : 2011.06.30

Abstract

Objective : The purposes of this study were to analyze the duties of occupational therapists through the DACUM method, and to present the importance and frequency of the main duties and tasks currently conducted in Korea. Methods : The DACUM method was used to achieve an analysis of the duties of Korean occupational therapists in the present day. In order to achieve this analysis, a DACUM committee was created, a job analysis was executed through a DACUM workshop, and a survey was conducted on 252 Korean occupational therapists working in metropolitan areas in order to analyze the order of priority for all tasks. Results : This study defined the task of occupational therapists and presented 4 duties (assessment, treatment, education, administration and management) and 21 tasks. Important items in each duty among all tasks were decided by conducting a survey in the job analysis committee, which included presenting an interpretation of the results of a duty assessment, execution of treatment, patient and guardian education, and document administration and management, thus coinciding with the order of priority in all duties excluding education. However, the importance of tasks presented a difference according to job factors, such as rank, career, and work classification. Conclusions : The results of this study will be of help for the development of a university curriculum and an improvement in the continuing education content of special interest sections.

목적 : DACUM 기법을 통해 작업치료사 직무를 분석하고, 현재 국내 작업치료사가 임상현장에서 수행하고 있는 주요 책무와 작업의 중요도와 수행빈도를 제시하고자 한다. 연구방법 : 국내 작업치료사의 직무 분석을 위해 DACUM 기법을 사용하였다. 이를 위해 DACUM 위원회를 구성하였고, DACUM 워크샵을 통해 직무분석을 시행한 후, 수도권에서 근무하고 있는 국내 작업치료사 252명을 대상으로 설문조사를 거쳐 수행작업(task)별 우선순위를 파악하였다. 결과 : 본 연구를 통하여 작업치료사 직무의 정의와 4개의 책무(평가, 치료, 교육, 행정 및 관리), 21개의 수행작업을 제시하였고, 각 수행작업에 대한 중요도 우선순위가 도출되었다. 전체 수행작업 중 직무분석 위원회와 설문조사에서 각 책무에서 중요한 항목을 결정한 결과 평가책무에서는 평가결과해석, 치료 책무에서는 치료실행, 교육에서는 환자교육과 보호자교육, 행정 및 관리에서는 문서관리로 교육을 제외한 모든 책무에서 책무의 우선순위에서 일치하였다. 하지만 수행작업에 대한 중요도는 직위, 경력, 근무 종별등 직무요인에 따라 차이가 있었다. 결론 : 본 연구 결과는 대학의 작업치료 교육과정, 분과학회의 교육과정 변경 또는 운영에 기여할 것으로 사료된다.

Keywords

References

  1. 김해성, 김순경, 강성주. (2008). DACUM 직무분석을 통한 치매전문운동지도사 양성교육과정 개발연구. 한국노년학, 28(2), 357-375.
  2. 대한작업치료사협회. (2009). 작업치료 정의. 2011년 1월 20일 출력. http://www.kaot.org/pms01.asp
  3. 소희영, 김정화, 박지원, 임난영. (2009). DACUM 기법을 이용한 재활간호사의 직무분석. 재활간호학회지, 12(1), 16-29.
  4. 송병국. (1991). 직업교육과정 개발을 위한 DACUM Approach. 교육개발, 13(2), 104-110.
  5. 신수영. (2000). 직무분석의 새로운 패러다임과 활용방안. 직업연구회지, 3, 81-89.
  6. 안정선, 진혜경, 윤철수. (2006). 학교사회복지사의 직무 분석과 직무표준안 개발. 한국아동복지학, 21, 147-179.
  7. 이달엽, 노임대. (2005). 직업평가. 서울: 학지사.
  8. 이병은. (2007). 장기이식업무에 있어서 사회복지사의 직무수행도. 임상사회사업연구, 4(1), 177-193.
  9. 이은령, 곽미경, 김은지, 권인각, 황문숙. (2010). 임상에 서 활동 중인 종양전문간호사의 직무분석 - DACUM 기법 이용. 종양간호학회지, 10(1), 68-79.
  10. 이향숙, 정민예, 정보인, 유은영, 박수현, 강대혁. (2010). 국내 작업치료사의 직무특성조사 및 직무분석. 대한작업치료학회지, 18(2), 1-21.
  11. 임승규, 양정빈. (2007). 노인요양시설 사회복지사의 직무표준화를 위한 직무분류. 지역사회복지운동, 23, 191-208.
  12. 장수용. (2006). 직무분석 활용기법. 서울: 전략기업컨설팅.
  13. 정민예, 차유진. (2009). 국내 작업치료 인력 현황 및 수급 분석. 대한작업치료학회지, 17(4), 113-126.
  14. 조경숙, 손행미, 강현숙, 김주현, 임난영, 윤계숙 등. (2008). 데이컴 직무분석 기법을 이용한 수술실 간호사의 직무분석. 기본간호학회지, 15(4), 566-577.
  15. 한국보건의료인국가시험원. (2000). 작업치료사 직무분석. 서울: 한국보건의료인국가시험원.
  16. 한국직업능력개발원. (2000). 직업교육훈련 프로그램 개발을 위한 직무분석 - 부록 작업치료사 직무분석. 서울: 한국직업능력개발원.
  17. Cannice, M. V., Chen, R., & Daniels, J. D. (2004). A practice analysis study of entry-level occupational therapist registered and certified occupational therapy assistant practice. OTJR: Occupation, Participation and Health, 24(suppl. 1), 1-31.
  18. Dunn, W., & Cada, E. (1998). The national occupational therapy practice analysis: Findings and implications for competence. American Journal Occupational Therapy, 52(9), 721-728. https://doi.org/10.5014/ajot.52.9.721
  19. Bent, M. A., Crist, P. A., Florey, L., & Strickland, L. R. (2005). A practice analysis of occupational therapy and impact on certification examination. OTJR: Occupation, Participation and Health, 25(3), 105-118. https://doi.org/10.1177/153944920502500304
  20. National Board for Certification in Occupational Therapy Inc.($NBCOT^{\circledR}$). (2008). Executive summary for the practice analysis study: Occupational Therapist Registered, $NBCOT^{\circledR}$ 2008 Practice Analysis. Gaithersburg, MD: Author.
  21. Norton, R. E. (1997). DACUM handbook (2nd ed.). Columbus, OH: Center on Education and Training for Employment.
  22. Norton, R. E. & McLennan, K. S. (1997). DACUM : Bridging the gap between work and performance. Columbus, OH: The Ohio State University and Dafasco Inc.