The Influences of High School Seniors' Knowledge and Attitudes of Cardiopulmonary Resuscitation on their Performing Willingness

고등학교 3학년생의 심폐소생술 수행의지에 대한 지식과 태도의 영향

  • Park, Kyung-Yeon (Department of Nursing, College of Medical and Life Science, Silla University)
  • 박경연 (신라대학교 의생명과학대학 간호학과)
  • Published : 2011.10.30

Abstract

The study aims to investigate high school seniors' knowledge, attitudes and performing willingness of cardiopulmonary resuscitation (CPR), and to identify some factors influencing these attitudes and performing willingness of CPR. 236 students' data were analyzed with SPSS/WIN 19.0 used for descriptive statistics, t-test, ANOVA, Pearson correlation coefficient, stepwise multiple regression and logistic regression. The mean score of their knowledges of CPR was 11.15 out of a perfect score of 15, and the mean sore of their attitudes was 21.78 out of a perfect score of 32. The most significant factor affecting students' attitude was 'willingness of CPR performance' (p<.001). Significant variances in sequence were 'presence of required courses related to CPR' (p<.001), 'family history of cardiac disease' (p<.001), 'experience of BLS learning' (p=.002), 'track' (p=.020). Significant influencing factor on the willingness to perform CPR was 'attitudes for CPR' which explained 51.3% of the variance. These result recommend that a program be developed and implemented in order to improve positive attitudes about CPR of the high school seniors.

본 연구는 고교 3학년 학생의 심폐소생술에 대한 지식, 태도 및 수행의지를 파악하고 심폐소생술 수행의지에 대한 심폐소생술 지식과 태도의 영향을 분석하기 위한 것이다. 236명이 연구에 참여하였으며 구조화된 설문지의 자료를 SPSS/WIN 19.0을 활용하여 기술통계, t-test, ANOVA, Pearson 상관계수, 단계적 다중회귀분석 및 로지스틱 회귀분석을 적용하였다. 고등학생들의 심폐소생술에 대한 지식수준은 11.15점/15점이었으며 태도는 21.78점/32점이었다. 심폐소생술 수행의 지는 태도와 양의 상관관계를, 지식과는 의미있는 관련성이 없었다. 심폐소생술 태도는 심폐소생술 수행의지(p<.001)에 가장 큰 영향을 받았고, 심폐소생술 관련 과목의 필수여부(p<.001), 심장질환 가족력(p=.001), 심폐소생술 피교육 경험(p=.002), 계열(p=.020) 순으로 유의한 변수로 나타났다. 로지스틱 회귀분석 결과 심폐소생술 수행의지에는 태도가 영향변수이었으며 51.3%의 설명력을 보였으며 분류 정확도는 85.2%이었다. 본 연구를 통해 성인기 직전인 학생들의 심폐소생술 수행의지 고취를 위해서는 교육과 함께 심폐소생술에 대한 긍정적 태도 향상을 위한 프로그램 개발과 수행이 필요한 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 강경희, 임준 (2008). 심폐소생술 수행의지에 영향을 미치는 요인, 보건교육건강증진학회지, 25(4), 43-54.
  2. 강병우 (2005). 병원 전 심정지환자의 생존에 관한 연구, 서울, 서울대학교 박사학위논문.
  3. 권영란 (2010). 의사결정나무분석과 로지스틱 회귀분석을 이용한 중학생 자살생각 예측요인 비교연구, Journal of the Korean Data Analysis Society, 12(6B), 3103-3115.
  4. 김미종 (2001). 기혼여성의 피임행위에 관한 설명모형, 서울, 연세대학교 박사학위논문.
  5. 김선예, 박안숙, 윤지성, 조혜경, 홍송희, 조병준, 문태영 (2011). 의무병과정 교육생의 기본심폐소생술에 관한 교육 전.후 지식수준 및 태도, Journal of the Korean Data Analysis Society, 13(4), 1937-1950.
  6. 김영희, 서남숙, 강혜영 (2006). 일 농촌지역 성인흡연자의 금연변화단계별 니코틴의존도, 흡연태도, 및 주관적 규범, 대한간호학회지, 36(6), 1023-1032.
  7. 김윤희 (2010). 학교 금연담당교사의 지역사회 역량과 영향요인, Journal of the Korean Data Analysis Society, 12(4B), 2009-2023.
  8. 대한심폐소생협회 (2006). 공용심폐소생술 가이드라인 개발 및 배포.
  9. 박연숙 (2010). 기본심폐소생술교육이 중학생의 심폐소생술 관련 지식, 태도, 기술에 미치는 지속효과, 전남대학교 석사학위논문.
  10. 박찬우, 조준휘, 옥택근, 김윤성, 최기훈, 서정열, 안희철, 안무업, 조병렬, 김용훈, 박정현 (2006). 초등학교 고학년 학생을 대상으로 시행한 심폐소생술 교육의 적절성 및 효과, 대한응급의학회지, 17(1), 1-7.
  11. 이창희, 박상섭 (2010). 일부지역 초등학생들의 심폐소생술 지식 및 태도가 자신감에 미치는 영향, 한국산학기술학회논문지, 11(5), 1921-1928.
  12. 원수진, 함은옥, 류은정 (2011). 심장수술환자의 건강관련 삶의 질 예측요인, Journal of the Korean Data Analysis Society, 13(1B), 107-121.
  13. 전혜진 (2008). 중학생의 심폐소생술에 대한 지식 및 태도조사, 여성건강, 9(2), 85-96.
  14. 정성필, 조준호, 박유석 (2008). 학생들에 대한 심폐소생술 수업방식의 비교, CPR anytime과 Little Anne, 대한응급의학회지, 19(6), 627-631.
  15. 조병준 (2006). 공립 중학교 체육수업의 심폐소생술 교육 분석 연구, 한국사회체육학회지, 28, 93-98.
  16. 통계청 (2005). 사망원인 통계 연보.
  17. 허명행, 안혜영, 곽은아, 김경미, 박지영, 이제일라 (2007). 대학생들의 성행동 및 피임지식과 태도와의 관계, 대한간호학회지, 37(3), 267-275.
  18. 홍경용, 나철현, 최상복, 위광복, 김기열 (2001). 중, 고등학생 응급처치 지식수준에 관한 실태조사, 보건교육건강증진학회지, 18(3), 77-88.
  19. American Heart Association (2010). American Heart Association guidelines for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care, Circulation, 122, S676-S684. https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.110.970913
  20. Bernardo, L. M., Doyle, C., Bryn, S. (2002). Basic emergency lifesaving skills (BELS): A framework for teaching skills to children and adolescents, International Journal of Trauma Nursing, 8(2), 48-50. https://doi.org/10.1067/mtn.2002.123027
  21. Dixon, T. B., Lim, L. L., Powell, H., Fisher, J. D. (2000). Psychosocial experiences of cardiac patients in early recovery: A community-based study, Journal of Advanced Nursing, 32(6), 1368-1375.
  22. Flaherty, L. (2000). Basic emergency lifesaving skills a framework for teaching emergency emergency lifesaving skills to children and adolescents, Journal of emergency nursing, 26(6), 591.
  23. Jones, L., Whitfield, R., Colquhoun, M., Chamberlain, D., Vetter, N., Newcombe, R. (2007). At what age can school children provide effective chest compressions? An observational study from the heart start UK schools training programe, British Medical Journal, 334, 1201-1203. https://doi.org/10.1136/bmj.39167.459028.DE
  24. Kaye, W., Rallis, S. F., Mancini, M. E. (1991). The problem of poor retension of cardiopulmonary resuscitation skills may lie with the instructor, not the learner or the curriculum, Resuscitation, 67-87. https://doi.org/10.1016/0300-9572(91)90080-I
  25. Ludwick, R., Gaczowski, T, (2001). Breast self-exams by teenagers; Outcome of a teaching program, Cancer Nursing, 24(4), 315-319. https://doi.org/10.1097/00002820-200108000-00013
  26. Micro, O., Jimenez-Fabrega, X., Espigol, G., Culla, A., Escalada,-Roig, X., Diaz, N., Salvador, J., Abad, J., Sanchez, M., (2005). Teaching basic life support to 12-16 year olds in Barcelona schools: Views of head teachers, Resuscitation, 70, 107-116.
  27. Reder, S., Quan, L. (2003). Cardiopulmonary resuscitation training in Washington state public high schools, Resuscitation, 56, 283-288. https://doi.org/10.1016/S0300-9572(02)00376-3
  28. Rhodes, R. E., Courneya, K. S., (2005). Threshold assessment of attitude, subjective norm, and perceived behavioral control for predicting exercise intention and behavior, Psychology Sport Exercise, 6, 349-361, https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2004.04.002
  29. Shin, N., Hagerty, B., Williams, R., (2010). Gender comparison in depressive symptoms and use of antidepressant medications following acute coronary syndrome, Applied Nursing Research, 23, 73-79. https://doi.org/10.1016/j.apnr.2008.04.002
  30. Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics, 4th ed. Needham heights, MA, Boston, Allyn & Bacon.
  31. Taniguchi, T., Omi, W., Inaba, H. (2007). Attitudes towards the performance of bystander cardiopulmonary resuscitation in Japan, Resuscitation, 75, 82-87. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2007.02.019