A Study on the Current Status and Forecast on Social Game in Korea

국내 소셜 게임 시장 전망

  • 김윤경 (호서대학교 게임공학과)
  • Published : 2011.03.30

Abstract

The SNS(Social Network Service) market is growing very rapidly in the worldwide. It has recently developed increasing various contents in SNS Market. Therefore, this study outlines the current state of SNG(Social Network Game) called Social Game and analyzes the SNS service contents types that provides the new SNS business models to maintain their power in the market. This paper presents an analysis of Korean game industry's competitive strategy in the global market on the basis of SNS. A new strategy responding to the global market and needs is more likely to be successful than a global integration strategy. First of all, this article is designed to explore the characteristics of Social Game industry, and to analyze the recent and future technical tendencies of Social Game including domestic and global. Next, main scopes of this article are formed with definition of Social Game industry, qualification of the peculiar character of Social Game industry, and analyses of the current status and tendency. Last, this research will provide information for the development of Social Game and the marketing opportunities and provide the theoretical backgrounds necessary for the understanding of the new trends.

세계적으로 SNS(Social Network Service)시장은 매우 빠르게 성장하고 있다. 이러한 SNS 시장의 성장은 SNS 서비스의 다양한 콘텐츠의 증가에 따른 것이다. 따라서 본 논문은 SNS 콘텐츠 서비스 유형 중 소셜게임 즉 SNS 게임의 현황을 고찰하였다. 그리고 SNS 서비스 시장에서 새로운 비즈니스 모델을 제공하여 경쟁력을 구축하고 있는 소셜 게임을 분석하였다. 한국 게임 시장 연구는 지금까지 주로 온라인 게임을 대상으로 하였으나 국내 게임 업계의 발전을 위해 소셜 게임과 같이 새롭게 주목받고 있는 게임을 분석하여 변화하는 세계 게임 시장에 한국 게임의 해외 진출과 경쟁력을 강화하기 위한 방안을 제시하고자 한다. 먼저, 연구 내용은 소셜 게임의 특성을 고찰하고, 현재와 미래의 국내외 소셜 게임 기술 특성과 경향을 파악하기로 한다. 다음으로 연구의 주된 범위에 소셜 게임에 대한 정의와 이해, 소셜 게임 특성 분석, 그리고 소셜 게임 현황을 조사하였다. 마지막으로 본 연구의 내용과 결과로서 소셜 게임의 새로운 경향을 이해하는데 필요한 정보들을 정리 제시하고 있으며, 이를 통해 새로운 소셜 게임 개발 및 글로벌 마케팅 기회를 창출하는 데 기여하고자 한다.

Keywords

References

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