Abstract
Social network game receives the great interest and the growth rate which is high in the global market is displayed. The social network game has the competitiveness in comparison with the existing great work online-game in the cost side. And the game development which is various with the link including the Smart phone, and etc. is made. The factorial experiment and reliability analysis was done in order to investigate the validity of the questionnaire and reliability. Consequently, the social interaction, community, scenario, graphic, and compensation were analyzed to reach the effect of the feeling (+) on the commitment of the social network game. On the other hand, the operationality showed up not to have the effect that it notes to the social network game. By using the knowledge about the commitment of the social network game and information in the related industry and academic circles based upon the research result described in the above, it tries to be of service to the research in the social network game development and user.
소셜 네트워크 게임이 사회적으로 큰 관심을 받고 글로벌 시장에서 높은 성장률을 보이고 있다. 소셜 네트워크 게임은 기존의 대작 온라인 게임에 비해 비용면에서도 경쟁력을 가지며, 스마트폰 등과의 연계로 다양한 게임 개발이 이루어질 것으로 예상되고 있다. 본 연구는 설문지의 타당성과 신뢰성을 알아보기 위해 요인분석과 신뢰성 분석을 하였다. 회귀분석 결과 사회적 상호작용, 커뮤니티, 시나리오, 그래픽, 보상은 소셜 네트워크 게임의 몰입에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 반면, 조작성은 소셜 네트워크 게임에 유의한 영향을 미치지 않는다고 나타났다. 이상의 연구 결과를 토대로 소셜 네트워크 게임의 몰입에 대한 지식과 정보를 관련 업계와 학계에서 사용하여 소셜 네트워크 게임 개발 및 이용자 측면에서의 연구에 도움이 되고자 한다.