Abstract
Nowadays there are many travel agencies in Korea which have built the CRM system and tried to give good services for their customers. This made the simple customer relationship marketing to one-to-one marketing and provides the customer satisfaction and the increasing sales. CRM is very important tool for many companies in their marketing. In the marketing of travel agency, customer analysis have been performed by questionaire technique for finding the customer's satisfaction. In this paper, we analyzed the customers data of H travel agency by datamining tool. We found the behavior patterns of customers and the preferred travel routes by association rules. We also performed some promotion based on the results of association rules. As a result, we found the promotion effects.
현재 국내에서도 많은 여행사들이 CRM 시스템을 확보하고 고객에 대한 서비스에 노력을 가하고 있다. 이를 통해 평면적인 고객관리에서 일대일 마케팅의 입체화된 고객관리로의 전환이 가능하게 되었고 고객 만족과 매출 증대라는 두 가지 이점을 확보하였다. CRM은 매우 중요한 기법으로 많은 기업과 여행사에서 사용되고 있는 마케팅 방법이다. 현재 여행업 고객 분석으로 대다수 설문지 기법을 통하여 고객의 만족도 및 구매 의향을 조사 분석 해왔다. 하지만 본 연구에서는 H여행사의 실제 고객 데이터를 토대로 고객들의 행동패턴을 파악하기 위해 여행업에서 시행 가능한 데이터마이닝의 방법론을 적용하여 향후 구매가능 고객에 대한 중요한 요인을 알아보았고 연관성분석을 실시하여 고객의 선호하는 여행경로를 파악하였다. 그리고 이를 이용하여 실제 프로모션을 진행한 결과 프로모션 효과가 있음을 볼 수 있었다.