The AHP Analysis for the Factors that Influence Telecommunication Company Choice of Purchase Smartphone

스마트폰 구매 시 이동통신사 선정에 영향을 미치는 요인에 대한 AHP 분석

  • 주은혜 (건국대학교 산업공학과) ;
  • 김현수 (건국대학교 산업공학과) ;
  • 이동명 (건국대학교 대학원 벤처전문기술학과)
  • Published : 2011.03.31

Abstract

The purpose of this study is to identify key factors that influence telecommunication company choice of purchase smartphone in university students and to prioritize the factors using analytical hierarchical process(AHP). For this purpose, four factors were identified using factor analysis: fee, quality, mobile phone, and service. Among the factors, mobile phone turned out to have the highest priority followed by quality, fee, and service in the order listed. Based on the result of this study, each telecommunication company can present customized marketing strategy to enhance customer satisfaction.

Keywords

References

  1. 김도영, 김관배(2005), 휴대전화 디자인에 대한 남성과 여성의 선호 기준에 관한 연구, 한국디자인학회 학술발표대회, 6-7.
  2. 김문구, 박명철, 전동헌, 박종현(2003), 이동통신 서비스에 전환장벽이 고객유지에 미치는 조절효과에 관한 실증적 연구, 경영정보학연구, 13(3), 107-130.
  3. 김민주(2007), 앞으로 3년 대한민국 트렌드(트렌드로 바라본 한국, 한국인의 미래), 한스미디어.
  4. 김신중(2005), 계층분석과정을 이용한 소비자의 구매형태에 따른 구매요인별 중요도에 관한 실증적 연구, 한국컴퓨터정보학회 논문집, 10(5), 259-269.
  5. 데이코산업연구소(2011), 차세대 스마트 패드와 관련 산업의 개발동향 및 시장분석, 데이코산업연구소.
  6. 박종천(2010), 이동통신사 제공 서비스 품질의 만족도에 관한 실증적 연구, E-비즈니스연구, 11(4), 85-102.
  7. 방송통신위원회(2011), 유,무선 가입자 통계 현황, 방송통신위원회.
  8. 방송통신위원회, 한국인터넷진흥원(2010), 스마트폰 이용실태조사, 한국인터넷진흥원.
  9. 삼성경제연구소(2011), 2000-2010년 히트상품 베스트 10, CEO Information, 789호.
  10. 서광규(2007), 계층분석기법을 이용한 이동통신사 선정에 관한 연구, 대한안전경영과학지, 9(1), 213-220.
  11. 서광규(2009), Fuzzy AHP 기반의 이동통신사 선정을 위한 의사결정모델, 한국산학기술학회논문지, 10(5), 1060-1064.
  12. 송성환(2009), 복잡계 이론을 응용한 우리나라 음성통신시장의 수요구조 분석과 전망, 성균관대학교, 박사학위논문.
  13. 안춘수, 강신원(2007), 이동전화서비스에 대한 수요예측 및 서비스간 상호 영향관계 분석, 제9회 경영관련학회 하계통합학술대회, 1-17.
  14. 양용석(2010), 스마트폰 확산으로 인한 국내 통신시장 환경 변화 및 법.제도적 대응방안, 정보통신연구원.
  15. 양윤선, 신철호(2010), 휴대폰 사용자 인터페이스 특성이 고객의 서비스 이용에 미치는 영향 연구: 기술수용이론을 중심으로, 상품학연구, 28(2), 1-16.
  16. 윤성필, 임석욱, 박만희, 조인희(2010), 시간의 흐름에 따른 핸드폰의 품질동태성에 관한 연구, 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 4(3), 34-39.
  17. 윤창준(2010) 소비자의 휴대전화 결정유형과 단말기 수요요인에 관한 연구, 성균관대학교, 석사학위논문.
  18. 이상석, 조재립(2006), 휴대폰 단말기의 구매결정모형 개발에 관한 연구, 2006년도 한국품질경영학회 춘계학술대회, 100-105.
  19. 이수진(2008), 컨버전스 시대의 기대주, '결합상품' : QPS를 향해 나아가는 방송.통신 간 결합 서비스 경쟁 본격화, 온더넷, 142, 108-110.
  20. 이종오, 황재훈, 강소라, 이선로(2006), 기능적 속성을 고려한 기술수용모형(TAM)의 확장연구 : 휴대폰의 채택사례를 중심으로, Journal of Information Technology Applications & Management, 13(1), 39-66.
  21. 임채관, 이정실(2007), AHP를 이용한 CRM성공요인의 우선순위 분석: 부산지역 특급호텔을 중심으로, 서비스경영학회지, 8(1), 137-159.
  22. 조현진, 노정식(2008), 이동통신 이용고객의 만족, 결속, 전환의도에 관한연구, 경영교육논총, 53, 195-217.
  23. 주형률, 이진춘(2009), 한국 이동통신시장에서 휴대폰 서비스품질이 전환장벽에 미치는 영향 분석, 한국IT서비스학회지, 8(2), 229-245.
  24. 한경희(2009), 이동통신 서비스의 통합품질 측정 및 효율성 평가모형 구축, 경희대학교, 박사학위논문.
  25. 한국산업은행(2008), 2008년 휴대폰 산업 전망, 산은경제연구소, 1-23.
  26. 한상권, 주지혁(2009), 이동전화 고객의 충성도(Royalty)결정요인 분석; 통신사업자에 대한 고객의 만족도와 충성도를 중심으로, 한국광고홍보학회 춘계학술대회, 1-22.
  27. 홍성태, 이원준(2004), 이동통신 서비스의 고객 이탈 행동에 대한 실증적 연구, 상명대학교 사회과학연구소, 19, 1-16.
  28. DMC미디어(2010), 뉴디지털 미디어 동향 및 전망 보고서, DMC미디어
  29. LG경제연구원, 다음커뮤니케이션(2010), 미디어 소비를 통해 본 한국인의 관심사와 라이프스타일, 미디어다음.
  30. Aydin, S. and Ozer, G.(2005), Customer Loyalty and the Effect of Switching Costs as a Moderator Variable: A case in the Turkish Mobile Phone Market, Telecommunications Authority, Ankara, Turkey, 89-103.
  31. Chou, W-H., Chen, C-H. and Chou, Y-Y.(2009), Using AHP to Evaluate the Call Center Service Quality in Telecommunication Industry, International Conference on Web Information Systems and Mining, 823-827.
  32. Erdem, T., Swait, J. and Jordan, L.(2002), The Impact of Brand Credibility on Consumer Price Sensitivity, International Journal of Research in Marketing, 19, 1-19. https://doi.org/10.1016/S0167-8116(01)00048-9
  33. Gerpott, T., Rams, W. and Schindler, A.(2001), Customer Retention, Loyalty, and Satisfaction in the German Mobile Cellular Telecommunication Market, Telecommunication Policy, 25(4), 249-269. https://doi.org/10.1016/S0308-5961(00)00097-5
  34. Guo, M. and Zhao, Y.(2009), AHP-Based Evaluation of Information Service Quality of Information Center Web Portals in High-Tech Industry, Management and Service Science, MASS'09. International Conference, 1-4.
  35. Natarajan, T.(2010), Customer's Choice amongst Self Service Technology(SST) Channels in Retail Banking: A Study Using Analytical Hierarchy Process(AHP), Journal of Internet Banking and Commerce, 15(2), 2-16.
  36. Saaty, T.L.(1982), The Analytic Hierarchy Process: a New Approach to Deal with Fuzziness in Architecture. Architect Science Review, 25, 64-69. https://doi.org/10.1080/00038628.1982.9696499