A Study on Implementation Integrated Operation & Management System for Intermodal Connectivity Center

복합환승센터 통합운영시스템 구축방안에 관한 연구

  • 김성은 (글로벌녹색융합연구본부, 서울과학기술대학 철도전문대학원) ;
  • 임정실 (한국교통연구원 글로벌녹색융합연구본부) ;
  • 문영준 (한국교통연구원 글로벌녹색융합연구본부) ;
  • 오재학 (한국교통연구원 글로벌녹색융합연구본부) ;
  • 이원영 (서울과학기술대학 철도전문대학원)
  • Received : 2011.05.06
  • Accepted : 2011.08.17
  • Published : 2011.08.31

Abstract

This paper demonstrates a methodology of integrated operation and management system for intermodal connectivity center (ICC), which is planning to be build up as a large scale public transit facilities for green growth strategy by the national government. The ICC needs to be capable of providing the integrated location based information for the public transit users in terms of collaborating a variety of transit modes and complex facility in a large scale center. Recently, the upcoming information and communication technologies enable to come up with real time information provision on nomadic and portable devices, i.e. smart phones and/or tablet PCs, as what the users actually need to get on demand. In order to provide the public transit users in ICC with the integrated information on their smart phones for example, the integrated operation and management system plays a key role to collect the data utilizing the wireless communication with real time location tracking and to manage them to be effective and operational sources for applicable personalized services. Thus, this paper defines a type of services, subsystems, and relevant technologies for the system integration so called a "Smart Garatagi Service" and shows a filed test demonstration case in the existing airport terminal, Gimpo Domestic.

최근 정부에서는 녹색성장 패러다임에 따른 대중교통 중심의 교통체계 변환을 모색하고 있으며 이에 따라 교통연계 환승 체계의 효율성 향상을 위해 대규모 복합환승센터 구축사업을 적극적으로 추진하고 있다. 그러나 현재 운영 중인 김포공항, 사당역, 광명역 등 중소규모의 환승센터 이용자들의 설문결과 밀집된 시설 및 혼재된 교통수단으로 인해 대중교통 환승에 많은 어려움을 겪고 있는 것으로 나타났다. 새로 구축될 대규모 복합환승센터의 경우 다양한 대중교통의 연계와 여러가지 상업 및 문화 시설의 복합화로 인해 이용자들에게 좀 더 명확하고 효율적인 정보제공이 필요한 것으로 지적되고 있다. 급속한 IT기술의 발달로 실내외 위치측위 및 모바일 기반 정보제공 등의 기술은 이용자들이 원하는 여러 가지 교통정보를 제공할 수 있으나 복합환승센터에서 교통수단과 연계환승시설을 통합하여 개인별 맞춤형 정보화 수준으로는 제공되지 못하고 있는 실정이다. 본 연구에서는 복합환승센터의 대규모 공간적 범위에서 이용자들에게 환승과 관련된 정보를 위치기반 시설정보, 경로안내 등과 융합하여 맞춤형으로 서비스를 제공하기 위한 통합운영시스템의 구축방안을 제안한다. 이를 위해 국내외 환승센터 이용현황과 정보제공서비스를 분석한 후 복합환승센터의 통합운영시스템 구축을 위한 서비스정의, 서브시스템 도출 및 관련 기술을 정의하고 이를 김포공항 국내선 테스트베드에 적용한 예를 제시한다.

Keywords

References

  1. 김성은 외 3명, "IT 융합기술 기반의 복합환승센터 정보체계 구축방안에 대한 연구," 대한교통학회 61회 학술발표회, pp.1116-1121, 2009. 5.
  2. 한국교통연구원, "교통연계 및 환승시스템 기술개발(2차년도) 중간보고서," 2008. 9.
  3. TAGO http://www.tago.go.kr/
  4. 수도권대중교통정보 http://www.algoga.org/
  5. 한국교통연구원, "교통연계 및 환승시스템 기술개발(4차년도) 중간보고서," 2010. 6.
  6. Sung-Eun Kim and Young-Jun Moon, "Intelligent Green Travel Service (I-GTS) based on Context Awareness Intermodal Connectivity," The 17th ITS World Congress, Oct. 2010.