DOI QR코드

DOI QR Code

Dangerous and protective factors of school resilience: focusing on the technical high school students

학교 적응유연성의 위험요인과 보호요인: 전문계 고등학생을 중심으로

  • Received : 2010.12.06
  • Accepted : 2011.02.10
  • Published : 2011.02.28

Abstract

In this study, I collected materials through the survey whose object is 573 students of technical high schools and 512 students of academic high schools in Seoul and Kyunggi areas, for examining dangerous factors and protective factors which influence on school resilience in technical high schools. The studying results are as followed. First, as the result of analyzing correlation between school resilience and dangerous factor, the higher dangerous factor was, the lower school resilience was. Second, as the result verifying the effects of dangerous factor on school resilience, discrimination of teacher, delinquency bond and anti-sociality made an effect on students in technical high schools and discrimination of teacher, delinquency bond and depression made an effect on students in academic high schools. Third, as the result analyzing correlation between school resilience and protective factor, the higher protective factor was, the higher school resilience was. Forth, as the result verifying the effects of protective factor on school resilience, support of teacher, democratic atmosphere of school, sense of responsibility, family cohesion, self-worth, rational supporting attitude made an effort on students in technical high schools and support of teacher, democratic atmosphere of school, sense of responsibility and family cohesion made an effect on students in academic high schools. Fifth, as the result analyzing the difference between dangerous factor and protective factor according to grade of school and standard of school resilience, there was an interaction in variables of anti-sociality, depression, delinquency bond and self-worth.

본 연구에서는 전문계 고등학생의 학교 적응유연성에 영향을 미치는 위험요인과 보호요인이 무엇인지 알아보기 위해 서울, 경기 지역의 전문계 고등학교 학생 573명과 인문계 고등학생 512명을 대상으로 설문조사를 통해 자료를 수집하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교 적응유연성과 위험요인과의 상관관계를 분석한 결과 위험요인이 높을수록 학교 적응유연성은 낮게 나타났다. 둘째, 위험요인이 학교 적응유연성에 미치는 영향을 검증한 결과, 전문계고 학생들에게는 교사차별, 비행유대, 반사회성이 영향을 미쳤고, 인문계고 학생들에게는 교사차별, 비행유대, 우울이 영향을 미쳤다. 셋째, 학교 적응유연성과 보호요인과의 상관관계를 분석한 결과 보호요인이 높을수록 학교 적응유연성은 높게 나타났다. 넷째, 보호요인이 학교 적응유연성에 미치는 영향을 검증한 결과, 전문계고 학생들에게는 교사지지, 학교의 민주적 분위기, 책임감, 가족응집력, 자아존중감, 합리적 부양태도로 나타났고, 인문계고 학생들에게는 교사지지, 민주적 학교 분위기, 책임감, 가족 응집력이 영향을 미쳤다. 다섯째, 학교계열과 학교 적응유연성 수준에 따른 위험요인과 보호요인의 차이를 분석한 결과 반사회성, 우울, 비행유대, 자아존중감의 변인에서 상호작용이 나타났다.

Keywords

References

  1. 권희순, "청소년의 위험요소가 학교적응에 미치는 영향에 관한 연구", 석사학위 논문, 경안신학대학교, 2007.
  2. 김순규, "빈곤청소년의 학교적응유연성에 대한 보호 요인의 조절효과", 청소년학연구, 16(10), 103-123, 2009.
  3. 김해정, "실업계 고등학교 학생의 학교적응유연성에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 석사학위 논문, 숭실대학교, 2002.
  4. 류은정, "실업계 고등학생들의 가정환경 요인과 개인적 특성이 학교부적응에 미치는 영향", 석사학위 논문, 백석대학교, 2007.
  5. 박장환, "공업고등학교 학생의 학교생활 부적응과 관련된 요인분석", 석사학위 논문, 한국교원대학교. 1996.
  6. 박현선, "빈곤청소년의 학교 적응유연성", 박사학위논문, 서울대학교, 1998.
  7. 양국선, "중퇴경험청소년의 학교적응유연성과 관련된 보호요인 특성 연구", 석사학위 논문, 가톨릭대학교, 2001.
  8. 여은선, "시설보호 청소년의 학교적응 향상 요인에 관한 연구", 석사학위 논문, 중앙대학교, 2005.
  9. 이명숙, 이규민, "전문계 고등학생의 학업성취, 자아개념, 학교적응 및 학교부적응행동 간의 관계", 교육과학연구, 40(1), 167-193, 2009.
  10. 오경자, 문경주, "빈곤가정 청소년의 심리사회적 적응 : 위험요소와 보호요인의 탐색", 한국심리학회지: 임상 24(1), 59-76, 2006.
  11. 하도선, "고등학생의 환경요인이 일탈행동에 미치는 영향에 관한 연구: 실업계 고등학교 학생을 중심으로", 석사학위 논문, 국민대학교, 1998.
  12. 한국교육개발원, "교육통계연보", 2009.
  13. Patterson, G. R., & Loeber, M. S., "The Correlation of Family Management Practices and Delinquency", Child Development, 55, 1299-1307, 1984. https://doi.org/10.2307/1129999