Educational Using A Technology In The Education Of Future Mathematics Teachers

예비 수학 교사 교육에서 공학적 도구의 교육적 활용

  • Received : 2011.10.01
  • Accepted : 2011.11.18
  • Published : 2011.11.30

Abstract

In this research, we designed an educational activities of exploring mathematics programs in a course of mathematics education in teacher's college. We divided future mathematics teachers into 8 groups and suggested 8 mathematics programs to them. Each group explored one mathematics program. We asked to future mathematics teachers exploring some cases that use effectively a mathematics program in the teaching of school mathematics. In the process of an exploring, we designed some activities of teaching and learning. We provided opportunities of long-term exploration, group learning, presentations, exercises, reflections to mathematics teachers. As a result, future mathematics teachers acquired basic knowledge on the usage of mathematics programs in school mathematics textbook. In addition, their capabilities that are needed to explore mathematics programs have been enhanced. Also they had learned the teacher's positive attitude through the activities of teaching and learning.

본 연구에서는 예비 수학 교사 교육의 현장에서 공학적 도구를 교육적으로 활용하는 방법에 초점을 두고 수학 프로그램 탐구 과제 수행을 계획하고 실행하였다. 수학 교육 강좌 시간을 이용하여 예비 수학 교사들에게 수학 프로그램을 수학의 내용 지도에 효과적으로 활용하는 사례 탐구의 기회를 제공하고자 하였다. 또한 탐구 과제 수행 과정을 통해 가르치고 배우는 활동을 경험하고 교수-학습에 대한 바람직한 인식을 함양하도록 하였다. 장기간의 자율적 탐구 시간을 위한 사전 안내, 조별 학습 및 전 구성원의 참여 유도, 발표를 통한 실습 제공, 반성의 과정을 계획하고 실행한 결과 예비 수학 교사들은 짧은 시간에 중등 수학 교과서에서 다루고 있는 여러 수학 프로그램에 대한 기초 지식을 습득하였다. 뿐만 아니라 조별 탐구와 실습의 과정을 통해 수학 프로그램에 대한 탐구 역량이 강화되었다. 아울러 전체 동료들과 함께 가르치고 배우는 활동을 체험하면서 바람직한 지도를 위해 교사가 갖추어야 할 자세나 마음가짐에 대해서도 긍정적인 인식을 갖게 되었다. 예비 수학 교사 교육에서 중등 수학 교과서에 제시된 수학 프로그램에 대한 기초 지식을 제공하고 그것을 수학 내용 지도에 교육적으로 활용하는 탐구 활동을 실행한 본 연구는 우리나라 교육과정 제안의 실행 방법을 충실히 탐색하면서 현장 적응력을 갖춘 교사를 양성한다는 관점에서 의미가 있다고 평가된다.

Keywords