Review on Teaching of Measuring the Area of Plane Figures

평면도형의 넓이 측정 지도에 대한 고찰

  • 김정하 (인천 일신초등학교) ;
  • 강문봉 (경인교육대학교 수학교육과)
  • Received : 2011.11.11
  • Accepted : 2011.12.16
  • Published : 2011.12.31

Abstract

This study is to determine if teaching of measuring the area of plane figures in elementary school is successful. While they teach to measure the area of figures in elementary school, students don't measure the segment of the figure directly until now. The figures are presented with auxiliary line and numerical information. When students measure the area of such figure, they do only substitute the number and calculate it. This study found that such teaching is not successful and propose the new teaching method of measuring the plane figures.

이 연구는 현재와 같은 평면도형의 넓이 지도가 효과적인 방법인가를 알아보려는 것이다. 지금까지 학교에서 평면도형의 넓이를 지도할 때는 학생들이 실측하는 활동이 없다. 도형의 필요한 곳에 수치 정보가 주어져 있고 필요한 보조선이 그어져 있다. 이런 상황에서 학생들이 넓이를 구하는 과제에서 실제로 하는 것은 주어진 수치를 공식에 대입하여 계산하는 것 뿐이다. 이 연구는 그렇게 학습한 학생들은 올바른 넓이 측정 능력을 획득하지 못했다는 점을 밝히고, 어떤 방향으로 도형 넓이 지도가 개선되어야 할 것인지를 제안하고 있다.

Keywords