An Analysis of the PCK of Teachers and Their Educational Practice about Division of Decimals

소수 나눗셈에 대한 교사의 PCK와 실제 수업의 분석

  • 김방진 (대구 효명초등학교) ;
  • 류성림 (대구교육대학교 수학교육과)
  • Received : 2011.11.15
  • Accepted : 2011.12.12
  • Published : 2011.12.31

Abstract

The purpose of this study was to understand PCK to improve professionalism of teachers and derive implications about proper teachings methods. For achieving these research purposes, different PCK and teaching methods in class of three teachers(A, B, C) were compared and analyzed targeting division of decimals for 6th grade. For this study, criteria of PCK analysis of teachers was set, PCK questionnaires were produced and distributed, teachers had interviews, PCK of teachers were analyzed, division of decimals class for 6th grade was observed and analyzed, and PCK of teachers and their classes were compared. The implications deriving from comparative analyzing PCK and classes are as follows. First of all, there was a close relation between PCK and classes, leading to a need for efforts of increasing PCK of teachers in every field in order to realize effective classes. Secondly, self study and in-service training are needed to enhance PCK of teachers. Thirdly, more of expertises and materials have to be provided on the instruction manual for teachers.

본 연구의 목적은 교사의 전문성 향상을 위해 소수의 나눗셈에 대한 교사의 PCK와 수업 실제를 알아보고 앞으로 교사 교육이 나아가야 할 방향에 대한 시사점을 얻는 것이다. 이에 6학년 소수의 나눗셈 단원을 중심으로 하여 3명의 교사를 대상으로 교사의 PCK 분석 준거를 설정하고 PCK 검사지를 제작 및 투입하였으며 교사 면담 및 6학년 소수의 나눗셈 수업 관찰을 하였다. 교사별 PCK는 영역별로 수준 차이가 다르게 나타났는데, 특히 소수 내용에 대한 지식과 교수 방법에 대한 지식의 차이가 크게 나타났으며 교수 학습 자료에 대한 지식에서도 차이가 컸다. 이러한 결과는 수업 실제에도 어느 정도 반영되어 나타났다. 따라서 소수의 나눗셈에 대한 교사의 PCK를 신장하기 위해 철저한 자기 연수 및 현직 연수가 필요하다.

Keywords