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A Study of Factors for Evaluating Smartphone Selection and Use using Fuzzy AHP

Fuzzy AHP를 활용한 스마트폰 선택 및 이용 평가요인에 관한 연구

  • 황현석 (한림대학교 경영학부, 한림경영연구소) ;
  • 이상훈 (대구대학교 컴퓨터IT공학부) ;
  • 김수연 (대구대학교 컴퓨터IT공학부)
  • Received : 2011.08.02
  • Accepted : 2011.11.23
  • Published : 2011.12.30

Abstract

Smartphones are widely used as a mobile communication devices with more advanced computing ability and connectivity than a contemporary feature phone. As the market expands, many brand-new smartphones are released and chosen by (potential) smartphone users. In spite of smartphone's popularity, little research of the factors affecting the evaluation of smartphones and their influences on smartphone choice have been performed. Therefore, we aim to analyze evaluation factors of smartphone selection and use in this research. We use Fuzzy Analytic Hierarchy Process method, a Multi-Criteria Decision Making (MCDM) model, to find the relative importance among the factors considering the fuzziness of pair-wise comparison using AHP. After reviewing related works and interviewing the focus group, we extract the five independent factors influencing the choice and use of a smartphone. Pair-wise comparison and triangle fuzzy numbers are used to calculate the relative importance of factors. We analyze not only the whole interviewees' responses, but the differences between smartphone users and non-users. Practical implications are delivered in concluding remarks.

스마트폰은 기존의 피처폰보다 뛰어난 컴퓨팅 성능과 우수한 네트워크 연결성 등의 장점으로 그 사용이 확대되고 있다. 스마트폰 시장의 성장에 따라 수많은 제품들이 출시되고 있으며 사람들은 여러 가지 기준을 통하여 자신에게 적합한 제품을 선택한다. 스마트폰 관련 연구는 최근 점차 늘어나고 있으나 스마트폰의 평가에 관한 연구는 아직 부족한 실정이다. 본 논문은 스마트폰 선택 및 사용 시에 중요하게 고려되는 요인들을 도출하고 요인들 간의 상대적인 중요도를 파악하기 위해 수행되었다. 먼저 문헌조사와 표적집단(focus group) 인터뷰를 통하여 스마트폰의 선택 및 이용에 영향을 미치는 평가요인들을 도출하고, 도출된 평가요인들을 각각 쌍대 비교하여 각 요인에 대한 상대적 중요도를 산출하였다. 응답이 갖는 모호함을 해결하기 위해 퍼지 계층분석과정(Fuzzy AHP: Fuzzy Analytic Hierarchy Process) 기법을 이용하였으며 응답자 중 스마트폰 사용자와 비사용자 집단을 구분하여 그 중요도의 차이를 비교 분석하고, 분석 결과에 따른 실무적 의의를 기술하였다.

Keywords

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