DOI QR코드

DOI QR Code

Creativity Styles of Elementary Science Gifted Students

초등과학영재들의 창의성 유형 분석

  • Received : 2011.10.23
  • Accepted : 2011.12.25
  • Published : 2011.12.31

Abstract

The purpose of this study is to examine creativity styles of elementary science gifted students through the Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT). For this study, the TTCT-Figural Form A was used, with data form 206 elementary science gifted students, which included 56 urban students, 115 suburban students, and 35 rural students. Confirmatory factor analyses were conducted to examine a two-factor model of creativity styles based on Kim's (2006). Level of creativity was analyzed on the basis of the creativity styles and the numbers of creativity styles were analyzed according to region, grade, and gender. The results are as follows: Factor innovative was loaded by fluency and originality; factor adaptive loaded by elaboration, abstractness of titles, and creative strength; and both factor innovative and factor adaptive loaded by resistance to premature closure. The percentage of adaptive styles is higher than the innovative styles. Urban had more adaptors than rural. There were more adaptors in 6th grade than 5th grade. Gifted female adaptors had significantly higher creative potential than gifted male adaptors and gifted female innovators also showed higher creative potential than gifted male innovators. Creativity styles can give more information about individuals' strengths and weakness so that do an important role in understanding characteristics of gifted students.

본 연구의 목적은 TTCT 도형 검사를 통해 초등과학영재들의 창의성 유형(style)을 알아보는 것이다. 이를 위해 영재학생 206명을 대상으로 TTCT도형 검사를 실시하였으며 Kim (2006)의 이론에 의해 창의성의 2가지 유형이 나타나는지 알아보기 위해 요인분석을 실시하였다. 이를 바탕으로 지역별, 학년별, 성별에 따른 창의성 유형 비율과 창의성 유형별 성에 따른 창의성 수준 차이가 있는지를 분석하였다. 연구 결과 TTCT 도형 검사는 창의성 수준(level)뿐만 아니라 창의성 유형 즉 적응적 유형과 혁신적 유형의 2가지로 분류할 수 있었다. 창의성 유형 비율을 보면 지역별, 학년별, 성별에 관계없이 적응적 유형이 혁신적 유형보다 많았다. 지역별의 경우 대도시일수록 적응적 유형이 많고 읍면지역일수록 혁신적 유형이 많았으며 학년일경우 6학년은 적응적 유형이 많았고 5학년은 혁신적 유형이 많았다. 성별일 경우 여학생은 적응적 유형이 남학생은 혁신적 유형이 많았다. 적응적 유형일 경우 여학생이 남학생보다 유의미하게 높았으며 혁신적 유형일 경우 유의미하지 않았지만 여학생이 남학생보다 높게 나타나 여학생이 남학생보다 창의성 수준이 높게 나타났다. 창의성 유형 분석을 통해 개인의 강점과 제한점을 알고 참여도를 높일 수 있을 것이다.

Keywords