A Study on Current Status Analysis and Improvement of Computer Curriculum for National University of Education

교육대학 컴퓨터교육과정 실태 분석 및 개선방안 연구

  • Park, Sun-Ju (Dept. of Computer Education, Gwangju National University of Education) ;
  • Jun, Woo-Chun (Dept. of Computer Education, Seoul National University of Education) ;
  • Kim, Hyun-Bae (Dept. of Computer Education, Busan National University of Education)
  • 박선주 (광주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 전우천 (서울교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김현배 (부산교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2011.11.03
  • Accepted : 2011.12.12
  • Published : 2011.12.31

Abstract

With rapid advances in information and communication technologies, our education as well as daily life has been changed quickly. However, school computer education curriculum has been shrunken. In this situation, curriculum reform of national university of education can be affected by current computer education curriculum. The purpose of this paper is to search new direction of computer education curriculum of national university of education. With this purpose, we first analyze current status of computer education curriculum of nation-wide universities of education based on extensive surveys from students, teachers, and professors. Based on thorough analysis, we propose a revised computer education curriculum. We hope that the proposed curriculum is helpful for the future revision of computer-related curriculum.

현재 정보통신기술은 나날이 발전하여 우리의 생활과 교육현장에 혁신적인 변화를 불러일으키고 있으나 2007 교육과정 개정이후 학교 컴퓨터교육은 점점 위축되어 가고 있다. 이런 상황에서 교육대학 교육과정개편은 학교 컴퓨터 교육과정에 영향을 받을 수 있을 것이다. 그러므로 본 논문에서는 교육대학 컴퓨터관련 교육과정의 방향을 모색하고자 전국교육대학 컴퓨터교육과정 현황을 조사 및 분석하고 교사, 학생, 교수의 설문결과를 바탕으로 교육대학 컴퓨터관련 교육과정 개선안을 제안하였다. 본 논문의 결과가 교육대학 컴퓨터관련 교육과정 개정작업에 도움을 줄 것으로 기대한다.

Keywords