A Study for the Effective Industry Field Training Management

효율적인 산업체 현장실습 운영에 대한 연구

  • Lee, Moon-Goo (Div. of IT, Dept. of Internet Information, Kimpo College)
  • 이문구 (김포대학 IT 학부 인터넷정보과)
  • Received : 2011.08.31
  • Accepted : 2011.09.08
  • Published : 2011.09.25

Abstract

Field training system is an establishment for improving practical ability of college students. That system is a learning experience that are relative to university's regular educational curriculum and industry field training. In order to practice an effective field training system, lots of helps from company, college, students and government's interest are needed. But, in most industry fields, it is hard to accept field training manpower in condition of that has no extra guaranteed budget or staff for field training. Because of it, the biggest matter of college the industry field training is to maintain industry fields. Although students want to be paid properly in industry fields where are furnished the advance facilities and equipments and participated in practices, it is extremely hard situation to achieve it in reality. In this way, the management of industry field training has realistic difficult problems, but it is a necessary system. Therefore, in this paper, methodology and model for industry field training management process are suggested in order to administer effective industry field training. If the industry field training are managed by those system mentioned above, students will have chance to exert their creativeness and speediness through field experience, and industry fields where students can get various dimensions of education are expected to manage.

현장실습 제도는 대학생들의 실무능력 향상을 위한제도이다. 이러한 현장실습제도는 대학의 정규 교육과정과 산업현장의 일을 연계한 학습경험 및 활동이다. 효율적인 현장실습제도를 실천하기 위해서는 기업과 대학, 학생 그리고 정부의 관심과 도움이 필요하다. 그러나 대부분의 산업체는 현장실습을 위한 전담직원이나 별도로 확보된 예산이 없는 상태에서 현장실습 인력을 수용하기가 어려운 현실이다. 그렇기 때문에 대학은 현장실습제도를 운영하는데 가장 큰 애로사항으로 실습을 위한 산업체를 확보하는 일이라고 할 수 있다. 그리고 학생들은 보다 선진화된 시설과 장비를 갖추고 있는 산업체에서 정당한 보수를 받고 실습에 참여하고 싶지만 현실적으로는 상당히 어려운 상황이다. 그러므로 본 논문에서는 효율적인 산업체 현장실습제도를 운영하기 위해서 산업체 현장실습 운영과정을 위한 모델과 방법론을 제시하였다. 제시된 운영과정 모델과 방법론을 기반으로 현장실습제도가 운영된다면 학생들은 산업체의 현장 경험으로 창의력과 순발력을 발휘할 수 있는 기회와 다양한 차원의 교육을 받을 수 있는 현장실습 제도가 운영될 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. 김명웅 외, "전문대학 현장실습교육 개선방안" 한국전문대학교육협의회, 2001.
  2. 김대은, "연속기획 : 공학교육의 개선 ; 실험실습교육 / 경쟁력 향상을 위한 현장실습 교육", 한국공학교육학회, 공학교육, 1996.
  3. 이정영, "연속기획 : 공학교육의 개선 ; 실험실습교육 / 현장실습에 대한 제안 한 가지", 한국공학교육학회, 공학교육, 1996.
  4. 김상길, "대학 학기제 현장실습(Sandwich Education System)의 가치인식도 조사 연구" 한국고등교육정책학회, 고등교육연구, 2000.
  5. 강경종, 이종상, "전문대학 현장실습 모형 및 프로그램 개발" 한국직업교육학회, 직업교육연구, 2003.
  6. 오경흡, 송철기, "현장실습 교육 활성화를 위한 학교기업 도입과 운영 방안" 한국공학교육학회 , 공학교육연구, 2005.
  7. 김수원, "연속기획 : 공학교육의 개선 ; 실험실습교육 / 산업체 현장실습의 중요성", 한국공학교육학회, 공학교육, 1996.
  8. 정용진, "연속기획 : 공학교육의 개선 ; 실험실습교육 / 현장실습교육 - 기업에서 본 인턴제도에 대하여 -", 한국공학교육학회, 공학교육, 1996.
  9. 김상길, 조덕호, 이상호, 구본급, "참여 산업체 및 대학생의 학기제 현장실습에 대한 운영 실태 및 효율성 분석 연구-1999/2000년도의 설문조사를 중심으로- " 한국고등교육정책학회 , 고등교육연구, 2001.