A Structural Model Analysis of Hotel Brand Personality Influencing Restaurant Loyalty Mediated through Restaurant Trust and Satisfaction

호텔 브랜드 개성이 레스토랑에 대한 신뢰와 만족을 매개로 하여 레스토랑 충성도에 미치는 영향에 관한 연구

  • Kim, Ji-Eun (Dept. of Hotel Management, Catholic University of Daegu)
  • 김지은 (대구가톨릭대학교 호텔경영학과)
  • Received : 2011.09.07
  • Accepted : 2011.12.02
  • Published : 2011.12.31

Abstract

This study aims to investigate whether hotel brand personality predicts restaurant loyalty mediated through trust and satisfaction. An experimental design is applied to test six hypotheses that reflect the research questions. The guests who have experienced dining in five star hotels in Seoul are targeted for sampling. A total of 184 faithful cases out of 250 cases have been analyzed. To analyze the data, descriptive statistics and multivariate analysis of variance, and structural equation modeling (SEM) are employed using the SPSS and AMOS 7. The findings indicate that hotel restaurant customers' loyalty is positively influenced by hotel brand's ruggedness and sophistication. Also, all the variables in brand personality except excitement have a positive impact on hotel restaurant customers' trust. Noticeably, hotel restaurant satisfaction is increased through brand sincerity and sophistication. Finally, both restaurant trust and satisfaction have a positive impact on restaurant loyalty. In conclusion, these findings suggest that hotel practitioners need to develop the influential variables of hotel brand personality to elevate the level of restaurant loyalty.

이 연구는 호텔브랜드 개성이 레스토랑에 대한 신뢰와 만족을 매개로하여 레스토랑 충성도에 영향관계를 규명하기 위하여 시행되었다. 연구배경을 바탕으로 실증적 연구를 위해 6개의 가설을 도입하였다. 본 연구의 대상은 서울지역 특1급 호텔 레스토랑을 이용한 경험이 있는 고객들이며 편의 표본추출로 설문된 250부의 설문 중 184의 성실한 답변을 실제 분석에 활용하였다. 데이터 분석을 위해 SPSS와 AMOS 7을 이용한 구조모형방정식을 통해 연구가설의 유의성을 측정하였다. 그 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 호텔 레스토랑 이용고객의 충성도는 호텔브랜드의 강인함과 세련됨에 의해 영향을 받았다. 또한, 호텔 레스토랑 고객의 신뢰성은 흥미성을 제외한 모든 브랜드 개성에 의해 영향을 받았다. 특히 주목할 만 한 점은 호텔 레스토랑에 대한 만족도 인지는 브랜드의 성실함과 세렴됨에 의해 많은 영향을 받는다는 점이다. 아울러 레스토랑에 대한 신뢰와 만족도 모두 레스토랑 충성도의 선행요인이 되었다. 이러한 결과를 통해, 호텔 레스토랑에 대한 충성도를 높이기 위해 호텔 자체의 브랜드 개성의 영향력 있는 변수들을 고객이 인지할 수 있도록 마케팅 커뮤니케이션 툴을 통해 발전시켜 나가야 함을 시사하고 있다.

Keywords